سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

حجاب بیشتر دل پاکتر

  • ۲۳:۱۶

حجاب

گاهی می شنویم که می گویند: دل باید پاک باشه و عمل برای آنها مهم نیست ولی آیا در قرآن راه های پاک کردن دل را دیده اند؟ خداوند حجاب را مایه پاکی دل می داند بلکه بالاتر، می فرماید: هر چه حجاب و پوشش بیشتر باشد و حریم زن با مرد نامحرم بهتر رعایت شود پاکی دل آنها بیشتر است.

آیه ۵۳ سوره احزاب چنین است: یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذلکم کان عند الله عظیما.
عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاقهای پیغمبر می‌شدند. زنهای پیغمبر صلی الله علیه و آله هم در خانه بودند. آیه نازل شد که اولا سرزده و بدون اجازه وارد خانه پیغمبر نشوید و اگر برای صرف غذا دعوت شدید به موقع بیائید و بعد هم برخیزید و بروید و به قصه گوئی و صحبتهای متفرقه وقت نگیرید زیرا این امور پیغمبر را ناراحت می‌کند و او شرم می‌کند شما را از خانه خود بیرون کند ولی خدا از شما شرم نمی کند. و ثانیا وقتی می‌خواهید چیزی از زنان پیغمبر بگیرید از پشت پرده بخواهید بدون اینکه داخل اتاق شوید. این کارها برای پاکیزگی دل شما و دل آنها بهتر است. شما نباید پیامبر را آزار دهید و نه زنان او را پس از درگذشت پیغمبر به زنی بگیرید که این کارها در نزد خدا بزرگ است.
جمله: " ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن " مانند جمله: " و ان یستعففن خیر لهن " که در آیه ۶۱ از سوره نور آمده است دلالت می‌کند که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است. همانطور که گفتیم: رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد. (۱)
ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن یعنی از پشت پرده چیزی را به مهمانان مرد پیغمبر ص دادن، هم برای پاکی و طهارت قلب آنها خوب است و هم برای پاکی و طهارت دل شما زنان پیغمبر ص. این جمله نشان می دهد که رعایت حریم میان زن و مرد برای طهارت و پاکی قلب است و هم در مرد و هم در زن پاکی و طهارت قلب ایجاد می کند و فقط مختص مرد نیست و حتی این حد بالای از حریم میان زن و مرد (دادن چیزی از پشت پرده به نامحرم) افراط نیست بلکه بسیار هم خوب هست.
" و ان یستعففن خیر لهن " آیه ای است در مورد تخفیف حجاب و پوشش کمتر برای زنان سالخورده ای که دیگر مطلوب مرد از لحاظ جنسی واقع نمی شوند فلذا امیدی به ازدواج آنها نمی رود البته به شرط آرایش و خودنمایی نکردن.
خداوند حتی برای این زنان هم می فرماید: و اگر جانب عفاف را رعایت کنند و خود را پوشیده دارند برای آنها بهتر است.
پس از این آیه برداشت می شود که اولا حجاب بیشتر بهتر هست و تخفیف هایی که در حجاب داده شده نباید این توهم را ایجاد کند که پوشش زیاد افراط هست. ثانیا حجاب برای خود زنان بهتر است و حجاب تکلیفی صرفا بر علیه زن به نفع مرد نیست و نفع آن با توجه با آیه 53 سوره احزاب پاکی قلب زن هست نه اینکه صرفا برای این باشد که مورد آزار و آذیت مردهای مریض قلب واقع نشوند خصوصا در زنان سالخورده مورد آیه که مرد ها امیدی به آنها ندارد. اهمیت بیشتر حجاب برای دختران جوان نسبت به زنان سالخورده هم واضح هست.
_________________________
۱. مساله حجاب - شهید مطهری - صفحه۱۳۶

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۳۰۲۸
چراغعلی توشمالانی

سلام درود به پیامبر اسلام حضرت محمد ص حجاب بر زن واجب شده این دستور خدا و پیامبر اسلام است مردان خدا شناس هتما باید حجاب مردانه داشته باشند 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود