سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

مادری که کشوری را آباد کرد

  • ۱۸:۳۳

تربیت مادر تاثیر زیادی بر فرزند دارد و نباید با زنی که بد اخلاق یا منحرف است ازدواج کرد . داستان زندگی اسماعیل بن عباد نمونه ای از تاثیر مادر بر روی دوران بزرگسالی فرزند است. شخصی که وزارت او، برکات زیادی برای مردم و عالمان و ادبا داشت و باعث پیشرفت و آبادی یک کشور شد...


اسماعیل بن عباد (1) در دوران کودکى که به مسجد مى رفت تا درس بخواند، مادرش هر روز یک دینار و یک درهم به او مى داد و مى گفت: آن را به نخستین فقیرى که برخورد نمودى بده. این شیوه مادرش تا دوران جوانى او هم چنان ادامه داشت. وقتى هم که به مقام وزارت رسید، هر شب دمتکار خود که رخت خوابش را پهن مى کرد سفارش کرده بود که یک دینار و یک درهم زیر بسترش بگذارد تا هنگام صبح فراموش نکرده و به فقیر بدهد. این چنین بود که این مرد بزرگ بر اثر تربیت مادر در سخاوت و احسان و بخشندگى سر آمد عصر خود گردید. در معجم الادبا آمده است که: فقیهان، زاهدان، ادبا، و حتى ادیب زادگانى که در بغداد بودند کمک قابل توجهى مى کرد و براى هر یک از آنان سالیانه مبلغى مى فرستاد، نام برخى از این افراد در کتب رجال و تاریخ ثبت است. هر کس در ماه رمضان بعد از عصر وارد خانه او مى شد، حتما باید افطار مى کرد و بر مى گشت. هر شب از ماه رمضان در کنار سفره وى بالغ بر هزار نفر مهمان حاضر مى شدند. خیرات و احسان هایى که او در ماه مبارک رمضان انجام مى داد، برابر تمام احسان هاى سالیانه او بود. (2)


پاورقی:
1) اسماعیل بن عباد معروف به صاحب از وزراى آل بویه و داراى فضل و علم، فصاحت و بلاغت و دیگر کمالات نفسانى بود. او که در خانواده اى بخشنده، دانش دوست و شریف متولد شده بود، از دوران کودکى تا آخر عمر با فضائل اخلاقى و کمالات نفسانى زندگى کرد. وى به علوم مختلف و مورد نیاز عصر خویش آشنایى کامل داشت و در علوم تفسیر قرآن، حدیث کلام، تاریخ، پزشکى و ادبیات عربى زبر دست بود و در هر یک از این موضوعات تاءلیفات ارزنده اى داشت که تعداد آن به ۳۶ کتاب مى رسد. ملا محمد تقى مجلسى (مجلسى اول) درباره صاحب بن عباد گفته است: او دانشمندترین فقیهانه شیعه است و هر چه درباره علم و فضیلت او گفته شود او بالاتر از آن است.
روضات الجنات، ج ۲، ص ۲۶).
او در مورد لطف و احترام فقهاى بزرگ شیعه بود. شیخ صدوق بزرگترین محدث و فقیه شیعى کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام را بعد از تاءلیف به صاحب بن عباد هدیه کرد.
(آل بویه حامیان فرهنگ تشیع، ص ۳۷).

2) وفیات الاعیان، ج ۱، ص ۲۰۷. ریحانة الادب، ج ۸، ص ۹۱. حقوق والدین، مهدى علوى، ص ۱۵۳.

منبع برای مطالعه بیشتر:

کتاب حقوق متقابل والدین و فرزندان

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
reza majdi
ممنون
خواهش میکنم...
reza majdi
سلام دوست عزیز
مشهد
علیکم السلام...
پس با هم فاصله داریم...
ممنون...
علی رحمانی پور
مرسی
خواهش میکنم...
محسن رحمانی
سپاس.
ممنون از حضورتون...
سیّد محمّد جعاوله
احسنت
تشکر
منتظر ....
خیلی جالب بود ممنون
خواهش میکنم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود