سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

علائم و خصوصیات مزاج صفرا

  • ۱۸:۱۸

مزاج گرم وخشک صفرای پنج علامت اصلی دارد که اگر مقدار قابل توجهی از علائم افزایش صفرا در بدن او وجود داشت دچار غلبه مزاج صفرا شده است و باید درمان شود وگرنه ممکن است دچار بیماری شود که برخی از آنها را در پایان مطلب آورده ایم.

زرد شدن رنگ

رنگ بدن، زبان و پوست افراد صفراوی مزاج زرد می شود و گاهی می بینید چشمان این افراد زرد شده است و گاهی صورت آنها زرد می شود در روایتی برای درمان بیماری، روش پیدا کردن مزاج از طریق رنگ صورت توصیه شده است و می فرمایند:

کَانَ إِذَا اعْتَلَّ إِنْسَانٌ مِنْ أَهْلِ الدَّارِ قَالَ انْظُرُوا فِی‌ وَجْهِهِ‌ فَإِنْ قَالُوا أَصْفَرُ قَالَ هُوَ مِنَ الْمِرَّةِ الصَّفْرَاءِ فَیَأْمُرُ بِمَاءٍ فَیُسْقَى[1] یعنی هنگامی که انسانی از اهلت بیمار شود نگاه به صورتش کنید اگر زرد بود بیماری از صفرا است پس به او آب نوشانید.

عصبانیت

نشانه دیگر تندی و عصبانیت است. شخص دارای غلبه صفرا بداخلاق می‌شود سریع عصبانی و سریع پشیمان می‌شود:

الْحِدَّةُ ضَرْبٌ‌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا یَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ یَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْکِم‌[2] مشکلات مغزی و جنون بوجود می‌آورد. جوان‌هایی که در اول جوانی حرکات غیرعادی دارند از غلبه صفرا است. 

این نشانه خصوصا در دوران بلوغ اتفاق می افتد که شخص دچار یک بحران صفراوی می شود و می بینیم که زود از کوره در می رود و به صورت غیر عادی عصبانی می شود. از همین جا معلوم می شود که اولین و مهمترین درمان عصبانیت جوانان درمان صفرای آنها است. پر انرژی بودن، حرکات سریع، بیش فعالی، علاقه به ورزش های رزمی و کارهای خشن مثل بوکس و کاراته و پرخاشگری و بهانه گیری ، کم حوصلگی، راهپیمایی سریع و بی اراده، دیدن خواب های خشن و جنگ و دعوا ، همه از علائم مزاج صفرا است.


سنِ غلبه صفرا

در تشخیص صفرا سن را هم باید در نظر گرفت اگر شخص در سنین پانزده تا چهل سالگی یا تا پنجاه سالگی(در افراد متفاوت است) بیمار شود اصل این است که از غلبه صفرا باشد. چرا که طبع غالب در این سنین طبع صفرا است.

اگر فردی در ابتدای تولد مزاج صفرا داشته باشد در پانزده سالگی غلبه صفرای او بیشتر می شود و اگر مزاج بلغم داشته باشد از سردی و رطوبت او کاسته می شود و در کل در جوانی همیشه یک مقدار مزاج گرم و خشک تر می شود و در تشخیص مزاج حتما باید سن هم در نظر گرفته شود.


فصلِ غلبه صفرا

در تشخیص صفرا، فصل هم باید در نظر گرفته شود. فصل تابستان فصل غلبه صفرا است چون تابستان گرم و خشک است و صفرا هم گرم و خشک است پس بیماری در این فصل علی القاعده از صفرا است.

در نتیجه اگر دیدیم بیماری شخصی در تابستان بیشتر می شود متوجه می شویم که علت بیماری از صفرا است و این شخص غلبه صفرا دارد.


گرمی و خشکی بدن

احساس گر گرفتگی، خارش و خشکی پوست، شوره سر، بدن لاغر و بدون چربی و قد بلند، همه نشانه های غلبه صفرا هستند. افراد صفراوی از محیط گرم خوششان نمی آید و به کولر علاقه خاصی نشان می دهند. به ترش مزه ها هم علاقه زیادی دارند.


علاوه بر این نشانه ها باید بدانیم که میل جنسی در این مزاج زیاد و قدرت جنسی معمولی است و کم خونی، پرکاری تیروئید در این افراد شایع است و در معرض فیبروم، تخمدان های پلی کیستیک، پوکی استخوان و ریزش مو هستند.[3]


منابع:

[1] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص73.

[2] نهج البلاغه، امام علی ع، ترجمه محمد دشتی، ج1 ص352.
[3] درس طب استاد تبریزیان 95/02/22 در سایت مدرسه فقاهت 
     کتاب شناخت طبائع ابوالحبیب ج1 ص 46
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
بالای آسمان
قابل استفاده بود
ممنونم
فکر کنم بعضی از نزدیکانم صفراوی هستند
امروزه صفراوی مزاج زیاد هست به خلاف گذشته که دموی مزاج زیاد بوده...
ممنون از توجهتون...
....همنشین عقل ....
قابل استفاده است 
ممنونم
سعی کردم قابل استفاده و مفید باشه...
ممنون از شما...
منتـــظر المـهـدی۳۱۳
سپاس
ممنون از حضورتون...
علی اسمعیلی
تشکر از مطلب بسیار مفید و زیبای شما خیلی لذت بردیم فقط در مورد مزاچ سودا نیز مقداری توضیح دهید تشکر
ان شاء الله در آینده در مورد مزاج سودا هم توضیح خواهیم داد...
ممنون از توجهتون دوست عزیز...
مهدی

سلام و وقت بخیر ممنون بابت مطالب خوبی که گذاشتید.

بنده 21شالم هست مو هام ریزش داره پیگیری کردم متوجه شدم دلیلش صفرای زیاد هست میخواستم ببینم راه درمان داره این صفرای زیاد اگر درمان بشه امکان برگشت مو ها هست؟؟

s

میشهبگین چجوری باید دانلود کرد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود