سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

دنیا جز بازی و سرگرمی نیست

  • ۱۶:۲۲

خداوند در قرآن کریم حقیقت و واقعیت دنیا را با کلمه لهو و لعب وصف می کند که در این باره توضیح خواهم داد. لهو و لعب( بازی و سرگرمی و کار بیهوده) بودن دنیا، چهار مرتبه با تقدم کلمه لهو در قرآن، آن هم در قالب حصر(یعنی دنیا فقط وفقط لهو و لعب است) آمده است.
«و ما الحیوة الدنیا الا لعب و لهو» (۱)
«و ما هذه الحیوة الدنیا الاّ لعب و لهو» (۲)
«انما الحیوة الدنیا لعب و لهو» (۳)
«اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو»
(۴) (5)
 اینکه خداوند می فرماید :دنیا فقط بازی و سرگرمی و کار بیهوده هست نشان میدهد که ماهیت و واقعیت دنیا چیزی جز بازی و سرگرمی و کار بیهوده نیست.
واینکه می فرماید : بدانید که دنیا لهو و لعب است ،حکایت از این دارد که بسیاری جاهل به آن هستند . و وقتی می فرماید : این حیات دنیا لهو و لعب است ، می خواهد راه توجیه را بر جاهلان ببندد ، که منظور من همین زندگی دنیا هست ، بیهوده کلام مرا توجیه نکنید.
بله واقعیت دنیا چیزی جز لهو و لعب نیست مگر دنیا را مزرعه آخرت کنیم. کار و کشاورزی تفریح و سرگرمی است ولی چون برای هدفی دیگر است وخود این کار مقصود نیست ، کشاورزی ارزش پیدا می کند. در واقع اگر کشاورزی برای تولید محصول نبود، فقط لهو و لعب بود.
گرچه در مثال مزرعه، کشاورزی بدون هدف محصول ،عجیب است ولی بسیاری دنیا را هدف قرار داده و دنبال محصولی نیستند و تمام هدفشان لذت بردن از دنیاست و غافل از این هستند که به گونه ای کشاورزی کنند که محصولی بدست آید.
------------------------------
۱) انعام، ۳۲.
۲) عنکبوت، ۶۴.
۳) محمّد، ۳۶.
۴) حدید، ۲۰.
5) تفسیر نور 

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
سیّد محمّد جعاوله
احسنت
عالیست
خیلی ممنون...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود