- پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۹۶
- ۱۵:۴۲
از آداب اسلامی اذان گفتن در گوش نوزاد است. مستحب است اذان گفتن در گوش راست نوزاد و زمان گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد در ابتدای ولادت نوزاد است. البته تا پیش از اینکه بند ناف نوزاد خشک شود می توان در گوش او اذان گفت. اذان را باید در گوش راست و اقامه را در گوش چپ نوزاد گفت. متن و ترجمه اذان و آداب و احکام آن را در ادامه مطلب می توانید ببینید.
متن اذان و اقامه شیعه
متن اذان در گوش نوزاد
اللّه ُ أَکبَرُ چهار مرتبه
اشهَدُ ان لا إِله َ إِلَّا اللّه ُ دو مرتبه
اشهَدُ ان َّ مُحَمَّداً رَسُول ُ اللّه ِ دو مرتبه
اشهَدُ ان َّ عَلِیّاً وَلِی ُّ اللّه ِ دو مرتبه
حَی َّ عَلَی الصَّلاةِ، دو مرتبه
حَی َّ عَلَی الفَلاح ِ، دو مرتبه
حَی َّ عَلی خَیرِ العَمَل ِ، دو مرتبه
اللّه ُ أَکبَرُ، دو مرتبه
لا إِله َ إِلَّا اللّه ُ دو مرتبه
متن اقامه در گوش نوزاد
متن اقامه شیعه
اللّه ُ أَکبَرُ دو مرتبه
«اشهَدُ ان لا إِله َ إِلَّا اللّه ُ دو مرتبه
اشهَدُ ان َّ مُحَمَّداً رَسُول ُ اللّه ِ دو مرتبه
اشهَدُ ان َّ عَلِیّاً وَلِی ُّ اللّه ِ
حَی َّ عَلَی الصَّلاةِ، دو مرتبه
حَی َّ عَلَی الفَلاح ِ، دو مرتبه
حَی َّ عَلی خَیرِ العَمَل ِ، دو مرتبه
قَد قامَت ِ الصَّلاةُ دو مرتبه
اللّه ُ أَکبَرُ، دو مرتبه
لا إِله َ إِلَّا اللّه ُ یک مرتبه
ترجمه اذان و اقامه
«اللّه ُ أَکبَرُ» یعنی خدای تعالی بزرگتر از آن است که او را وصف کنند.
«اشهَدُ ان لا إِله َ إِلَّا اللّه ُ» یعنی شهادت میدهم که غیر خدایی که یکتا و بی همتا است. خدای دیگری سزاوار پرستش نیست.
«اشهَدُ ان َّ مُحَمَّداً رَسُول ُ اللّه ِ» یعنی شهادت میدهم که حضرت محمّد بن عَبد اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم پیغمبر و فرستاده خدا است.
«اشهَدُ ان َّ عَلِیّاً أمیرُ المؤمنین وَلِی ُّ اللّه ِ» یعنی شهادت میدهم که حضرت علی علیه الصّلاة و السّلام امیر المؤمنین و ولی ّ خدا بر همه خلق است.
«حَی َّ عَلَی الصَّلاةِ» یعنی بشتاب برای نماز
«حَی َّ عَلَی الفَلاح ِ» یعنی بشتاب برای رستگاری.
«حَی َّ عَلی خَیرِ العَمَل ِ» یعنی بشتاب برای بهترین کارها که نماز است.
«قَد قامَت ِ الصَّلاة» یعنی به تحقیق نماز برپا شد.
«لا إِله َ إِلَّا اللّه » یعنی خدایی سزاوار پرستش نیست مگر خدایی که یکتا و بی همتا است.
چه کسانی میتوانند در گوش نوزاد اذان بگویند
شاید برخی تصور کنند که اذان و اقامه در گوش نوزاد را حتما باید علما بگویند ولی گر چه بهتر است این کار را اهل علم و تقوا انجام دهد، مردم عادی هم می توانند این کار را انجام دهد و تاثیر خود را خواهد گذاشت. علما بخاطر دانستن احکام و رعایت آن و اهل تقوا بخاطر پاکی درون و تاثیر بیشتر اذکار آنها در این کار می توانند اولویت داشته باشند. برخی عرفا مثل مرحوم نخودکی بخاطر پاکی درون و نزدیکی به خدا با خواندن حمد بر نخود و دادن آن به مریض، وی را شفا می دادند و این تاثیر پاکی بالای قلب ایشان و نزدیکی به خداوند است.
آداب و زمان اذان گفتن در گوش نوزاد در رساله مراجع تقلید
مسأله ۹۱۷ مستحب است (۱) در روز اولی که بچه به دنیا میآید یا پیش از آن که بند نافش بیفتد، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند.
(۱) (مکارم: ) به عنوان تبرّک و امید ثواب..
(بهجت: ) مسأله مستحب ّ است در گوش راست بچّه ای که به دنیا آمده اذان و در گوش چپش اقامه بگویند.
مسأله ۹۱۹ «اشهَدُ ان َّ عَلِیّاً وَلِی ُّ اللّه ِ» جزء اذان و اقامه نیست (۱) ولی خوب است بعد از «اشهَدُ ان َّ مُحَمَّداً رَسُول ُ اللّه ِ»، به قصد قربت گفته شود. (۲)
(۱) (زنجانی: ) البته ولایت امیر المؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام از ارکان ایمان است و اسلام بدون آن، ظاهری بیش نیست و قالبی از معنی تهی است و خوب است که پس از اشهَدُ ان َّ مُحَمَّداً رَسُول ُ اللّه به قصد تیمن و تبرّک، شهادت به ولایت و امامت بلا فصل حضرت امیر المؤمنین و سایر معصومین علیهم السلام به نحوی که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد؛ ذکر گردد.
(۲) (مکارم: ) به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتی که معلوم شود جزءِ آن نیست.
(نوری: ) و چون در امثال زمان ما، شعار تشیع محسوب میشود، در هر جا که اظهار این شعار، مستحسن و لازم باشد، گفتن آن هم مستحسن و لازم است.
(بهجت: ) مسأله بعید نیست مستحب ّ بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین علی ّ بن أبی طالب علیه السلام در اذان مستحبّی در صورتی که به نیّت مطلوب بودن گفته شود به عبارات مختلفی که در نهایه و فقیه و احتجاج نقل شده است که «ان َّ عَلِیّاً وَلِی ُّ اللّه ِ» و یا عَلِی ٌّ امیرُالمُؤمِنین و یا به عبارت «اشهَدُ ان َّ عَلِیّاً وَلِی ُّ اللّه ِ» باشد. و امّا اقرار به ولایت، اگر چه در غیر اذان باشد خوب است، پس احتیاج به دلیل مخصوص ندارد و کاملترین عبارتی که در اینجا گفته میشود آن است که اقرار به خلیفه بودن یا وصی بودن حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و ائمه طاهرین علیهم السلام در آن باشد.
مسأله ۹۲۰ بین جملههای اذان و اقامه باید خیلی فاصله نشود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد (۱)، باید دوباره آن را از سر بگیرد. این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست
(۱) (زنجانی: ) اگر بین آنها به قدری فاصله بیندازد که عرفاً نگویند جملات پی در پی است..
[توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید - جلد۱،صفحه۵۱۶]
کلمات مرتبط: