سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

راحتی های مومن: خانه وسیع، زن صالحه، در خانه ماندن زن

  • ۲۰:۲۵

 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: سه چیز برای مومن راحتی است خانه‌ی بزرگی که ناموس و حالش را از مردم بپوشاند و زن صالحه ای که او را در امر دنیا و آخرت یاری نماید و دختر یا خواهری را از منزلش به خاطر موت یا بخاطر ازدواج خارج کند.

در پست قبلی در مورد تاثیر خانه وسیع بر خانواده صحبت کردیم. این بار می خواهیم در مورد قسمت آخر روایت توضیحاتی را ارائه کنیم.

در اسلام بیرون نیامدن زن در غیرضرورت از خانه، سفارش شده است چون کار و تامین هزینه زندگی بر مرد واجب است و مرد برای کار و اداره زندگی مجبور است بیرون از خانه رفت و آمد کند و از طرف دیگر اسلام با اختلاط زن و مرد به خاطر مفاسدی که در بر دارد هم مخالف است. در نتیجه بهتر است زن که وظیفه ای برای تامین هزینه های زندگی ندارد و علاوه بر آن فرزند آوری و شیر دادن، از عهده او بر می آید، کارهای درون خانه را به عهد بگیرد و مرد کارهای بیرون از خانه را انجام دهد. بارداری و شیردادن دو سال و نه ماه برای هر فرزند طول می کشد. چه بهتر که مادر تربیت فرزند ها و دیگر کارهای داخل خانه را هم به عهده بگیرد.

همان طور که در روایت در تصویر هم می بینید پیغمبر کارهای داخل خانه را به عهده حضرت فاطمه سلام الله علیها گذاشتند و کارهای بیرون از خانه را به عهده حضرت علی علیه السلام گذاشتند و حضرت فاطمه سلام الله علیها نه تنها اعتراضی به این تقسیم کار نکردند بلکه خوشحال هم شدند.

روایت حضرت فاطمه سلام الله علیها که فرمودند: "بهترین چیز برای زن این است که مردی را نبیند و مردی هم او را نبیند"(2) به همین مطلب اشاره دارند که بهترین چیز برای زن این است که در غیر ضرورت در محیطی که مردها حضور دارند نرود و در داخل خانه بماند.

زن ها می توانند کار خانگی داشته باشند، در خانه به مطالعه و بالا بردن سطح علمی خود بپردازند خصوصا که امروزه با وجود نرم افزار ها و کلاس های مجازی و غیرحضوری، این کار کاملا ممکن است و حتی حوزه علمیه هم مهمترین درس هایش را به صورت آنلاین در سایت مدرسه فقاهت می گذارد و هیچ محدودیتی در به دست آوردن صوت و متن دروس و... نیست.

-----------------------------------------------

1. المحاسن، برقی، ج2، ص610. ثَلَاثَةٌ لِلْمُؤْمِنِ فِیهِ رَاحَةٌ دَارٌ وَاسِعَةٌ تُوَارِی عَوْرَتَهُ وَ تَسْتُرُ حَالَهُ مِنَ النَّاسِ وَ امْرَأَةٌ صَالِحَةٌ تُعِینُهُ عَلَى أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ ابْنَةٌ أَوْ أُخْتٌ أَخْرَجَهَا مِنْ مَنْزِلِهِ إِمَّا بِمَوْتٍ أَوْ بِتَزْوِیج

2. تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم‏الإسلام، ج 2، ص 215، دار المعارف، مصر، 1385ق. «و عن علی ع أنه  قال قال لنا رسول الله (ص) أی شی‏ء خیر للمرأة فلم یجبه أحد منا فذکرت ذلک لفاطمة (ع) فقالت ما من شی‏ء خیر للمرأة من أن لا ترى رجلا و لا یراها فذکرت ذلک لرسول الله (ص) فقال صدقت إنها بضعة منی».


مطالب مرتبط:

ماندن زنان در خانه

مطالب در مورد زن
سخنان رهبری در مورد زن و خانواده
سخنان رهبر در مورد اشتغال زنان
دانلود کتاب نظام حقوق زن دراسلام

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۲۰۱۲
جلیس العقل
متشکرم 
زن صالح کمیابه
خواهش می کنم...
امروزه کلا راحتی های مومن کمیابه!
علی اسمعیلی
تشکر همش دارید سخن دل من را می گوید ممنونم
خواهش می کنم دوست عزیز...
احمدی
یاد عقاید داعش افتادم.
یکی از عقاید داعش، توحید و گفتن لا اله الا الله هست، آیا ما باید این عقیده را نداشته باشیم؟ قرار نیست هر عقیده ای داعش داشت اشتباه باشد بلکه برخی از عقائد ما با آنها یکی است و برخی هم متفاوت.
اسلام جلوی بیرون رفتن زن از خانه و حتی کار کردن او را نگرفته و مهم این است که پاکی زن و مرد حفظ شود و رشد علمی و معنوی داشته باشند ولی توصیه کرده که اختلاط وجود نداشته باشد و رشد علمی و معنوی زن اگر ممکن است در خانه باشد.

فرشاد
من تو پزیرش قبول نشدم یه  راهی هست که باز بتونم قبول شم تورو خدا یه راه چاره بگین
اگر منظورت حوزه علمیه هست سال دیگه دوباره باید امتحان بدید. راه حلی به ذهنم نمیرسه...
صرف و نحوتون رو قوی کنید تا در حوزه بتونید قوی تر کار کنید... دروس حوزه راحت نیست و هر چه پشتوانه علمی داشته باشد بهتر پیشرفت می کنید...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود