سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

شرایط کامل بودن نماز و روزه در محل کار از دیدگاه رهبری(مدت اشتغال و اقامت)

  • ۱۵:۱۰

به فتوای مقام معظم رهبری کسی که سفر مقدمه شغل اوست با شرایطی نماز او تمام و روزه او کامل است، گر چه کمتر از ده روز در محل کارش بماند.

اشتغال طولانی به کار نه ماموریت کاری

شرط اول ، طولانی بودن مدت اشتغال شخص به کارش است پس کسی که کارش فقط یک ماموریت شغلی باشد که قرار نیست مدت آن طولانی باشد(س119) ، در محل کارش حکم مسافرهای دیگر را دارد و تا قصد ده روز اقامت را نکرده نمازش شکسته و روزه را نباید بگیرد.

زیاد سفر کردن نه اقامت طولانی در محل کار

شرط دوم این است که  مرتب در رفت و آمد باشد(کثیر السفر باشد) . پس اگر مدت زیادی در محل کارش می ماند (س122) در محل کارش حکم مسافرهای دیگر را دارد و تا قصد ده روز اقامت را نکرده نمازش شکسته و روزه را نباید بگیرد. این افراد اگر با قصد اقامت آن قدر در آنجا بمانند که عرفا وطن آنها به حساب آید، آنجا وطن آنها می شود و گر نه مسافر هستند و تا قصد اقامت ده روز نداشته باشند نماز و روزه آنها کامل نیست.

زود برگشتن به محل کار نه ده روز یا بیشتر ماندن در غیر محل کار

شرط سوم این است که ده روز در وطن یا جایی دیگر نماند  که در این صورت گر چه کثیر السفر هست ولی در سفر اول به محل کارش باید نماز را شکسته و روز را نگیرد و در سفر دوم به بعد نمازش تمام و روزه اش کامل است.

در ادامه استفتائات مرتبط آورده شده است.

س119. کسی که سفر شغلی حداقل هر ده روز یک بار انجام می‌دهد، تا چه مدّت آن را ادامه دهد حکم سفر شغلی بر آن مترتب می‌شود؟

ج) میزان صدق تکرّر سفر برای شغل است، همین که کاری که برای آن سفر می‌کند شغل او محسوب باشد ولو شغل دو سه ماهه، و برای آن بدون تخلّل اقامت ده روز در یک جا مکرّراً مسافرت می‌کند، در سفر سوّم نمازش تمام است.

س122. گاهی ما نظامیان برای مدت طولانی بنا به دستورات نظامی می‌بایست در محلی خارج از وطن خود اقامت کنیم که این مدّت در برخی موارد به کل سی سال خدمت موظفی نیز منتهی می‌گردد و در ابتدای امر نیز تشخیص این‌که چند سال در آن مکان به جهت شغل خود، حضور خواهیم داشت نامعین و نامشخص است. حال آیا این گروه نظامیان با شرح فوق در محل اشتغال‌شان نیازمند قصد اقامت هستند؟

ج) ماندن در محل کار ولو به مدت طولانی بدون قصد زندگی موجب ترتّب حکم وطن نیست بلکه در صورت سفر از محل کار، در برگشت نیاز به قصد اقامت دارند، مگر این‌که آن‌قدر آن‌جا بمانند که عرفاً وطن آنان محسوب شود.

 

س127. آیا در سفر شغلی که نماز تمام است لازم است در هر ده روز حداقل یک بار به محل کارش سفر کند یا همین که در یک مکان ده روز نماند ـ ولو هر 15 روز یا 20 روز یا یک ماه به محل کارش سفر کند ـ کافی است؟

ج) ملاک این است که بین دو سفر شغلی ده روز در جایی اقامت نکند هر چند فاصله بین دو سفر شغلی بیش از ده روز باشد.

منبع:Khamenei.ir 

مطالب مرتبط:

حکم نماز و روزه در محل کار و ماموریت کاری از دیدگاه رهبری

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
مجتبی مطوری
😊
😊
نـــای دل
سپاس...
خواهش می کنم دوست عزیز...
محمد جواد
تشکر
وظیفه بود...
ابوالفضل نخعی
+
ممنون...
حامد عبدالهی
ممنونم
زنده باشید

خواهش میکنم...
سلامت باشید...
منتظر ....
بسیار عالی
نظر لطفتونه...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود