سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

حکم سفر اول و دوم در محل کار و ماموریت کاری از دیدگاه رهبری

  • ۱۷:۵۹

به فتوای مقام معظم رهبری نماز و روزه کسی که مقدمه شغل او مسافرت است کامل است البته سفر اول و دوم در ابتدای کار و سفر اول در ادامه کار استثناء شده و در این سفرها نماز شکسته و روزه را نباید گرفت.
 برای مثال کسی که وطن او شهر قم است و برای کار هر هفته به تهران میرود و به قم بر می گردد در ابتدایی که مشغول به کار شده و به تهران می رود نماز او شکسته و روزه اش را نباید بگیرد همچنین برای بار دوم که به تهران می آید ولی برای بار سوم که به تهران می آید نماز او تمام و روزه اش کامل است. و تا وقتی که ده روز در قم  یا جای دیگری نماند نماز و روزه اش کامل است اما اگر ده روز در جایی ماند اولین بار که به تهران می رود نماز و روزه اش شکسته و بارهای بعدی که به تهران می آید نمازش تمام و روزه اش کامل است. در ادامه استفتائات معظم له آورده شده است.


س128. بر اساس فتوای حضرتعالی نماز «من شغله فی السفر» در سفر اول بعد از تخلّل ده روز شکسته است، ملاک و معیار سفر اول و پایان آن و آغاز سفر دوم چیست؟
ج) اگر برای انجام کاری سفر کرده که در مقصد کارش تمام شده است و در آنجا تصمیم می‌گیرد که به وطن یا جای دیگر برود برگشت از آن سفر، سفر دوم محسوب می‌شود که اگر شغلی باشد نماز تمام است ولی اگر مثلاً کار او رفتن به مقصد و چیزی از آنجا برای مبدأ آوردن بوده، رفت و برگشت یک سفر محسوب می‌شود.

س120. مکلف بعد از این‌که ده روز بین سفرش فاصله افتاده، از وطنش به محل کار مسافرت می‌کند و چون سفر اولش هست نمازش را شکسته می‌خواند، ولی بعد از رسیدن به محل کار صاحب کار از او می‌خواهد به محل دیگری ـ که به اندازه مسافت شرعی است ـ برود. آیا این سفر، سفر دوم محسوب می‌شود تا نمازش را تمام بخواند، یا ابتدای سفر دوم بعد از بازگشت به وطن و سفر از وطن به محل کار است؟
ج) سفر مذبور، سفر دومش محسوب می‌شود و نمازش تمام است

س137. کسانی که بین محل کارشان و محل سکونتشان کمتر از مسافت شرعی است، مثلاً کسی که اهل تهران است و برای مدّتی در ارتباط با شغلش، برای کار در بوشهر منزل گرفته است و در 15 کیلومتری آن، محل کارش است و هر روز این مسافت را تردّد دارد، حکم نماز آنان چگونه است؟
ج) در غیر سفر اوّل (و دوّم در ابتدای کار) سفر شغلی محسوب می‌شود و در محل سکونت، محل کار و بین آن دو، نماز تمام است.

مطالب مرتبط:

حکم نماز و روزه در محل کار و ماموریت کاری از دیدگاه رهبری

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
محمد جواد
بسیار کابرردی اشتفاده کردیم
ممنون از زحمتی که کشیدین
خواهش میکنم دوست عزیز...
خوشحالم که ارزش این مطالب رو درک می کنید...
مکاترونیک خودرو
عالی بووووووود
ممنون از توجه و حضورتون...
نـــای دل
احسنت...
ممنون دوست عزیز....
منتظر ....
خیلی ممنون بسیار خوب و کاربردی
نظر لطفتونه...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود