سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

چگونه دین انتخاب کنیم و چرا دین اسلام بر حق است؟

  • ۱۹:۰۶

چگونه دین انتخاب کنیم؟ چگونه بفهمیم دین اسلام و شیعه بر حق است و باید آن را انتخاب کنیم؟
گاهی بعضی افراد را می بینیم که برای پیدا کردن حقانیت دین ها فقط به دنبال بررسی دستورات هر دین هستند در حالی که عقل ناقص انسان ها قادر نیست تمام مصالح و مفاسد را درک کند و همه ابعاد را ببیند. در نتیجه دستورات و احکام هر دین فقط می توانند به عنوان موءیدی برای آن دین باشند نه راهی برای پیدا کردن حقانیت یک دین.


پس چگونه دین انتخاب کنیم و دین حق را تشخیص دهیم؟

تفاوت ادیان قدیمی تر از اسلام با دین اسلام با توجه به مشترک بودن آنها در توحید، اثبات نبوت خاتم النبیین و به تبع معجزه بودن قرآن و ... است. پس اگر توحید را اثبات کردیم و ضرورت ارسال پیامبران را درک کردیم باید ببینیم پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله نبی خدا بوده است یا خیر؟ اگر این مطلب برای ما اثبات شد تمام ادیان قبل از اسلام ادیانی هستند که نمی توان به آنها گروید چون با آمدن آخرین پیامبر نباید دستورات و کتاب مقدسشان را رها کرد و به سراغ کتاب های منحرف شده و نسخ شده قبل رفت و گرایش به دین اسلام یک دستور الهی محسوب می شود. خداوند می فرماید:

إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ (۱)
دین در نزد خدا، اسلام است. و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد، اختلافی (در آن) ایجاد نکردند، مگر بعد از آگاهی و علم، آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود؛ و هر کس به آیات خدا کفر ورزد، (خدا به حساب او می‌رسد؛ زیرا) خداوند، سریع الحساب است.

همچنین می فرماید:
وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ (۲)
و هر کس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زیانکاران است.

وقتی توحید و نبوت را اثبات کردیم بحث شیعه و سنی و امامت به میان می آید که ادله حقانیت شیعه در کتب اعتقادی موجود است.
بنابرین اثبات اصول دین بسیار مهم و امری واجب و طریقه اثبات دین اسلام و تشیع است. توحید و معاد در ادیان مشترک و اعتقاد به نبوت، تفاوت دین اسلام با سایر ادیان و اعتقاد به امامت، تفاوت شیعیان است.
اما هنگامی که شیعه جعفری شدیم و معجزه بودن قران را اثبات کردیم باید از آیات و روایات تبعیت کنیم و به صرف اینکه آیه یا روایتی با عقل ناکامل ما سازگار نبود و آن را درک نکردیم نباید آن را رد کنیم یا معنای آن را تفسیر به رای و نظر خودمان کنیم.
در تفسیر قرآن و فهم معانی روایات باید ببینیم قرآن و روایت چه می گوید و از آن تبعیت کنیم. در واقع ما تمام اعتقاداتمان را با عقل پیدا کردیم و دین اسلام را با عقل برگزیدیم اما بعد از اینکه دین اسلام را انتخاب کردیم عبد خداوند می شویم و از فرمان او اطاعت می کنیم. اسلام به معنای تسلیم است یعنی مسلمان تسلیم امر الهی است و در فرمان خداوند چون و چرا نمی آورد و اوامر خداوند را به صرف اینکه با عقلش درک نمی کند  توجیه یا رد نمی کند. خداوند می فرماید:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ...(۳)
ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید...
و معنای ایاک نعبد که در هر نماز می گوییم هم همین عبد بودن و اطاعت بی قید شرط خداوند است و گرنه خداوند می توانست به جای کلمه عبد و بندگی از کلمات دیگری استفاده کند.


منابع:

۱. ۱۹ ال عمران

۲. ۸۵ ال عمران

۳. ۳۶نحل

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۶۴۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود