سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

چرا باید نماز آیات بخوانیم؟

  • ۱۲:۰۰

در جواب این سوال که چرا باید نماز بخوانیم باید گفت: این عالم و خلقت آن برای این نیست که چند روزی در آن زندگی کنیم و همه هم و غم خود را دنیا قرار دهیم بلکه دنیا پلی است برای رسیدن به آخرت و زمینی که در این دنیا در آن می کاریم و در آخرت از آن برداشت می کنیم. پس نگاه صرفا مادی به حوادث این عالم اشتباه است. نباید فقط به فکر راه حل های مادی برای جلوگیری از این حوادث بود و به سمت خدا رفتن در حوادث طبیبعی و خوفناک را ناشی از جهل بشر دانست که راه حل مبارزه با این حوادث را نمی داند! 

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «إنّ الزلازل و الکسوفین و الریاح الهائله من علامات الساعه، فإذا رأیتم شیئا من ذلک فتذکروا قیام الساعه و افزعوا إلی مساجدکم» (1)

زلزله، کسوف و خسوف، بادهای وحشتناک از نشانه ها و علامات روز قیامت است. پس زمانی که یکی از اینها را دیدید برپا شدن روز قیامت را یاد کنید و به سوی مساجد خود پناه ببرید.

پس در دنیا در همه حال و به هر وسیله ای باید به یاد خداوند و روز حساب بود که که یاد خداوند و خوف الهی باعث رستگاری انسان می شود. خداوند می فرماید: وَ أَمّٰا مَنْ خٰافَ مَقٰامَ رَبِّهِ وَ نَهَى اَلنَّفْسَ عَنِ اَلْهَوىٰ * فَإِنَّ اَلْجَنَّةَ هِیَ اَلْمَأْوىٰ 
و اما کسی که از مقام و منزلت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوا و هوس بازداشته است؛ * پس بی تردید جایگاهش بهشت است.(2)
بلاها و مصیبت هایی که به ما می رسد ممکن است امتحان الهی و وسیله ای برای رسیدن به رحمت و اجر و قرب الهی باشد و ممکن است به خاطر غضب الهی و نتیجه گناهان زیاد باشد ولی هیچ کس نمی داند که این بلا و مصیبت رحمت الهی است یا عذاب؟ در واقع ما حق نداریم بلاها و مصیبت ها را عذاب برای مردم بدانیم ولی باید به سمت خداوند برویم که اگر رحمت نبود این عذاب از ما برداشته شود. امام رضا علیه السلام می فرمایند: «إنّما جعلت للکسوف صلاه لأنّه من آیات اللّه تعالی لا یدری الرحمه ظهرت أم لعذاب، فأحبّ النبیّ صلّی اللّه علیه و آله أن تفزع أمته إلی خالقها و راحمها عند ذلک لیصرف عنهم شرّها و یقیهم مکروهها، کما صرف عن قوم یونس علیهم السلام حین تضرّعوا إلی اللّه عزّ و جل» (3).

برای کسوف به این دلیل نماز واجب شده است که کسوف یکی از آیات الهی است که معلوم نیست که رحمتی ظاهر شده است یا عذاب، پیامبر صلی الله علیه و آله خواست امتش به سوی خالق و راحمشان در آن زمان بروند تا شر کسوف را از آنها منصرف کند و آنها را از بدی و بلای آن نگه دارد همانطور که خداوند بلا را از قوم یونس علیه السلام برداشت زمانی که به سوی حق سبحانه و تعالی تضرع و زاری نمودند.

منابع:

(1) وسائل الشیعه باب: 2 من أبواب صلاه الآیات حدیث: 4.

(2) 40 و 41 سوره نازعات

(3)وسائل الشیعه باب: 1 من أبواب صلاه الآیات حدیث: 3.


مطالب مرتبط:

مطالب در مورد نماز آیات

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
امید
با سلام 
لزوما از احادیث وجوب فهمیده نمیشد 

سلام... ما هم دنبال اثبات وجوب نماز آیات نبودیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود