سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

تاثیر خانه وسیع بر خانواده

  • ۱۷:۳۵

هر کسی برای رسیدن به رسیدن به خداوند نیاز به راحتی هم دارد و خانه بزرگ و وسیع تاثیر به سزایی در راحتی و حفظ ایمان خانواده ها دارد. این خانواده ها هستند که جامعه را تشکیل می دهند و صلاح و فساد جامعه وابسطه به خانواده ها هست.

 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: ثَلَاثَةٌ لِلْمُؤْمِنِ فِیهِ رَاحَةٌ دَارٌ وَاسِعَةٌ تُوَارِی عَوْرَتَهُ وَ تَسْتُرُ حَالَهُ مِنَ النَّاسِ وَ امْرَأَةٌ صَالِحَةٌ تُعِینُهُ عَلَى أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ ابْنَةٌ أَوْ أُخْتٌ أَخْرَجَهَا مِنْ مَنْزِلِهِ إِمَّا بِمَوْتٍ أَوْ بِتَزْوِیج[1]

سه چیز برای مومن راحتی است خانه‌ی بزرگی که ناموس و حالش را از مردم بپوشاند و زن صالحه ای که او را در امر دنیا و آخرت یاری نماید و دختر یا خواهری را از منزلش به خاطر موت یا بخاطر ازدواج خارج کند.

راحتی های مومن راحتی هایی هستند که مومن را در رسیدن به خدا و کامل شدن یاری کند به خلاف راحتی هایی که انسان را در شهوات و هوا و هوس فرو می برد و از خدا دور می کند. 

خانه بزرگ برای روحیه انسان بسیار مفید است و باعث می شود زن و فرزندان در فضای وسیعی بدون محدودیت ها و سختی های حجاب رفت و آمد داشته باشند و از محیط خانه لذت ببرند. به خلاف امروزه که کوچک بودن خانه باعث شده زنان و فرزندان در خانه راحت نباشند وتفریح آنها بیشتر در بیرون از خانه باشد. بچه ها حق ندارند بازی و سر و صدا کنند و صحبت ها و راز های خانه به گوش همسایه می رسد. محیط سرسبز و حیاط در خانه ها کم شده و آپارتمان نشینی گسترده شده است.

کوچک شدن خانه ها و کم شدن راحتی باعث می شود انسان نتواند دین داری خوبی هم داشته باشد و ترغیب به گناه شود. مثلا زنان و دختران با شرایط خانه های آپارتمانی و کوچک، ترغیب می شوند که رو به بی حجابی و بد حجابی بیاورند و از این همه محدویت و سختی خود را خلاص کنند. پس می بینیم که اقتصاد و حکومت هم در بی حجابی و گناه تاثیر دارد گر چه مومن در هر شرایطی می تواند ایمان خود را حفظ کند و سختی عمل، اجر و ارزش آن را بالا می برد.

----------------------------------------- 

1. المحاسن، برقی، ج2، ص610.

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی اسمعیلی
اخسنت بارک الله بنده یک مطلب در مورد معماری اسلامی نشوتم که دقیقا مطلب شما را انعکاس می دهد بنده در آن مقاله به این مطلب اشاره کردم که علت این امر تشبه به کفار است که ما معماری و شهرسازی خود را از آنها تبعیت نموده ایم آنها در معماری فساد انگیز خود که ما نیز امروزه متأسفانه از آنها تبغیت می کنیم محل های خصوصی مانند خانه ار مثل قفس می سازند ولی اماکن مختلطط مانند دانشگاه و سینما و پارک را بسیار بزرگ می سازند تا مردم از اماکن خصوصی زندان گونه خود به مراکز مجلل و پر زرق و برگ مخطلط کشیده شوند و این خود باعث این شده که امروز ناومیس مردم به جای اینکه داخل خانه باشند همش آنها در خیابان ها  با وضعیت نابه سامان حجابشان می ببینیم تشکر از شما و مطلبتان
تشکر از توضیح خوبتون...
کاش لینک مطلبتون رو هم گذاشته بودید...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود