سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

4 گناه کلیدی

  • ۱۸:۰۰

کلید شیطانی

بعضى از گناهان، کلیدى هستند و باعث می شوند انسان وارد منجلابی از گناهان مختلف شود و با اینکه فقط یک گناه انجام داده است ولی در واقع درب خانه ای از گناه را گشوده است و همین یک گناه باعث افتادن در گناهان دیگر می شود.
همه گناهان کلیدی از گناهان کبیره هستند و به شدت باید از آنها پرهیز شود که موجب هلاکت انسان را فراهم می کند و ما به بیان 4 گناه کلیدی می پردازیم.

دروغ

دروغ از جمله گناهان کلیدی است که باعث می شود انسان مجبور شود به خاطر آن دروغ هزار گناه دیگر انجام دهد. این مطلب در روایات متعدّدى بیان شده است؛ از جمله در روایتى از امام حسن عسکرى علیه السلام مى خوانیم« جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِى بَیتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْکِذْبَ؛ همه پلیدیها در یک خانه نهاده شده و کلید آن، دروغ قرار داده شده است.(1)

حب دنیا

امام سجّاد علیه السلام پس از این که عدم وابستگى به دنیا را بعد از معرفة الله، از بهترین‌ها مى شمارد، در مقام استدلال به این مطلب مى فرماید: زیرا« حبّ الدّنیا وابستگى هاى متعدّدى به دنبال دارد، از جمله وابستگى به زن، وابستگى به ثروت، وابستگى به مقام، راحت طلبى، شهرت سخن گفتن و... و در پایان مى فرماید: انبیاء و دانشمندان پس از توجّه به این امور گفته اند: حُبُّ الدُّنیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ؛ دنیادوستى سرچشمه هر گناهى است. »(2)

شرب خمر

خوردن شراب هم از گناهانی است که باعث می شود انسان از خود بی خود شود و از انجام هیچ گناهی ابا نداشته باشد. در حدیثى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى خوانیم: « الْخَمرُ امُّ الْخَبَائثِ؛ شراب، ریشه پلیدیهاست. » (3)

تکبر

امام على علیه السلام در حدیث تکان دهنده اى مى فرمایند: « أَلْکِبْرُ دَاعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنُوبِ؛ تکبر انگیزه فرو رفتن در (منجلاب دیگر) گناهان است. »(4و 5)

---------------
[1]: (میزان الحکمة، باب ۳۴۰۳، حدیث ۱۷۵۲۸. )
[2]: (میزان الحکمة، باب ۱۲۲۹، حدیث ۶۰۳۹. )
[3]: (میزان الحکمة، باب ۱۱۳۳، حدیث ۵۳۶۲. )
[4]: (میزان الحکمة، باب ۳۳۶۸، حدیث ۱۷۴۰۶. )
[5]: والاترین بندگان: شرح و تفسیر ایات عبادالرحمن - صفحه۷۰

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
نـــای دل
این 4 گناه تو این دوره زمونه هر کسی داره بهش میگن زرنگ...
خدا رحم کنه به این دور و زمونه!
علی اسمعیلی
خیلی قشنگ بود تشکر احسن
ممنون دوست عزیز...
بالای آسمان
حب دنیا گناه است؟
من هم موقع نوشتن مطلب به این نکته توجه داشتم. اینکه میگوییم حب دنیا گناه است مثل همان آیه قران است که میفرماید: بعضی از گمان ها گناه است . در هر دو ،عمل بر طبق ان ( آثار آن )گناه است و اگر فعلی نباشد خدا به چه عقاب کند؟ و این تعبیر از باب مسامحه و چشم پوشی است. 
پس حب دنیا گناه نیست و عمل بر طبق آن گناه است ولی اینکه از باب تسامح بگوییم حب دنیا گناه است اشکالی ندارد همانطور که در روایت داریم که اکبر الکبائر حب الدنیا ، بزرگترین گناهان کبیره حب دنیا است.
منتظر ....
الهی لاتکلنی الی نفسی طرفة عینا ابدا...
مطلب خیلی خوبی بود
ممنون
خواهش می کن دوست عزیز...
بالای آسمان
میشه حب دنیا رو توضیح بدید؟
چون کی هست که به دنیا حب نداشته باشه؟
خودش یه پست مجزا بطلبه فکر کنم!
بله...ظاهرا یک پست مجزا می طلبه... 
سعی می کنم آماده کنم...
آقای سین
ان شاء الله هیچوقت به این گناهان آلوده نشیم
الهی امین...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود