سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

ولایت و سرپرستی مردان بر زنان

  • ۱۴:۱۷

ولایت و سرپرستی مردان بر زنان

خداوند در آیه 34 سوره نساء از ولایت و سرپرستی مردان بر زنان که شامل ولایت مرد بر همسرش هم می شود، صحبت به میان آورده است و دلایل ولایت مرد را هم بیان می کند و می فرماید:

اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ

مردان داراى ولایت بر زنانند از آن جهت که خدا بعضى از ایشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، تولیدى واراده بیشترى دارند) و از آن جهت که از اموال خود نفقه مى دهند

«قَوّام» به کسى گفته مى شود که تدبیر و اصلاح دیگرى را بر عهده دارد. (قوام صیغه مبالغه قیام است)

«نشوز» از «نشز» به معناى زمین بلند وبه سرکشى وبلندپروازى نیز گفته مى شود.(به زنی که از شوهر در مسائل جنسی و بیرون رفتن از خانه نافرمانی می کند ناشزه می گویند)

ولایت مرد بر زن فقط در امور خانواده نیست

شرط سرپرستى و مدیریت، لیاقت و توانایی تأمین و اداره زندگى است و به این جهت، مردان نه تنها در امور خانواده، بلکه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نیز بر زنان مقدّمند، «بما فضّل اللّه... و بما انفقوا»   و به این خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم»، زیرا که مسئله ى زوجیّت مخصوص زناشویى است و خدا این برترى را مخصوص خانه قرار نداده است.

پس چنان که خداوند استدلال کرده است ،برتری داشتن مرد از جهاتی (در ادامه توضیح داده شده) و لیاقت و توانایی تامین و اداره زندگی، دلیل این بوده است که ولایت مرد بر زن وجود داشته باشد.

گرچه برخى زنان، در توان بدنى یا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، باید عموم را مراعات کرد، نه افراد نادر را.

این آیه شریفه این پیام را برای ما دارد که در اداره امور زندگى، باید تعقّل و تدبیر، بر احساسات و عواطف حاکم باشد. «الرّجال قوّامون على النساء» و نظام حقوقى اسلام با نظام تکوین و آفرینش هماهنگ است.

حقّ مدیریّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست و قانونگذار باید در وضع قانون، به تفاوت هاى طبیعىِ زن و مرد در آفرینش، توجه داشته باشد. «الرّجال قوّامون... بما فضّل اللّه»

و در نظر نگرفتن تفاوت های طبیعی و جایگاه زن و مرد در آفرینش ،طبعات فروانی چون زیاد شدن طلاق ،فساد و ... خواهد داشت.

حتما مطلب توهم جنس برتر را بخوانید تا شما هم جزو توهم زنندگان نباشید.

منابع:

تفسیر نور

تفسیر المیزان

تفسیر نمونه

مطالب مرتبط:

تفسیر آیه 34 سوره نساء

نحوه برخورد با زنی که ولایت و سرپرستی مرد را نمی پذیرد

توهم جنس برتر

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
حذف شده
ممنون ... استفاده می بردیم ...
موفق باشین ...
خواهش می کنم دوست عزیز... سلامت باشید...
فرشته ...
سلام
در ایه ذکر شده خداوند" بعضی مردان را بر بعضی زنان برتری داده."
این بعضی کیا هستن؟
بعضی که شامل همه نمیشه و در فارسی هم بعضی تعداد کمتر از نصف و یا برابر با نصفه.
ممنون
یاعلی
علیکم السلام...
بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ
اگر در ترجمه دقت کنید بعض ها که مردان و زنان باشند مشخص شده است. و اینجا بعض معادل حدودا نصف جمعیت است و خداوند کل مردان و زنان را در یک مجموعه در نظر گرفته و فرموده بعضی از آنها که کل مردان باشند از بعضی دیگر که کل زنان باشند از جهاتی برتری دارند و ادامه ایه "وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ " هم نشان میدهد که مراد از بعض، مردان هستند نه بعضی از مردها چون نفقه بر تمام مردان واجب است و بر تمام زنان واجب نیست. ضمن اینکه این قسمت از ایه دلیل قسمت قبل یعنی اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ  است و چگونه می شود برای ولایت داشتن کل مردان بر زنان دلیل فضیلت بعضی از انها را آورد؟ پس خداوند از جهاتی برتری هایی به مرد داده که او باید ولایت بر زنان داشته باشد .
یعنی دلیل این ولایت بخاطر فضیلت ها و برتری هایی است که خداوند به آنها داده است. به زنان زیبایی و لطافت و احساسات زیاد داده  است و به مردان قدرت بدنی و عدم تاثیر احساس بر قوه تعقل انها داده است. پس مرد لیاقت و توانایی قضاوت و جنگ کردن و... را دارد و زن لیاقت و توانایی کانون محبت خانواده شدن و ارامشی برای همسر و منبع محبتی برای فرزند را دارد. و هر کدام باید فعالیت مطابق با طبیعت خود کنند .
گل پسر
سپاس
خواهش میکنم...
مرتضی زمانی
این کتاب قرآن که هیچ شکی در ان نیست مایه هدایت پرهیزکاران است
سوره بقره ایه 2
بسیار عالی...
ممنون از شما...
علی رضا عظیمی راد
سلام
درود بر شما
یه روز از یه مفسر پرسیدم که معنی قوام در این آیه چیه گفت
قوام معنی بالاتر از قیام  دارد.
یعنی کسی که نه تنها خود استوار است، بلکه دست دیگری را هم می گیرد و از زمین بلند می کند و او را هم استوار نگه می دارد
علیکم السلام
معنای جالبی بود ... گر چه من نتونستم پیداش کنم...
فرشته ...
بله
ممنون از پاسخگوییتون
یاعلی
علی رحمانی پور
ممنون
کامل و عالی بود
خواهش میکنم...
نظر لطفتونه...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی

وَ عِبادُ الرَّحمن...
عاشق این نامم...
بارها این آیه را خواندم و لذّت بردم...
آنان که آنقدر سبک بال بر روی زمین راه می روند که نزدیک است هر لحظه به آسمان روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
و بر این عقیده ایم که اگر صفات عباد الرحمن هر چند کم، در جامعه ما ایجاد شود، رحمت از زمین و آسمان بر ما نازل می شود و تمام مشکلات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...



در این سایت
در كل اينترنت
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد