سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

آیا نماز میت بر جنین سقط شده یا نوزاد واجب است؟

  • ۲۲:۵۱

نماز میت نوزاد یا جنین سقط شده

اگر بچه ای سقط شود یا قبل از تمام شدن شش سالگی بمیرد لازم نیست نماز میت بر او بخوانند البته آیت الله بحجت و سیستانی نماز میت بر بچه ای که کمتر شش سال سن دارد ولی نماز را می فهمیده هم واجب می دانند.( در جزئیات این فتوا اختلافاتی است که در ادامه آورده شده)

فتوای مراجع تقلید در مورد نماز میت بر جنین سقط شده یا نوزاد

[مسأله 594 نماز خواندن بر میّت مسلمان ]
مسأله 594 نماز خواندن بر میّت مسلمان، اگر چه بچه باشد واجب است، ولی باید پدر و مادر آن بچه (1) یا یکی از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد.
(1) (فاضل: ) پدر و مادر و جدّ و جدّه آن بچه..
(خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی: ) مسأله نماز خواندن بر میّت مسلمان یا بچه ای که محکوم به اسلام و شش سال او تمام شده باشد واجب است.
(مکارم: ) مسأله واجب است بر هر میّت مسلمان و بالغ نماز بخوانند و بر بچه نابالغ اگر کمتر از شش سال نداشته باشد نیز احتیاط واجب آن است که نماز بخوانند.
(بهجت: ) مسأله نماز خواندن بر میّت شیعه اثنا عشری واجب است بلکه بر هر مسلمان که شهادتین می‌گوید تا وقتی که چیزی که منافات با شهادتین دارد از او صادر نشده باشد بنا بر اقوی واجب است و خواندن نماز میّت بر کسانی که محکوم به کفر هستند مثل غُلاة و خوارج و نواصب جایز نیست. نماز میّت بر بچه اگر شش سالش تمام شده باشد واجب است بلکه بنا بر احتیاط اگر عارف به نماز باشد و کمتر از شش سال هم داشته باشد باید بر او نماز بخوانند ولی باید پدر و مادر آن بچه یا یکی از آنان مسلمان باشند و اگر عارف به نماز نیست باید شش سالش تمام شده باشد.

مسائل اختصاصی
(خوئی، تبریزی، زنجانی: ) مسأله 601 نماز خواندن بر بچه ای که شش سال او تمام نشده، رجاءً مانعی ندارد ولی نماز خواندن بر بچه ای که مرده به دنیا آمده، مستحب نیست.
(گلپایگانی، صافی: ) مستحب است..
(بهجت: ) مسأله 515 نماز بر میّت دیوانه ای که پدر یا مادرش مسلمان هستند واجب است ؛ و هم چنین است نماز بر مرده ای که در بلاد اسلامی پیدا شود و همین طور است مرده ای که در بلاد کفر پیدا شود و در آنجا مسلمانان هم زندگی کنند و احتمال برود که این میت مسلمان باشد و یا از مسلمان متولد شده باشد.
(بهجت: ) مسأله 516 نماز میت واجب کفائی است، که با خواندن یک نفر از دیگران ساقط می‌شود به شرط آن که نمازگزار شیعه اثنی عشری و بنا بر احوط بالغ باشد.
(سیستانی: ) مسأله 584 بنا بر احتیاط واجب نماز خواندن بر بچه ای که شش سال او تمام نشده ولی نماز را می‌فهمیده، لازم است و اگر نمی فهمیده خواندن نماز بر او رجاءً مانعی ندارد و امّا نماز خواندن بر بچه ای که مرده به دنیا آمده مستحب ّ نیست.

توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید -  جلد 1، صفحه 330

مطالب مرتبط:

آیا نوزاد یا جنین سقط شده را باید غسل میت داد؟

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
سه میم
متشکرم
خواهش میکنم...
موفق و موید باشید...
محمد دهقانی
تشکر بابت اطلاعات مفید
خواهش میکنم جناب دهقانی...
ممنون از حضورتون...
محمد سعید
تشکر از اطلاعات مفید شما.
یک سوال:
آیا نماز میت بر شخص ناقص العقل واجب است؟ 
خواهشمندم همکاری فرمایید که جواب به آدرس الکترونیکی ارسال شود...ممنونم
سلام دوست عزیز 
سوال بسیار خوبی بود.
فرقی بین عاقل و دیوانه نیست و عقل شرط نیست. و باید بر دیوانه و ناقص العقل هم نماز میت خواند.(عروه الوثقی ج1 ص419)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود