سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

معامله طلای قدیمی با طلای جدید ربا است

  • ۱۸:۵۸

گاهی مردم طلای قدیمی خود را با طلای جدیدتر کمتری عوض می کنند.یعنی به جای پول به فروشنده ، طلای قدیمی خودشان را می دهند . که این کار ربا و حرام محسوب می شود.

معامله طلا با طلا فقط درصورتی درست است که مقدار انها مساوی باشد و الا ربا محسوب می شود . و راه حل آن اینست که دو معامله جدا از هم انجام دهیم یعنی ابتدا طلای قدیمی را به طلا فروش ، بفروشیم سپس با ان پول طلای جدید را بخریم . که دراین حالت طلا در مقابل پول خرید و فروش شده است و مهم که طرف مقابل ما در هر دو معامله یک شخص است.

شاید بگویید که چه فرقی می کند که ما دو معامله جدا انجام دهیم یا در یک معامله طلا را با طلا معامله کنیم؟!

ممکن است انسان از دو مسیر به یک مقصد برسد ولی این دلیل نمی شود که هر دو مسیر خوب و مطمئن است بلکه ممکن است عبور از یک مسیر عواقب شدیدی داشته باشد و در روایت داریم که :

23396-ﻭ ﻋﻨﻪ ﻋﻦ ﺍﻟﻨﻀﺮ ﻋﻦ ﺇﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺤﻤﻴﺪ ﻋﻦ ﺍﻟﻮﻟﻴﺪ ﺑﻦ ﺻﺒﻴﺢ ﻗﺎﻝ ﺳﻤﻌﺖ ﺃﺑﺎ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻉ ﻳﻘﻮﻝ ﺍﻟﺬﻫﺐ ﺑﺎﻟﺬﻫﺐ ﻭ ﺍﻟﻔﻀﺔ ﺑﺎﻟﻔﻀﺔ ﺍﻟﻔﻀﻞ ﺑﻴﻨﻬﻤﺎ ﻫﻮ ﺍﻟﺮﺑﺎ ﺍﻟﻤﻨﻜﺮ (ﻫﻮ ﺍﻟﺮﺑﺎ ﺍﻟﻤﻨﻜﺮ)

اضافه در معامله طلا با طلا  و نقره با نقره ، ربای پلید است .

-وسایل الشیعه ج18 ص166

ﻣﺴﺄﻟﻪ 2119- ﺍﮔﺮ ﻃﻠﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻠﺎ ﻳﺎ ﻧﻘﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻘﺮﻩ ﺑﻔﺮﻭﺷﺪ، ﺳﻜﻪ ﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﯽ ﺳﻜﻪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﻛﻪ ﻭﺯﻥ ﻳﻜﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. 

-رساله امام خمینی

برای دیدن فتوای مراجع اینجا کلیک کنید

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
F
در نرخ نامه صنف طلا فروشان نرخ طلای تعویضی وجود داره که اتفاقا برای مشتری ها خیلی به صرفه تره. چون در این صورت طلا را گرانتر از ما میخرند. واگر طلا را جدا بفروشیم و جدا بخریم بیشتر ضرر میکنیم. 
(این حکمی که الان گفتید بیشتر به ضرر مردمه و به نفع طلافروش)
درضمن هنگام فروش طلا هزینه دستمزد از اون کم میشه که بنظر منصفانه میاد چون طلافروش همونجا طلا رو ذوب میکنه و دستمزد کار روی طلا عملا دیگه ارزشی نداره. شاید درقدیم زینت آلات دست دوم رواج داشته ولی حالا مرسوم نیست.
ربا انواعی دارد که بعضی از انها مثل ربای طلا با طلا غالبا به ضرر مشتری هست. 
در معامله طلا با طلای رایج در جامعه ما طلای قدیمی را با طلای جدید با وزن کمتر معامله میکنند .و وزن طلا ها با هم متفاوت است و به فتوای تمام مراجع حرام است و هیچ راهی برای درست کردن این معامله نیست و لو اینکه زیادی طلا بخاطر اجرت باشد.
ولی اگر طلای قدیمی و طلای جدید هم وزن معامله شود و پولی بخاطر اجرت طلای ساخته شده به فروشنده داده شود ، بین فقها اختلاف هست که این معامله جایز هست یا نه . برای اطلاع از فتوای مراجع در این مورد اینجا را کلیک کنید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود