سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

داستان در مورد تواضع و فروتنی در حدیثی از بحار الانوار

  • ۲۲:۱۸

داستان اعجاب آوری در مورد تواضع و فروتنی علی علیه السلام آمده است که منبع آن حدیثی از بحار الانوار است و اوج تواضع و فروتنی مولا الموحدین علی بن ابی طالب را می رساند. کسی که آیات بسیاری در شان او نازل شده است و خداوند در جای جای قرآن از او مدح کرده است، اول کسی که اسلام آورد و امام و وصی بعد از رسول خدا بود.

حدیثى در کتابهاى شیعه و اهل سنّت [۱]، در فضیلت حضرت على علیه السلام، وجود دارد که نام آن را «خاصف النّعل» [۲] نهاده اند، که خلاصه آن بدین شرح است: 

  • پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و مسلمانان به قصد زیارت خانه خدا به سمت مکّه حرکت کردند؛ بدین جهت، جز شمشیر که در آن زمان اسلحه هر مسافرى بود، سلاح جنگى دیگرى (نظیر نیزه و سپر و خود و زره و مانند آن) همراه نیاوردند. اهل مکّه در سرزمین حدیبیّه جلوى پیامبر صلى الله علیه و آله و یارانش را گرفتند، و مانع ورود مسلمانان به مکّه شدند. 
  • حضرت رسول صلى الله علیه و آله نماینده مشرکان مکّه را خواست، و پس از مذاکرات متعدّد، قرار شد پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله با آنها قراردادى امضا کند. و در عین حال مشرکان مکّه را تهدید کرد که اگر لجاجت و مانع تراشى را از حدّ بگذرانند، شخصى را مأمور در هم کوبیدن آنها خواهد کرد، که وقتى حمله مى کند صفوفشان را از هم متلاشى، و لشکریانشان را تار و مار مى نماید! 
  • اصحاب پیامبر به یکدیگر نگاه مى کردند، و با نگاههاى خود به دنبال شخص مورد نظر پیامبر بودند. یکى از اصحاب پرسید: یا رسول الله صلى الله علیه و آله منظورتان کیست؟ 
  • حضرت جواب داد: منظورم «خاصف النّعل (پینه دوز) » است! 
  • تعجّب اصحاب، با این سخن پیامبر، بیشتر شد. امّا این تعجّب و حیرت، طولانى نشد؛ زیرا مسلمانان مشاهده کردند که حضرت على علیه السلام در گوشه اى مشغول پینه کردن کفشهاى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله است! [۱] 


---------------
[۱]: اهل سنّت در کتابهاى متعدّد خود به حدیث خاصف النّعل اشاره کرده اند. نام این کتابها به همراه آدرس دقیق آن در کتاب ارزشمند« احقاق الحق»، جلد ۶، صفحات ۲۴ تا ۳۸ و جلد ۱۶، ملحقات احقاق الحق، صفحات ۴۲۵ تا ۴۲۸ و جلد ۲۱، صفحات ۳۷۰ تا ۳۸۳ آورده شده است.
[۲]: خاصف النّعل به کسى مى گویند که کفشهاى پاره خویش را پینه مى زند.
[3]: بحارالانوار، جلد ۲۰، صفحه ۳۴۵ و ۳۶۴.

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
نـــای دل
خیلی جالب بود...
برای من هم جالب بود...
یا حسین
یا مرتضی علی 
به به
علی یارتون...
ممنون از حضورتون...
علی اسمعیلی
تشکر از داستان زیبایتان لذت بردیم
الحمد لله...
....همنشین عقل ....
متشکرم جالبه
خواهش می کنم...
وظیفه بود...
❤منتـــظر المهدی۳۱۳❤
علی علی علی جانم 

عالی بود احسنت ....
ممنون دوست عزیز...
بالای آسمان
بسیار مطلب زیبایی بود
تمام عالم مدیون مولا هستند
بله... همه مدیون مولا هستیم...
Asra.a
بسیار زیبا و عالی...خیلی ممنون.
خواهش می کنم...
موفق و موید باشید...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود