سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

آموزش کامل حجامت سر

  • ۰۸:۰۰

حجامت

در این مقاله سعی می کنم در مورد حجامت سر ، روش حجامت سر و محل حجامت سر توضیحات کاملی بدهم تا با استفاده از روایات معصومین و تجریه شخصی و غیر شخصی، مقاله خوبی ارائه بشود.

حجامت سر

حجامت انواع مختلفی دارد . حجامتی که برای کل بدن نفع میرساند حجامت بین دو کتف( عام) هست که بیشترین حجامتی است که انجام می شود . ولی حجامت در محل های دیگر بدن حجامت خاص محسوب می شود ،بدین معنا که نفع آن حجامت برای کل بدن کم است ولی برای موارد خاصی قوی تر از حجامت عام عمل می کند.
دومین حجامتی که بسیار مدح شده ،حجامت سر است . در طب سنتی حجامت سر را بیشتر برای بیماری های در نواحی سر مثل میگرن و سردرد و بیماری های چشم و گوش و ... استفاده می کنند ولی در روایات حجامت سر را شفای درد های کل بدن معرفی کرده اند. امام باقر علیه السلام ﻓﺮﻣﻮﺩ: حجامتِ سر، شفاى همه دردهاست به غیر از مرگ.(حلیه المتقین)

محل حجامت سر

محل حجامت سر، جایی است در سر، که از سر بینی ، یک وجبِ خود حجامت شونده ،فاصله دارد. یعنی از نوک بینی به سمت سر وجب می کنیم، هر جایی که وجب رسید همانجا نقطه حجامت است. همانطور امام صادق علیه السلام فرمود: مُنقِذه آن است که از سر بینى شِبر کنى به جانب بالا و به هر جاى سر که برسد در حجامت کنى.(حلیه المتقین)

البته این نقطه همان نقطه ای هست حدودا که لیوان حجامت آنجا را می گیرد چون برآمدگی و برجستگی هایی در سر است که نمی توان هر جایی را حجامت کرد.

روش حجامت سر

برای انجام حجامت بهتر است که سر مو نداشته باشد یا حداقل موی آن کم باشد چرا که اگر سر مو داشته باشد از کنار بادکش هوا کشیده می شود و در نتیجه مجبور می شوید مرتب بادکش کنید . البته بعضی روش هایی دارند که با موی بلند هم حجامت سر انجام می دهند ولی بعضی از روش ها نادرست و بعضی هم فنی هست ( مثلا با ژل و امثال آن مو را در یک محل جمع می کنند تا محل لیوان خالی شود که ظاهرا کاری سخت باشد ولی خودم امتحان نکردم).

روش بادکش کردن در ججامت سر

برای حجامت سر مثل حجامت عام ابتدا کمی روغن طبیعی بر محل حجامت می زنیم که پوست نرم تر شود و درد کمتر حس شود و خون به پوست کمتر بچسبد.

در مرحله بعدی سر را بادکش می کنیم و نکاتی که در درد حجامت گفته شد هم حتما رعایت می کنیم و فشار بادکش را آنقدر زیاد نمی کنیم که چشم شخص درد بگیرد و...

روش تیغ زدن در حجامت سر

بعد از چند دقیقه لیوان را بر میداریم و تیغ میزنیم و باز هم نکاتی که در درد حجامت گفته شد رعایت می کنیم تا مشکلی پیش نیاید و تیغ زدن عمیق سر بدتر از تیغ زدن در بدن است و باید اعتدال رعایت شود و شخص مدنظر قرار گیرد.

اینکه چند بار باید لیوان را خالی کرد و دوباره گذاشت بستگی به فردی که حجامت می شود دارد. اگر شما تیغ را مناسب زده باشید بعد از چند بار خون کشیدن دیگز خونی بیرون نمی آید و شما هم خون کشیدن را باید قطع کنید. معمولا دو یا سه بار خون کشیده می شود که جمعا به مقدار نصف لیوان کوچک تا چند لیوان خون کشیدن طبیعی و اثر گذار است که بسته به مزاج و بنیه افراد این مقدار فرق می کند که حتی در بعضی از افراد باید کمتر از این مقدار خون کشید.

مراحل پایانی حجامت سر

در آخر هم با لیوان حجامت خون ها را به داخل ظرف استیلی که پلاستیک فریزر بر روی آن کشیده شده میریزید و بعد از زدن عسل بر روی محل حجامت با چوب ابسلانگ، گاز استریل را بر روی آن می گذارید و با چسب کاغذی آن را می چسبانید.

مطالب مرتبط:

مطالب دیگر در مورد حجامت

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
نـــای دل
تشکر از مطالب علمی که منتشر میکنید...
خواهش می کنم دوست عزیز...
بالای آسمان
مطلب خوب و مفیدی بود
متشکرم
ممنون از توجهتون...
....همنشین عقل ....
ممنون
من که تحملشو ندارم
چیز خاصی نیست... 
نه درد خاصی داره و نه ترس... 
ممنون از شما...
علی اسمعیلی
تشکر یادش به خیر رفته بودیم مشهد یک حجامت سر از ما کردند تشکر
قبول باشه ان شاء الله...
ممنون از توجهتون...
منتـــظر المـهـدی۳۱۳
ممنونم از زحمات شما ...
انجام وظیفه است...
موفق و موید باشید...
ناشناس
سلام خسته نباشید.حجامت سر دردش زیاده میخوام انجام بدم ولی جرات نمی کنم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
علیکم السلام...
در کل درد حجامت زیاد نیست. درد حجامت سر هم زیاد نیست. خیلی ها با امپول زدن از آمپول بدشان می آید ولی تقریبا هیچ کس با حجامت کردن از حجامت بدش نمی آید اگر چه بچه یا زن باشد.
 البته اگر بار اول شماست، از حجامت کننده بخواهید که خون زیاد نگیرد و تیغ را سطحی بزند تا اصلا اصلا دردی حس نکنید و نفهمید که سرتان را میخاراند یا تیغ میزند!
لیوان حجامت هم نباید بیش از حد محکم شود و اگر درد قابل توجهی داشت از حجامت کننده بخواهید که کمی لیوان را شل کند.
اگر حجامت اصولی باشد، بسیار شیرین و راحت است و خداوند چیز سخت را به مردم سفارش نمی کند.
موفق و موید باشید...
رهگذر
سلام
بنده، امشب حجامت کردم ،ولی بادکش نکرد و فقط حدود بیست تیغ عمیق زد
درسته ب نظر شما؟
تفاوتش با حالت بادکش چیه؟
علیکم السلام...
در روایات مکانی خاصی که در متن گفته شد برای حجامت مشخص کردند و در آن زمان هم همان محدوده را مکش می کردند و روش صحیح حجامت همان است. روش های دیگر ممکن است مقداری از فواید را نداشته باشد یا مضراتی به همراه داشته باشد.
این روش ها را غالبا به خاطر نزدن مو سر حجامت شونده و راحتتر بودن حجامت کننده انتخاب می کنند که کار درستی نیست. 
س
سلام.می خواستم بدونم که حجامت سر اثری در بهبود روند رشد مو دارد یاخیر؟
باعث بهبود موهای نازک و کم پشت و شکننده می شود یا خیر؟
علیکم السلام...
حجامت سر بر رشد مو و مشکلات مو اثرات خوبی دارد. خصوصا اگر مو سر فقط با ختمی و سرکه به عنوان شوینده شسته شود و اصلاح مزاج صورت بگیرد... خصوصا مزاج صفرا تاثیرات منفی زیادی بر مو میگذارد...
جمال
سلام شرمنده بخاطر شغل نمیتوانم سر را تیغ بزنم حجام شهر میگه حتما باید تیغ بزنم 
راسته که حجامت سر تاثیری زییادی روی عقل و حافظه داره 
علیکم السلام...
درسته حجامت تاثیر مثبت روی عقل و حافظه داره . روایتی از امیر المومنین نقل شده که می فرمایند: حجامت بدن را صحت می دهد و عقل را شدت... در واقع خون تغذیه و مصلح و مفسد بدن است و حجامت خون را اصلاح می کند... البته باید توجه داشت که کمبود حافظه و تمرکز میتونه به علت مزاج یا علت های دیگه باشه و اگر علت مثلا مزاج باشه بدون اصلاح مزاج، حافظه درمان کامل پیدا نمیکنه و در کل باید گفت مزاج در تمام بیماری ها باید مدنظر قرار بگیرد و بعد از درمان مزاج از روش هایی مثل حجامت تاثیر های قوی گرفت.
مو با ماشین بدون شانه هم کوتاه بشه میشه حجامت سر انجام داد. گرچه هرچه مو از تیغ خورده بلند تر باشه کار حجام سختتر هست و دردسر بیشتری داره چون ممکنه لیوان هوا بکشه و باید دوباره بادکش انجام بشه مدام...
جمال
شرمنده لیوان برای حجامت سر باید کوچک 70سی سی باشه
بستگی به کوچکی و بزرگی سر و حالت سر داره... هر لیوانی که خوب روی سر بمونه و اطرافش هوا کمتر بکشه بهتر هست... لیوان های کوچک بهتر کار میکنه غالبا...
جمال
به نام خدا
سلام 
برای حجامت سر آیا باید چند جا را بادکش کرد
بعد سراغ جایی که یک وجب از نوک بینی معلوم شده را تیغ زد ویا نه مستقیما همانجا را بادکش کرد و تیغ زد 
شرمند اگر امکان کوتاه و تیغزدن مو نداشته باشیم چگونه حجامت کنیم 
علیکم السلام...
خیر... فقط همانجایی که تیغ میزنیم را بادکش می کنیم... بدون کوتاه کردن مو حجامت سر بسیار سخت هست و برخی با ژل و امثال آن، جای اتصال بادکش با پوست را خالی می کنند.
آنسه
سلام. من در متنی خوندم حجامت سر باعث فراموشی میشه. آیا صحت داره؟
علیکم السلام... حجامت سر باعث فراموشی نمیشه بلکه برای ذهن و حافظه مفید هست... فقط حجامت نقره که در گودی پشت سر و نزدیک گردن هست باعث فراموشی میشه...
فاطمه
سلام .من امروز حجامت سر انجام دادم بخاطر شوره ی سر .البته به مدت ۴۰ روز از قبل پاکسازی کبد هم انجام داده بودم .ولی به علت مختصر کم خونی که دارم دکتر گفتند قبل از حجامت چندین ضربه ی نسبتا محکم روی سرم بزنندو فقط روی سرم را تیغ بزنند وسرم را روبه پایین بگیرم تا کمی خون خارج شود.آیا فایده ای دارد؟
علیکم السلام... ممکنه تاثیراتی داشته باشه ولی حجامت سر اینجوری نیست خصوصا ضربه زدن به سر هیچ معنایی نداره... فوقش ماساژ ...
کم خونی هم تاثیر زیادی داره... تنظیم خواب و درمان مزاج صفرا و استفاده از شامپوی طبیعی 
مهران
سلام واقعا حجامت سر خیلی خوبه من هر ماه برای خودم انجام میدم البته من مزاج صفرا دارم به خاطر اون هر ماه انجام میدم جوش سر وریزش مو وسر درد میگرنی که به خاطر غلبه صفرا است با حجامت سر خیلی بهتر شدم.البته تا وقتی کامل خوب بشم هر ماه انجام میدم بعد از اون سالی یک بار.موهارو هم نمیزنم باخمیر دندان جای لیوان رو چسبی میکنم و لیوان کامل فیکس میشه.دردش هم فقط قبل از تیغ زدنه وقتی بادکش میکنی.چهار لیوان خون هم میگیرم.
علیکم السلام... بله حجامت خیلی از دردها را بدون دارو درمان میکنه... چند نکته: صفروای نباید زیاد خون بکشه و 4 لیوان زیاد هست. در بین حجامت های سر حجامت عام هم خوبه انجام بشه
امینی

سلام مطلب کامل و جامع بود.

ممنون از مطالب مفیدتون

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود