سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

توضیح کامل حکم نماز و روزه در محل کار و ماموریت کاری از دیدگاه رهبری

  • ۲۱:۴۷

حکم نماز و روزه مسافر در محل کار، سفر و ماموریت کاری

به فتوای مقام معظم رهبری کسی که سفر مقدمه شغل اوست مثل کسانی که مرتب به محل کار خود می روند و به وطنشان برمیگردند(مثلا وطن او قم است و محل کار او تهران است و آخر هفته ها به قم می آید و بقیه هفته تهران است)، باید نماز را تمام و روزه را کامل بگیرد  

حتی اگر در جایی غیر از وطن خود ساکن شود و مرتب بین این محل سکونت غیر وطن و محل اشتغال خود در رفت و آمد باشد مثل کسی که یزد وطن اوست و تهران محل کار اوست و در قم سکونت کرده است(برای خواب و استراحت یا...) و در این محل سکونت ، کمتر از ده روز اقامت کند، نماز و روزه او در محل اشتغال او(تهران در مثال) کامل است.

نکته1: اگر مسافت بین محل سکونت یا وطن با محل کار کمتر از مسافت شرعی باشد، در محل کارش حکم مسافرهای دیگر را دارد و بدون نیاز به قصد اقامت ده روز یا کثیر السفر بودن، نمازش تمام و روزه اش کامل است. 

نکته2: در سفر اول و دوم برای کسی که تازه کار خود را شروع کرده و سفر اول در ادامه اشتغال باید نماز را شکسته بخواند و روزه را نگیرد که توضیح آن را مطالب مرتبط بیان شده است. همچنین ده روز اقامتی که باعث شکسته شدن نماز او در سفر اول می شود.

در ادامه استفتائات رهبری  و مطالب مرتبط را در این مساله را ذکر می کنیم.

استفتائات مقام معظم رهبری در مورد حکم نماز و روزه در محل کار و ماموریت کاری

س121. اینجانب با اجازه جنابعالی بر تقلید از حضرت امام (ره) باقی هستم. و در زمان آیت الله اراکی (ره) در حوزه مأموریت استانی نماز را کامل می‌خواندم و فعلاً هم نمازم را در حوزه مأموریت (تمام شهرهای استان) کامل می‌خوانم. از طرفی منزل پدر خانمم در استان همجوار است. تکلیفم در مأموریت اداری و مرخصی (کار غیراداری) در آن استان چیست؟

ج) اگر محل کار از محل سکونت حداقل به مقدار چهار فرسخ شرعی (5/22 کیلومتر) فاصله دارد و حداقل هر ده روز یک بار بین محل سکونت و محل کار رفت و آمد دارید، نماز شما تمام و روزه صحیح است و چنانچه فاصله کمتر از چهار فرسخ شرعی باشد، با قصد اقامت ده روز در محل سکونت یا محل کار و تحقق قصد اقامت ده روز، تردد شما بین محل کار و محل سکونت رافع حکم اقامت نیست بلکه نماز تمام و روزه صحیح است، ولی در سفر غیرکاری برای خرید مایحتاج و یا رفتن به منزل پدر خانم حکم مسافر مترتب است.


س131. شخصی هر روز از محل سکونتش به اندازه مسافت شرعی برای کار می‌رود، اگر کارش موجب شود که به جای دیگری برود ـ که گاهی به اندازه مسافت شرعی است و گاهی کمتر ـ حکم نماز و روزه اش چیست؟
ج) مادامی که بین دو سفرش در یک جا ده روز فاصله نیفتد، نمازش تمام و روزه‌اش صحیح است.

س133. گروهی از همکاران، هر روز جهت کار بین دو شهر (که هیچ‌کدام از آن دو شهر نیز وطن آنها نمی‌باشد) تردد می‌نمایند، حکم نماز و روزه این گروه در شهر محل کار، شهرستان محل سکونت، و بین آن دو شهر چیست؟
ج) با فرض این‌که بین محل کار و محل سکونت تردد مکرّر دارند و ده روز در یک جا نمی‌مانند، نماز و روزه‌شان در محل کار و بین راه و محل سکونت تمام است.


س134. وطن اینجانب در یکی از شهرستان‌های مازندران است که در حال حاضر در تهران مشغول به تحصیل و کار هستم. من در پایان هر هفته به هشتگرد به‌منظور صله ارحام می‌روم. از شنبه تا چهارشنبه در تهران در کنار تحصیل در دانشگاه مشغول به کار نیز هستم، تقریباً هر 40 روز یک‌بار به مازندان می‌روم. با توجه به اشتغال در تهران حکم نماز و روزه من چگونه است؟
ج) در سفر به هشتگرد به‌منظور صله ارحام، حکم مسافر دارید و در برگشت به تهران که اشتغال به کار نیز دارید، نماز تمام و روزه صحیح است و در محل کار نیز نماز تمام و روزه صحیح است و در سفر به وطن نیز در مسیر رفتن نماز شکسته است ولی در برگشت به محل کار نماز تمام است.

س135. من کارمند یکی از ادارات دولتی شهر هستم. فاصله بین محل کار و محل سکونتم حدود سی‌وپنج کیلومتر است که هر روز این مسیر را برای رسیدن به محل کارم طی می‏‌کنم. اگر برای کار خاصی قصد کنم چند شب در شهر بمانم، نمازم چه حکمی دارد؟ آیا واجب است نماز را تمام بخوانم یا خیر؟ به عنوان مثال هنگامی که در روز جمعه برای زیارت اقوام به شهر سمنان مسافرت می‏‌کنم، آیا واجب است نمازم را تمام بخوانم یا خیر؟
ج) اگر مسافرت به‌خاطر کار نباشد، حکم سفر شغلی را ندارد، ولی اگر سفر به‌خاطر شغلی که در محل کار دارید، باشد و در ضمنِ آن، اعمال خاصی از قبیل دیدن اقوام و دوستان را هم انجام می‏‌دهید و گاهی یک یا چند شب هم در آن‌جا می‏‌مانید، باعث تغییر حکم سفر شغلی نمی‏‌شود و نماز تمام و روزه صحیح‏ است.

س137. کسانی که بین محل کارشان و محل سکونتشان کمتر از مسافت شرعی است، مثلاً کسی که اهل تهران است و برای مدّتی در ارتباط با شغلش، برای کار در بوشهر منزل گرفته است و در 15 کیلومتری آن، محل کارش است و هر روز این مسافت را تردّد دارد، حکم نماز آنان چگونه است؟
ج) در غیر سفر اوّل (و دوّم در ابتدای کار) سفر شغلی محسوب می‌شود و در محل سکونت، محل کار و بین آن دو، نماز تمام است.
منبع:Khamenei.ir 

مطالب مرتبط:

حکم نماز و روزه در محل کار و ماموریت کاری

حکم سفر اول و دوم در محل کار و ماموریت کاری از دیدگاه رهبری

شرایط کامل بودن نماز و روزه در محل کار از دیدگاه رهبری(مدت اشتغال و اقامت)

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
نـــای دل
سپاس از شما...
وظیفه بود...
محمد جواد
ممنون، تذکر خوبی بود
هر دفعه نگاه میکنم بازم یادم میره
خواهش میکنن دوست عزیز.. 
خصوصی
سلام من کارم ماموریت ی شاید ماهی ۱۰ روز برم یا ۱۵ روز مشخص نمی کنه شاید هم یک یا دو ماه نرم نمی دونم نمازم شکسته یا تمام  راننده نیستم 
حکم نماز و روزه در ماموریت کاری:
علیکم السلام... خیر...رفت و آمد شما کم هست و کثیر السفر نیستید و مثل مسافرهای دیگر باید عمل کنید که اگر می خواهید ده روز یا بیشتر بمانید نماز کامل و روز تمام است وگرنه نماز شکسته است و روزه نباید بگیرید (مثل سوال 121 استفتائات که در متن ذکر شد)
سید علی

سلام
اینجانب بیش از ۷ سال در شهر چناران  ساکن بوده ام و محل کارم تهران و مشهد بوده و بعد از آن نیز بخاطر شغلم  از چناران احراز  به چند شهر دیگر هر کدام بیش دو تا ده سال ساکن و وطن خود قرار داده ام و اکنون نیز از آن شهر ها احراز و ساکن مشهد شده ام و به تازگی در شهر چناران در ملک (خانه)خودم مغازه ای دایر و هر روز رفت آمد میکنم نماز روزه خود و خانواده ام چه حکمی در شهر چناران دارد ضمنا زادگاهم در یکی از روستاهای چناران  و فاصله اش از چناران قبلاً  چهار فرسخ بوده با توجه به اینکه شهر در حال توسعه و فاصله کمتر شده .

 

سید علی

چرا جواب داده نمیشه

قاسمی

سلام من محل زندگیم مرودشت هست

ومحل کارم شیراز 4روز درهفته هم باید برم شیراز(دبیر هستم) حالا اگه یه روز تو ماه رمضان  بخاطر کارم نرم شیراز حکم نمازو روزم چیه؟ 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود