سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

تفاوت تکبر و اعتماد به نفس

  • ۰۷:۵۵

مرز بین عجب و تکبر و خود باوری یا اعتماد به نفس بسیار باریک است و اگر دقت نشود اعتماد به نفس باعث تکبر خواهد شد. اعتماد به نفس را در روان شناسی اینگونه تعریف کرده اند:

خودباوری یا اعتماد به نفس یکی از شرایط روحی است که شخص در آن بخاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها بطور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. (ویکی پدیا)

در دین توصیه شده است که انسان باید در درونش خودش را کوچک و ذلیل بداند و از بیرون با عزت و وقار باشد. این که انسان به توانایی ها و استعداد های خود باور نداشته باشد امر مطلوبی در دین محسوب نمی شود بلکه باید خود را در این موارد باور داشته باشد منتها دچار تکبر هم نباید بشود. 


بررسی روش های ایجاد اعتماد به نفس

راه کارهایی که برای ایجاد اعتماد به نفس داده می شود ممکن است باعث تکبر و عجب شود و در علم اخلاق دستوراتی مخالف آنچه اعتماد به نفس می آورد را برای از بین بردن کبر و عجب می دهند. حب ذات و دوست داشتن خود هم باعث انحراف از حق و مقدم کردن خود از دیگران است و باید مواظب بود حب ذات انسان تقویت نشود.


تکنیک‌های ساده برای افزایش اعتماد به نفس[ویرایش]

  • با اعتماد رفتار کنید: سرتان را بالا نگه دارید، قوز نکنید و صاف بنشینید، کمی شانه‌هایتان را عقب ببرید تا کمرتان صاف باشد و مستقیم به مخاطبتان نگاه کنید.
  • لباس مناسب بپوشید: زمانی که ظاهر مناسبی دارید احساس بهتری نیز خواهید داشت. اگر لباس و وسایلی انتخاب کنید که مناسب شما باشند، مطابق با شغل و سبک زندگی‌تان باشند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشد، ناخودآگاه اعتماد به‌نفس‌تان افزایش می‌یابد.
  • با قاطعیت صحبت کنید: سخنرانان بزرگ با اطمینان و قاطعیت و با لحنی ثابت و ریتمیک حرف می‌زنند.
  • مثبت‌اندیش باشید: انرژی مثبت منجر به شکل‌گیری نتایج مثبت می‌شود، پس نیمهٔ پر لیوان را ببینید و ذهن‌تان را بر فعل توانستن متمرکز کنید.
  • فعالیت کنید: بی‌تحرکی و انجام ندادن هیچ کاری، ترس و شک را افزایش می‌دهد و در مقابل فعالیت اعتماد و شجاعت را بیش‌تر می‌کند.
  • آماده باشید: آمادگی مانع عملکرد ضعیف می‌شود؛ آمادگی بیش‌تر باعث می‌شود نسبت به قابلیت‌ها و توانایی‌های خود اعتماد و اطمینان بیش‌تری داشته باشید.
  • خودتان را دوست داشته باشید و تصویری که از خود دارید را بهبود دهید. اگر قصد دارید در جمعی حاضر شوید یا فعالیت جدیدی را انجام دهید اما از انجام آن هراس دارید، میتوانید از تکنیک های ان ال پی نیز استفاده کنید. تصویری که از خود دارید را ویرایش کنید بدین صورت که به یک رفتار در گذشته فکر کنید که بخوبی در آن مهارت داشتید. سپس این تصویر و حس خوب را به اکنون بیاورید و جایگزین تصویر فعلی کنید. خواهید دید ترس و اضطراب شما کاهش یافته و عملکرد بهتری خواهید داشت.[۵] (ویکی پدیا)


سه مورد اول ممکن است تکبر را در انسان بیشتر کند و تواضع را کمتر کند و دیده می شده که برخی با پوشیدن لباس ساده و کهنه با تکبر مبارزه می کردند یا کفش های دیگران را جفت می کردند یا در مقابل سوالی که نمی دانستند قاطعانه و بلند می گفتند نمی دانم یا شغل هایی که شان اجتماعی بالایی ندارد انجام می دادند تا تکبر انها از بین برود.
البته ممکن است کسی همه اینها را طوری انجام دهد که باعث تکبر و عجب نشود و از راه های دیگر تواضع را در خود ایجاد کند ولی واقعیت این است که برای کسی که در عبادت و بندگی خداوند تلاش می کند، مبارزه با عجب و تکبر بسیار سخت تر از آن است که بتوان تکنیک های اعتماد به نفس روان شناسان را هم اجرا کرد چون با عبادت و بندگی شخص دارای فضائل و افضلیت هایی می شود و بسیار مستعد است که خود را بهتر از دیگران ببیند و این نسخه به درد همان کسانی می خورد که بهره ای از معنویت و فضیلت معنوی ندارند و در واقع چیزی ندارند که دچار کبر و غرور شوند و این تکنیک ها می خواند جایگزینی برای فضیلت های معنوی شوند ولی مومن که خدا تکیه گاهش هست و از کسی جز او نمی ترسد چرا باید استعدادها و توانایی های خود را باور نداشته باشد؟ او  به سمت آنچه که مورد رضای خداوند می بیند با قدرت حرکت می کند و می داند که آنکه تمام قدرت ها به دست اوست با اوست و این احساس و باور خوب، هدف متعالی و تکیه گاه قوی هیچ چیزی کم ندارد که بخواهیم از نسخه غربی ها استفاده کنیم. 
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۳۰۵
مم

ویکی پدیا یک غلط نامه ضد شیعه واسلام است از این سایت کثیف صهیونی نقل مطلب و تبلیغ نکنید

رونق وتبلیغ کسب وکارصهیون حرام است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود