سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

حکم روزه کسی که قبل از ظهر به وطن خود می رسد

  • ۱۵:۲۴

نظر مراجع در مورد روزه کسی که قبل از ظهر و بعد از ظهر به مسافرت می رود، عرض شد . و حال نوبت این است که نظر مراجع در مورد روزه کسی که قبل و بعد از ظهر به وطن خود می رسد را بیان کنیم.
اختلافی نیست که اگر مسافر قبل از ظهر به وطن خود یا محلی که قصد اقامت ده روز را دارد، برسد و چیزی که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید روزه خود را تمام کند و اگر انجام داده یا بعد از ظهر رسیده ،روزه آن روز دیگر بر او واجب نیست.

مسأله ۱۷۲۲ اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش برسد (۱)، یا به جایی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده، باید آن روز را روزه بگیرد (۲) و اگر انجام داده (۳) روزه آن روز بر او واجب نیست (۴).
(۱) (خوئی، سیستانی: ) اگر مسافر در ماه رمضان چه آن که قبل از فجر در سفر بوده و چه آن که روزه بوده و سفر نماید؛ چنانچه پیش از ظهر به وطنش برسد..
(تبریزی: ) اگر مسافر در ماه رمضان پیش از ظهر به وطنش برسد.. (۲) (سیستانی: ) بنا بر احتیاط واجب باید آن روز روزه را بگیرد و در این صورت قضا ندارد.. (۳) (گلپایگانی، صافی، نوری: ) نمی تواند آن روز را روزه بگیرد.
(فاضل: ) یا بعد از ظهر به وطنش برسد، یا به جایی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، نمی تواند در آن روز روزه بگیرد.
(مکارم: ) باید بعداً قضا کند و مستحب است باقی مانده آن روز را امساک نماید. ولی اگر بعد از ظهر وارد شود، نمی تواند روزه بگیرد.
- جلد ۱، صفحه ۹۵۱ - توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید 

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
....مسعود ....
احسنتم خوبه
ممنون دوست عزیز
مرتضی زمانی
ممنون از این توضیح .ولی بنده با اینکه بعد از ظهر به منزل میرسم اما شغلم در شهر دیگری است نمیدونم این موضوع دقیقا چطوره حکمش هر کسی هم چیزی میگه
سلام دوست عزیز...
این مطلب ذکر شد که مسافر اگر بعد از ظهر به مقصدش برسد نمی تواند روزه بگیرد مگر اینکه جزو کسانی باشد که روزه او در سفر هم صحیح است.
باید توجه داشت که مسئله روزه مسافر با روزه کسی که شغلش مسافرت است (مثل خلبان و راننده بین شهری ) یا کسی که مسافرت مقدمه شغلش است(مثل کارمندی که شغلش در شهر دیگری است) متفاوت است.
ان شاء الله در اینده در مورد روز کسی که شغلش مسافرت است و کسی که مسافرت مقدمه شغلش هست توضیح خواهم داد.
شما هم باید توضیح بدهید که مقلد چه کسی هستید و چند روز در هفته برای شغلتان به مسافرت می روید و بر می گردید.
منتظر ....
ممنون
مفید و کاربردی
خواهش میکنم...
نظر لطفتونه...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود