سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

آیا رهن خانه خمس دارد؟

  • ۱۳:۵۴
به فتوای تمام مراجع تقلید تا زمانی که به پول رهن خانه برای اجاره خانه دیگری نیاز دارید این پول خمس ندارد اگرچه این پول به دست خودتان باشد. همچنین اگر این پول را برای اجاره خانه ی دیگر نیاز ندارید و این پول به دست شماست و سال خمسی شما رسیده خمس آن را باید بپردازید ولی در یک صورت بین فقها اختلاف وجود دارد و آن صورت این است که دیگر به پول رهن منزل برای اجاره کردن خانه ای نیاز ندارید و این پول را قبل از رسیدن سال خمسی خرج نیازهای زندگی خود کرده اید مثلا با آن خانه یا ماشین و ... خریده اید که برخی مراجع میفرمایند خمس آن واجب است و برخی میفرمایند واجب نیست. فتاوای مراجع تقلید را از لینک انتهای مطلب ببینید. برای مثال آیت الله مکارم در این مورد خمس را لازم نمی داند.
توجه داشته باشیم که آنچه که رهن منزل در عرف گفته می شود همان قرض شرعی است و قرض خمس دارد ولی چون این قرض دادن هم موونه و نیاز زندگی محسوب می شود این قرض استثنا شده که خمس ندارد.
در پرانتز هم بگویم که حتما باید اجاره به شرط رهن (قرض) کنید نه رهن به شرط اجاره و گرنه شرعا اشکال دارد

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۳۲۶
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود