سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

شرایطی که اگر رعایت نشوند معامله باطل می شود

  • ۰۰:۲۵

وقتی جنسی خرید می کنیم یا میفروشیم ، حتما باید شرایطی را رعایت کنیم و گرنه معامله ما درست نیست و باید جنس، به صاحب ان و پول به مشتری، برگردد. مثلا خیلی از چیزها هست که باید با وزن معامله شود ولی خریدار وزن ان را اصلا نمیداند.

البته اگر بدانیم فروشنده با معامله فاسد هم راضی هست که ما از جنس استفاده کنیم (یعنی اینکه اگر بداند معامله باطل است و خریدار ،مالک جنس نیست و هنوز مالک جنس ،خودش است ،باز هم راضی است مشتری از مالش استفاده کند)، می توانیم از جنس خریده شده استفاده کنیم . ولی اگر شک داریم که فروشنده راضی هست یا نه نمی توانیم از مال استفاده کنیم و باید از فروشنده بپرسیم ایا رضایت دارد با اینکه معامله ما باطل بوده از جنس استفاده کنیم یا نه

شرایط جنس و عوض آن

مسأله 2090- جنسی که می فروشند و چیزی که عوض آن می گیرند پنج شرط دارد:

  • اول: آن که مقدار آن با وزن یا پیمانه یا شماره و مانند اینها معلوم باشد.
  • دوم: آن که بتوانند آن را تحویل دهند،بنا بر این فروختن اسبی که فرار کرده صحیح نیست، ولی اگر بنده ای را که فرار کرده با چیزی که می تواند تحویل دهد مثلًا با یک فرش بفروشد، اگر چه آن بنده پیدا نشود، معامله صحیح است و در غیر بنده مشکل است.
  • سوم: خصوصیاتی را که در جنس و عوض هست و به واسطه آنها میل مردم به معامله فرق می کند معین نماید.
  • چهارم: کسی در جنس، یا در عوض آن حقی نداشته باشد، پس مالی را که انسان پیش کسی گرو گذاشته، بدون اجازه او نمی تواند بفروشد.
  • پنجم: آن که بنا بر احتیاط خودِ جنس را بفروشد نه منفعت آن را اگر چه جائز بودن خالی از قوّت نیست، پس اگر مثلًا منفعت یک ساله خانه را بفروشد صحیح است، و چنانچه خریدار به جای پول، منفعت ملک خود را بدهد، مثلًا فرشی را از کسی بخرد و عوض آن منفعت یک ساله خانه خود را به او واگذار کند اشکال ندارد، و احکام اینها در مسائل آینده گفته خواهد شد.

ﻣﺴﺄﻟﻪ 2093- ﺍﮔﺮ ﻳﻜﯽ ﺍﺯ ﺷﺮﻃﻬﺎﻳﯽ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺼﺮﻑ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 

-رساله امام خمینی

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود