سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

نقد سخنرانی حجت الاسلام نقویان

  • ۱۹:۵۴

اخیرا کلیپی با موضوع اخلاق و حق الناس با سخنرانی حجت الاسلام نقویان منتشر و در آپارات با نام "جامعه توسعه یافته به دین نزدیکتر است" ثبت شده است که استقبال بسیار زیاد و عجیبی از آن شده است و شاید توضیحات این کلیپ در آپارات در بازدید زیاد آن تاثیر زیادی داشته است . حجت الاسلام نقویان سعی می کنند در این سخنرانی به این سوال مجری پاسخ دهند که '' چرا بزرگانی گفته اند : در غرب اسلام را دیدم ،مسلمان ندیدم ؟''
استاد ابتدا این کلام را می پذیرند و سپس می فرمایند: هدف از حکومت دینی ظواهر دینی مثل: نماز جمعه و جماعت و حجاب و اعتکاف و ... نیست. والا عربستان بسیار بهتر از ما این ظواهر را رعایت می کنند. موقع نماز جماعت مغازه ها را می بندند و در هر جایی هم که باشند حتی با خانواده خود نماز جماعت به پا می کنند. در رمضان ها نماز صد رکعتی تراویح می خوانند و... در حالی که عربستان با این همه ظواهر دینی، حکومت ملعونه آل سعود در حال ظلم هست.

هدف از حکومت دینی تربیت انسانی با سلوک مسلمانی است. صدا و سیما منشا اصلاح جامعه نیست و گر نه با وجود هر روزه روحانی در صدا و سیما ملت باید اصلاح شده باشند پس سبب فساد هم نخواهد شد.
در غرب نماز نمی خوانند ولی دروغ هم نمی گویند . با صداقت جامعه اصلاح می شود نه با نماز .عرق خوری ها را بستیم ولی جامعه درست نشد پس دروغ مشکل جامعه ماست.ماهواره مردم را گمراه نمی کند. دور و زمانه عوض شده است ،همه چیز شفاف شده ، نمی شود با ماهواره کسی را گمراه کرد."


درست است در غرب مظاهر اسلام وجود دارد و با عدالت با مسئولین برخورد می کنند نه چشم پوشی و مسامحه . و گسترش عدالت در همه جا من جمله محاکم و دولت و حکومت ، هدف اسلام است. همانطور که خداوند میفرماید:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... (۲۵)

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ (۲۵حدید)
لکن همانطور که در همین آیه هم مشاهده می کنید ارسال رسل و کتاب های آسمانی و قوانین الهی همه و همه برای این هدف است که مردم قیام به عدالت کنند نه اینکه حکومت ها را اصلاح کنند تا مردم اصلاح شوند.
و اگر این آیه شریف را در کنار حدیث : انّما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق بگذاریم می فهمیم که گسترش عدالت و حکومت هم ،از طریق اصلاح اخلاق و رفتار و تزکیه نفوس مردم بواسطه معارف کتاب های آسمانی و انذار و بشارت ها، صورت می پذیرد.
پیامبر صلی الله علیه واله با تمام کردن مکارم اخلاق و ارزش های انسانی و موعظه و تعلیم مردم، پشتیبانی مردم را برای از بین بردن ظلم و شرک بدست آورد و حکومت را بدست گرفت. 

امام خمینی ره نیز در سخنرانی معروف خود در بهشت زهرا فرمودند: من توی دهن این دولت میزنم ،من دولت تعیین می کنم. من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم. من بواسطه ی اینکه این ملت مرا قبول دارد...



اشکال اصلی سخنرانی حجت الاسلام نقویان

اشکال اصلی سخنرانی حجت الاسلام نقویان این است که اصلاح مردم را از طریق حکومت دانستند . با این حساب اگر حکومت فاسد شد مردم، دیگر اصلاح نمی شوند و مردم اصلاح نشده هم که دولت را نمی توانند اصلاح کنند در نتیجه به بن بست می رسیم!
در حالی که استاد مطهری، این شهید متفکر و فیلسوف در مقدمه کتاب داستان راستان خود می فرمایند:

 این داستانها هم برای (خواص) قابل استفاده است و هم برای (عوام)، ولی منظور از این نگارش تنها استفاده عوام است؛ زیرا تنها این طبقاتند که میلی به عدالت و انصاف و خضوعی در برابر حق و حقیقت در آنها موجود است و اگر با سخن حقی مواجه شوند حاضرند خود را با آن تطبیق دهند.
صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد، ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقه ای از سرایت فساد یا صلاح طبقه دیگر مصون یا بی بهره بماند، ولی معمولاً فساد از (خواص) شروع می‌شود و به (عوام) سرایت می‌کند. و صلاح برعکس از (عوام) و تنبه و بیداری آنها آغاز می‌شود و اجبارا (خواص) را به صلاح می‌آورد؛ یعنی عادتا فساد از بالا به پایین می‌ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می‌کند.
روی همین اصل است که می‌بینیم امیر المؤمنین علی علیه السلام در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه (عامه) و (خاصه) تقسیم می‌کند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار یأس و نومیدی می‌کند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار می‌دهد.
در دستور حکومتی که به نام (مالک اشتر نخعی) مرقوم داشته می‌نویسد: (برای والی هیچکس پرخرج تر در هنگام سستی کم کمک تر در هنگام سختی، متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقع تر، ناسپاس تر، عذر ناپذیرتر، کم طاقت تر در شداید از (خاصه) نیست. همانا استوانه دین و نقطه مرکزی مسلمین و مایه پیروزی بر دشمن، (عامه) می‌باشند، پس توجه تو همواره به این طبقه معطوف باشد).
این فکر غلطی است از یک عده طرفداران اصلاح که هروقت در فکر یک کار اصلاحی می‌افتند، (زعمای) هر صنف را در نظر می‌گیرند و آن قله‌های مرتفع در نظرشان مجسم می‌شود و می‌خواهند از آن ارتفاعات منیع شروع کنند.
تجربه نشان داده که معمولاً کارهایی که از ناحیه آن قله‌های رفیع آغاز شده و در نظرها مفید می‌نماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد. انتهی

در آخر از حجت الاسلام نقویان به خاطر مبارزه با فساد در حکومت و صراحت ایشان تشکر می کنم و گر چه فکر نمی کنم عقیده ایشان آنچه از این کلیپ برداشت می شود باشد ولی کسانی که این کلیپ را می بینند انگونه  که بیان کردیم به ذهنشان میرسد. و امیدوارم این طلبه کوچک را به خاطر به جسارتش ببخشند. در حوزه به ما یاد دادند که در درس استاد اشکال کنید و اگر ساکت فقط گوش می کردیم به ما اعتراض می کردند.

در پست های بعدی ان شاء الله به نقد قسمت هایی دیگر از بیانات استاد میپردازیم.

 

مطالب مرتبط:

دانلود آنونس کلیپ سخنان حجت الاسلام و مسلمین نقویان(2:50)
دانلود کلیپ سخنان حجت الاسلام و مسلمین نقویان(50:00)
اگر اسلام نسخه رشد و شفا است ، پس چرا امروز ما مریض هستیم ؟
اگر شایستگی مسئولیت را نداری بگیر بخواب
نقش تعیین کننده مردم در از بین بردن فساد در دولت
فساد اقتصادی و مالی در غرب

آثار فردی و اجتماعی نماز
اصلاح و فساد حکومت
مضرات ماهواره

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۲۷۰۳
دایناسور
خوندم و نمیتونم بگم شما درست میگی یا استاد نقویان . فقط میدونم بویی از رفتار اسلامی در مما نیس

اگه ممکن بود سایت منو هم لینک کنید:


http://daynasor.ir


بله.... حرف من هم همین بود که "بویی از رفتار اسلامی در ما نیس " و الا خود امام زمان حکومت رو بدست می گرفتند. اگر امام رو هم از ما گرفتند بهمین خاطر بود...


محمدرضا سلمانیان‌نژاد
من که نمی‌دونم چی بگم
بذارید ببینم اول
بله حتما ببیند و نظرتون رو بهم بگید... 
من چند بار با دقت و نکته برداری دیدم و چند روز هست که دارم در مورد این مطلب مطالعه و بررسی می کنم.
محمد جواد
«صدا و سیما منشا اصلاح جامعه نیست و گر نه با وجود هر روزه روحانی در صدا و سیما ملت باید اصلاح شده باشند پس سبب فساد هم نخواهد شد.»
--------------
نتیجه گیری درستی نکرده .....صدا وسیما تاثیر غیر قابل انکاری روی تربیت انسان وجهت گیری های سیاسی دارد مخصوصاً در این زمانه که مردم بیشتر وقتشان را پای تلویزیون میگذرانند واخبار سیاسی را از طریق آن دننبال میکنند

-------------
»در غرب نماز نمی خوانند ولی دروغ هم نمی گویند . با صداقت جامعه اصلاح می شود نه با نماز .عرق خوری ها را بستیم ولی جامعه درست نشد پس دروغ مشکل جامعه ماست.ماهواره مردم را گمراه نمی کند. دور و زمانه عوض شده است ،همه چیز شفاف شده ، نمی شود با ماهواره کسی را گمراه کرد."
-------------------
مقدماتش اصلاً درست نیست.....
1-قدرت نماز نادیده گرفته شده
2-عرق خوری چه ربطی به دروغ داره
3-ماهواره مردم را گمراه میکند وگرنه این همه بودجه از طرف دشمن براش نمیذاشتند



خیلی ممنون از شما...
من تعجبم برطرف نمیشه که چطور این سخنان رو گفتند!!!!
تا حالا همچین سخنرانی از ایشون ندیده بودم ... همیشه اصولی و بدون اشکال سخنرانی میکردن!!! 
نـــای دل
نقد جالبیه..

حتما بهش بدی شده والا اینجور حرف نمیزد...
بدی که به ایشون شده ،ولی بدی شدن دلیل خوبی هست؟ و آیا میشه گفت دلیل این سخنان این بوده؟
خب حرف های ایشون که مخاطبشون رئیس جمهور بود در مورد رسانه ملی یا رسانه میلی ، درست بود و به جا . اینکه باید مصلحت اندیشی های بی مورد و عادلانه برخورد نکردن در مورد مسئولین رو کنار گذاشت حرف درستی است و خود ایشون هم به خاطر همین امر به معروف ها در تلوزیون نیستن... ولی نقد های ما هم هست...
حدیث روزانه
اصلاح دوطرفه است 
بله ... اصلاح دو طرفه هست . فقط بحث اینجاست که اگر دولت فاسد شد چیکار کنیم؟ ما میگیم مردم باید اصلاحش کنند... تا اصلاحات کامل بشه و عدالت همه جا رو فرا بگیره.  
اصلاح از مردم شروع میشه و وقتی دولت اصلاح شد ، اصلاح دوطرفه میشه.
❤منتـــظر المهدی 313❤
ممنون
خواهش میکنم...
....مسعود ....
انتقادات شما تقریبا به جا نیست
دوست عزیز زحمت میکشیدید دلیلی هم ارائه میدادید برای حرفتون...
نمیدونم کلیپ رو دیدید یا نه ولی توضیحات من در مورد کلیپ اشاره وار بود...
ممنون از حضورتون...
علیرضا تقوی زاده
تشکر بابت مطلبتون
جوابتون بسیار خوب و مستدل بود. انشالله برای این پاراگراف  هم نقدی ارائه می دادید:
در غرب نماز نمی خوانند ولی دروغ هم نمی گویند . با صداقت جامعه اصلاح می شود نه با نماز .عرق خوری ها را بستیم ولی جامعه درست نشد پس دروغ مشکل جامعه ماست.ماهواره مردم را گمراه نمی کند. دور و زمانه عوض شده است ،همه چیز شفاف شده ، نمی شود با ماهواره کسی را گمراه کرد."
چشم... حتما به اونها هم می پردازیم...
ممنون از نظرتون ...
مرتضی زمانی
بنده هم با شما موافقم که هز سخنان ایشان سو برداشت میشود وگرنه بنده بیش از 60 فایل سخنرانی ایشان را گوش کردم ایشان با بهترین و مناسبتریت مثلهای اجتماعی و بروز حرفش را مستند سازی میکند اما عدن داشتن بصیرت دینی بعضی ها ایشون رو به حاشیه برده در کل از نقد و شفاف سازی شما هم تشکر و قدردانی میکنم
ممنون از نظر منصفانه شما دوست عزیز...
منتظر ....
سلام
نمیدونم کلیپ سخنرانی ایشون در مورد رهبری رو شنیدید یا نه ؟ یا حتی اظهار نظرهاشون در مورد دست دادن امام حسین علیه السلام با عمر سعد ملعون رو... کلا مدتی هست که صحبت های عجیب و غریبی می کنند.
این مدل نتیجه گیری ها فکر نمی کنم از تفکرات درستی منشا بگیره...
ان شاالله که خدا آخر و عاقبت همه ی ما رو ختم به خیر کنه.
علیکم السلام...
یک کلیپ جعلی از سخنان ایشون ساختند که میکسی حرفه ای از سخنان خودشون هست که حرف رو تغییر داده و اصلا ایشون در مورد رهبری صحبت نکرده بودن... و در این کلیپی که ما گذاشتیم هم شایسته از رهبری و کلام هاشون یاد می کنن و ظاهرا عمدا اشاره میکنن که شبهه نشه... اگه سخنرانی دیگه مد نظرتون هست لینکش رو بزارین برام ممنون میشم...
نظرشون در مورد دست دادن امام حسین هم خودندم و جالب نبود... البته نمی دونم چرا این دفعه از اون طرف بوم افتادن؟!جدیدا داره از امام حسین علیه السلام در مقاصد دولتی استفاده های بی ربط و عجیبی میشه!!! 
الهی امین...
محمدعلی
سلام
ممنون از نقدتون مقاله نماز رو هم خوندم مفید و جالب بود خداقوت.
فقط لطفا بفرمایید که احادیثی چون «الناس علی دین ملوکهم» و «الناس بامرائهم اشبه من آبائهم» چگونه با مطالب این بحث قابل جمع هستند؟
علیکم السلام...
مساله بسیار خوب و مهمی رو مطرح کردید. ان شاء الله به این مساله هم میپردازم...
بسیار ممنونم که من رو در کامل کردن بحث کمک می کنید...
محمدعلی
سلام
مقاله مضرات ماهواره تون رو خوندم متشکرم هوشمندانه بود اجرتون با خدا. نمی دونم آیا یعنی نظر آقای نقویان در این رابطه عوض شده یا اون حرفها رو داشت خطاب به مخاطب خاصی می‌زد؟
در ضمن یک جایی هم در اون برنامه گفتند که نباریدن باران بخاطر بی حجابی نیست بلکه به خاطر قضاوت بد است. این حرف هم برام عجیب بود. اگر صلاح دیدید و مقدور بود در این رابطه هم مطلبی بنویسید.
یاعلی
من بعید میدونم نظر ایشون عوض شده باشه ولی متاسفانه جوری صحبت می کنن که عده ای خوششون بیاد و وقتی بهشون اشکال کنید بتونن توجیه کنن. اگر دقت کنید ایشون سعی می کنن حرفشون در مورد برنامه های سیاسی و خبری ماهواره باشه و از مفاسد دیگه ماهواره حرفی نزنن ،ولی مخاطب احساس میکنه که ماهواره کلا مشکلی نداره... و این سبک رو در تمام سخنرانیشون اجرا کردن... و این کار ایشون اصلا درست نبود چون ایشون کاملا در زمین حریف بازی کرد و چرا باید جوری حرف زد که مخاطب احساس کنه همه چی تقصیر حکومت هست و بی حجابی و ماهواره مهم نیست و نماز و روزه و تمام ظواهر دینی فقط اثار فردی دارند و انسان باید فقط انسانیت داشته باشه و دروغ نگه و الا نماز و ... چندان مهم نیست و...
ضمنا ایشون حرفهاشون تناقض هم داره . از یک طرف میگن: همه چی امروزه شفاف هست و اگر درست عمل کردیم هیچ کس نمی تونه با ما برخورد کنه. گذشت دوره معاویه و امیرالمومنین ع که حضرت راهی نداشت برای اینکه به مردم بگه من آدم خوبی هستم. از طرف دیگه میگن : شایعه پخش میکنن که آقای نقویان شده ضد انقلاب . حالا من خودم رو بکشم نمی تونم بگم من ضد انقلاب و رهبر نیستم. (دقیقه 23 کلیپ)
البته در مورد این جمله ایشون که نباریدن باران بخاطر بی حجابی نیست باید بگم یک اشاره ای می کنن که چرا اون( بی حجابی) رو میگیم، این( حکم قضائی ظالمانه) رو نمیگیم(یعنی هر دو علت نباریدن باران هست) . ولی در اینجا هم خیلی مبهم صحبت می کنند و یک بار هم می گویند: اگر حکومت درست بشه بی حجابی هم درست میشه( تقل به مضمون- دقیقه 41 کلیپ) . خلاصه جملات مثل برجام مبهم هست و به نفع حریف !!! در عنوان کلیپ هم که متاسفانه این جمله را بدون بقیه جملات می آورند!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود