سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

با رعایت سه نکته وام بانکی شرعی بگیرید

  • ۰۶:۳۴

وام بانکی عنوانی است عام که می تواند قرض الحسنه، خرید و فروش، وکالت و ... را شامل شود و دلیل آن چیزی نیست جز اینکه وام در اصل ربا دادن بوده و بانک ها برای اینکه آن را از ربا خارج کنند مجبور به استفاده از عقود مختلف و بعضا پیچیده ای شده اند. به هر حال گر چه روح بانکداری ما ربوی است و بانک ها در عمل بسیاری از مسائل شرعی را رعایت نمی کنند و بهتر است دنبال وام بانکی نرویم ولی گرفتن وام حتی با درصدهای بالا هم غالبا اشکالی ندارد چون قرارداد های آنها غالبا طبق عقود اسلامی نوشته شده و ظاهرا شرع رعایت می شود. البته باید حتما نکات زیر رعایت شود تا وام شرعی باشد و گرفتار ربا نشویم:

  1. برگه هایی را که امضا می کنید حتما بخوانید چون اگر ندانید که بانک از چه عقودی برای وام دادن به شما استفاده کرده وام شما شرعا باطل است و انگار هیچ معامله ای اتفاق نیفتاده است. 
  2. هیچ گاه در وام نباید تصور کرد شما در مقابل قرضی که بانک به شما می دهد قرض را با درصدی سود به بانک  بر می گردانید چون در قرض هیچ شرطی نباید باشد و شرط یک درصد سود بین دو طرف هم ربا محسوب می شود. درصد هایی که در وام دریافت می شود به عنوان کارمزد است یا اصلا قرص الحسنه ای در کار نیست و از عقود دیگر استفاده شده است که در قرارداد همه اینها ذکر شده است.
  3. وام خاص مثل وام مسکن یا کشاورزی و ... را به هیچ عنوان در جای دیگری مصرف نکنید چون این وام ها قرض الحسنه نیست و صحت عقود آن وابسطه به مصرف وام در محل آن است.
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
مهرداد

اقا چرا اینهمه سخت و پیچیده‌اش میکنید به نظر من همینکه خدا بداند طرفین قصد ربا ندارند کافیست، حالا ما بیاییم صد تا کلاه شرعی بسازیم که بگوییم ربا نیست مگر میشود سر خدا را کلاه گذاشت همینکه خدا بداند نمی‌خواهیم سرش را کلاه بگذاریم و قصد ربا هم نداریم بهتر از صد جور قرارداد است

اینی که گفتید نظر شماست. آنچه که از آیات و روایات به دست می آید را در مطلب نوشتیم و بدون آنها ربا اتفاق می افتد و لو شما قصد ربا نداشته باشید. به شدت پرهیز کنید که آیات و روایات را رها کنید و صرفا به آنچه که عقلتون میگه عمل کنید. عقل خطا بسیار داره و باید ها و نباید ها بسیار پیچیده هستند. تنها راه نجات پیروی از کلام معصوم هست.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود