- سه شنبه ۷ دی ۹۵
- ۲۱:۲۱
معنی اعم در زبان فارسی
معنی اعم در مقابل معنی اخص است و «ائم» املای اشتباه آن است. وقتی می گوییم اعم از اینکه یا اعم از، می خواهیم عمومیت و شمول کلام خود را بیان کنیم. مثلا وقتی می گوییم: «من نیروی کار می خواهم اعم از اینکه مرد باشد یا زن» یا «اعم از مرد یا زن» می خواهیم بگوییم درخواست من عام هست و هم شامل مرد می شود و هم زن. و اگر «اعم از اینکه» را نمی گفتیم مخاطب نمی دانست که خواسته ما شامل نیروی زن هم می شود یا نه.
معنی اخص هم خاص تر است و «اخص از اینکه» کاربرد ندارد و کلمه اخص در زبان عربی بیشتر کاربرد دارد ولی در فارسی هم گاهی مثلا می گویند: «جواب شما اخص از جواب سوال است» یعنی شما کامل جواب ندادید و جواب شما مقداری از جواب سوال بود.
معنی اعم در لغت نامه دهخدا
اعم.
[اَ عَم م] (ع ص، اِ) گروه بسیار. (از اقرب الموارد) (ناظم الاطباء). جماعت بسیار. (از اقرب الموارد). || درشت و سطبر از هر چیزى. (ناظم الاطباء) (منتهى الارب). درشت. (از اقرب الموارد). || درازبالا. (منتهى الارب). رجل اعم؛ مرد درازبالا و کذلک نخل اعم. (ناظم الاطباء). || فراگیرنده تر همه را. (آنندراج) (غیاث اللغات). فرارسنده تر. (ترجمان القرآن ترتیب عادل بن على): هو اعم منه؛ او شاملتر است از آن. (ناظم الاطباء). شاملتر. (از اقرب الموارد). فراگرفته تر. شاملتر. عام تر. (ناظم الاطباء). فراگیرنده تر. پرافرادتر. مقابل اخص. (یادداشت بخط مؤلف). || خواه. چه. زش. (یادداشت بخط مؤلف): خواهر اعم از تنى و غیرتنى نصف برادر ارث برد؛ خواه تنى... (یادداشت بخط مؤلف). اعم از اینکه بخواهد یا نه؛ زش خواهد یا نه؛ چه بخواهد چه نخواهد. عشب گیاه باشد، اعم از تر و خشک. اعم از اینکه او بیاید یا نیاید من میروم. (یادداشت مؤلف).
- اعم از؛ خواه. چه. خواهى. یا. (یادداشت بخط مؤلف): ذَفَر؛ تیزى و تندى بوى خواه خوش و خواه ناخوش. اعم از اینکه بیاید یا نیاید؛ خواه بیاید خواه نیاید. (یادداشت بخط مؤلف).
اعم در اصول فقه
اعم در اصول فقه در مقابل صحیح است و کسی که اعمی هست عقیده دارد که الفاظ عبادات برای اعم از عبادت صحیح و فاسد وضع شده اند ولی صحیحی عقیده دارد الفاظ عبادات فقط برای عبادات صحیح وضع شده است مثلا صحیحی می گوید لفظ صلاه فقط برای صلاه صحیحی که تمام اجزاء و شرائط را دارد وضع شده است ولی اعمی می گوید: لفظ صلاه هم شامل صلاه صحیح می شود هم صلاتی که مثلا رو به قبله نیست و هر کدام از صحیحی و اعمی دلایلی دارند.





- ۱۶۳۰۷