سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

چرا نگاه به موی نامحرم حرام است؟

  • ۲۱:۰۰

بی حجابی

علت حرمت نگاه به موی نامحرم یکی از مسائلی است که شاید امروزه که ارتباطات زیاد شده و در کشور های زیادی مردم بی حجاب هستند بیشتر مورد سوال قرار بگیرد . امام رضا علیه السلام در جواب مسائلی که محمد بن سنان از امام پرسیده بودند علت حرمت نگاه به موی نامحرم را بیان می کنند و می فرمایند:
و حُرِّمَ النَّظَرُ إلی شُعورِ النِّساءِ المَحجوباتِ بالأزواجِ و إلی غَیرِهِنَّ مِن النِّساءِ ؛ لِما فیهِ مِن تَهییجِ الرِّجالِ، و ما یَدعو التَّهییجُ إلَیهِ مِن الفَسادِ و الدُّخولِ فیما لا یَحِلُّ و لا یَجمُلُ، و کذلکَ ما أشبَهَ الشُّعورَ، إلاّ الّذی قالَ اللّهُ تعالی: «و القَواعِدُ مِن النِّساءِ اللاتی لا یَرجُونَ نِکاحا......... » [۱] ......... فلا بأسَ بالنَّظَرِ إلی شُعورِ مِثلِهِنَّ. [۲]
نگاه کردن به موی زنان شوهردار و دیگر زنان به این علّت حرام شده است که باعث تحریک مردها می شود و تحریک، به فساد و ارتکاب اعمال حرام و ناشایست می‌انجامد. همچنین است چیزهایی که [به لحاظ تحریک کنندگی] مانند مو باشد. مگر در مواردی که خدای متعال فرموده است «و القواعد من النساء اللاتی لا یرجون نکاحا......... ؛ و زنان از کار افتاده ای که امید به ازدواج ندارند......... »......... نگاه کردن به موهای این گونه زنان اشکالی ندارد.
شاید بعضی بگویند(متاسفانه این جملات زیاد هم شنیده می شود و بسیار خطر ناک است): مردی که با چند شاخ مو تحریک می شود مرد نیست حیوانی است که فقط به فکر مسائل جنسی هست. ولکن اولا وقتی امام میفرمایند مو تحریک میکند خود نشان از غلط بودن این تفکر است که مو تحریک نمی کند دوما همه ما می دانیم که زن با زیبا کردن مو و بیرون انداختن آن بسیار زیباتر می شود و مو تاثیر فراوانی در زیبایی دارد چنان که حتی مرد کچل هم از قیافه می افتد و خداوند مرد را طوری خلق کرده است که گرایش به جنس مخالف دارد و تحریک شدن او دلیل حیوان بودن او نیست سوما بدانیم که شیطان سعی می کند که گناه را زیبا جلوه دهد و قدم به قدم انسان را به گناهان بزرگ نزدیک کند.
---------------
[۱]: النور: ۶۰.
[۲]: عیون أخبار الرِّضا: ۲ / ۹۷ / ۱. 

مطالب مرتبط:

به خاطر چهار شاخه مو

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
حامد عبدالهی
چه میشه گفت؟! من هم بارها با این جمله برخورد داشتم که مردی که با یه تار مو ... ولی واقعا عمل به این کار، خیلی کمرنگ شده!
بله ... این فکر رواج پیدا کرده که مرد باید مواظب چشم و خودش باشد و حتی حجاب هم نیازی نیست ولی غافل از اینکه نمی شود همه وظایف را یکطرفه کرد و زنان را بی حجاب در جامعه فرستاد و به مرد ها گفت نگاه نکنید و ... این حرف تذکر وظیفه طرف مقابل بدون انجام وظیفه خود است... و چه ماهرانه شیطان کلامش را القا می کند و گناه را زینت میدهد و چقدر خدا ما را تذکر داد به این عمل شیطان!!!
نـــای دل
عالی بود...
ممنون دوست عزیز...
فدای شما فندق
سلام
استدلال این پست تون عالی بود و بی نقص
خدا قوت 
علیکم السلام
خوشحالم که این بار از استدلال ها راضی بودید...
ممنون از حضورتون...
❤منتـــظر المهدی 313❤
++++
ممنون...
آقای سین
این علف هرز دشت بی فرهنگی باید از ریشه خشک بشه
ممنون از توجهتون...
محمد جواد
زیبا ومنطقی
خدا قوت
خیلی ممنون دوست عزیز...
حامد عبدالهی
به هر حال هر کسی وظیفه ای داره که باید انجامش بده
مثلا من از اینکه کسی مزاحم خواهرم بشه، به شدت عصبانی و غیرتی میشم. ولی در طرف مقابل، خود من هم باید مزاحم ناموس کسی نشم!
طبق فرموده امام علی علیه السلام، آنچه را که برای خود میپسندی، برای دیگران نیز بپسند و آنچه را که برای خود نمی پسندی، برای دیگران نیز مپسند!
فقط همین یه حدیث بس بود تا مشکلات جامعه ما رو حل کنه! من اگر وقتی دختری میبینم، فکر کنم خواهر خودمه و همونطور که دوست ندارم کسی مزاحم خواهرم باشه، مزاحمش نشم، دیگه مشکلی پیش میومد؟!
بسیار عالی گفتید... 
ممنون از توجهتون...
خدا کنه فطرت ها نمیره و مردم بتونن با همین یک حدیث جامعه رو اصلاح کنن...
منـَم؛ همون یهـ نفَـ ـر :)
اجازه ی کپی میدید؟
برای سایت های غیر تبلیغاتی کپی از عباد الرحمن آزاد هست...

arman
بسیار آموزنده
تشکر...
بنده
آهای تویی همون یه نفر
اول مو و گوش و گردنتو بپوشون بعد اجازه کپی بخواه با اینکارت پرچم ما دخترا رو بالا ببر
عشق دمشق
سلام عالی بود
علیکم السلام...
تشکر...
قرآن و اهل بیت راه رسیدن من به خدا

سلام

دوستان مساله ای که فراتر از همه اینها مهمه این مطلب هست که از این نوع تفکر(که یه تار مو مگه چه اشکالی داره و یا مثلا دلت پاک باشه) هم بدتره این هست که افراد امروزه به دنبال دلیل احکامند و این به شدت اشتباه است به عبارت واضحتر ما مسائل دینمون به سه قسمت احکام ، عقاید، و اخلاق تشکیل شده

در اخلاق که فعلا کاری نداریم اما در باب عقاید و احکام

در عقاید ما باید با عقل پذیرای آن بوده و بدون دلیل عقلی حتی یک کلمه هم نباید جلو برویم اما در باب احکام دقیقا بالعکس است و ما باید تعبد کامل  داشته باشیم و دنبال دلیل بودن در احکام کار بیهوده ای است به عبارت واضحتر فلسفه و چرایی احکام را لازم نیس بدانیم و ندانستن فلسفه چرایی احکام  واجب نیست و اصلا اسلام یعنی تسلیم در مقابل احکام و فرامین الهی

پس بهتر از هرکاری این است که تعقل در عقاید و تعبد در احکام را به مردم گوشزد کنیم

والسلام

علیکم السلام... حرف شما صحیح هست ولی دنبال دلیل احکام بودن بیهوده هم نیست وگرنه ائمه اصلا دلیل احکام را بیان نمی کردند و فقط می گفتند اسلام یعنی تسلیم، در حالی که می دانیم که در موارد زیادی اهلبیت علیهم السلام دلیل احکام را بیان کردند و کتاب علل الشرائع گواه این مطلب است و اهلبیت هم که کار بیهوده نمی کنند. پس هم باید گوشزد کرد که علت تمام احکام برای ما بیان نشده و اگر هم بعضی بیان شده معلوم نیست تمام علت های آن باشد و بندگی که خدا از ما خواسته این است که چه علت احکام را بدانیم چه ندانیم اطاعت کنیم و تسلیم باشیم. در ضمن اینکه برای پذیرش بیشتر و اطمینان بیشتر نفس علت احکام را هم گاهی بیان کنیم اگر بیان شده. (همانطور که حضرت ابراهیم از خدا خواست زنده شدن مردگان را به او نشان دهد)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود