سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

اصل مثبت

  • ۲۲:۰۰

تنبیه هفتم: اصل مثبت

استصحاب لوازم شرعیه با واسطه در استصحاب موضوعی را اصل مثبت می نامند.

توضیح:

استصحاب:

  • در حکم شرعی جاری  شود(انشاء حکم مماثل): مثلا یقین به وجوب نماز جمعه یاطهارت ثوب داشتم الان شک دارم استصحاب جاری می شود
  • در موضوعی که دارای حکم شرعی است جاری شود ( انشاء حکمی که مماثل حکم مستصحب است) : مثلا یقین به عدالت زید داشتم الان تردید دارم: استصحاب عدالت

در صورتی که مستصحب حکمی از احکام شرعیه باشد همه اثار شرعی و عقلی و عادی مترتب می شود مثلا پس از آنکه به دنبال شک در وجوب نماز جمعه آنرا استصحاب کردیم از نظر عقلی موافقتش واجب و به دنبالش ثواب مترتب می شود و در ترکش عقاب است و مخالفتش حرام است.

موضوعی که استصحاب می شود ممکن است اثر شرعی بلاواسطه داشته باشد مثل اینکه پس از شک در حیات زید، حیات زید را استصحاب کرده و احکام شرعیه ای مانند حرمت ازدواج زوجه اش و حرمت تقسیم اموال بر آن مترتب می کنیم.

موضوعی که استصحاب می شود ممکن است اثر شرعی با واسطه داشته باشد:

1. ممکن است واسطه خودش یک اثر شرعی باشد: مثلا با استصحاب حیات زید برای ترتب وجوب صدقه ای که بر وجوب نفقه زوجه زید مترتب میشود.

2. ممکن است واسطه خودش یک لازم عادی باشد: مثلا استصحاب حیات زید برای اثبات انبات لحیه برای ترتب وجود صدقه ای که برای انبات بحیه مترتب بوده

3. ممکن است واسطه خودش یک لازم عقلی باشد: مثلا استصحاب حیات زید برا اثبات اشغال مکان توسط زید برای ترتب وجوب صدقه ای که بر تحیز زید مترتب بوده

در استصحاب و اصول عملیه دیگر مانند برائت و اصاله الطهاره و اصاله الصحه و ... اصل مثبت را حجت نمی دانیم (اگر استصحاب موضوعی جاری کردیم فقط آثار شرعیه بلا واسطه اش را مترتب می می کنیم و در سه قسم مذکور، استصحاب جاری نمی شود.)

اما در امارات و طرق مثل بینه و خبر واحد ثقه که در صدد کشف از واقع هستند وقتی بر مودا واقع شدند آن مودای اماره به منزله واقع است و همانگونه که اگر علم به واقع داشته باشیم تمام ملزومات و لوازم را مترتب می کنیم پس از قیام اماره نیز ملزومات و لوازم مودی را مترتب می کنیم.

مثلا اگر ضوء ( نور ) را به عنوان چیزی در نظر بگیریم ملزومش جسم خورشید، لازمش نفوذ نور، ملازم حرارت است ( اطراف مودی)


اطراف مستصحب (ملازمات و لوازم و ملزومات) در صورتی که اصل، مثبت باشد مترتب نمی شود. بنابرین در امارات و طرق مثبتات نیز حجت است به خلاف اصول عملیه که مثبتاتش حجت نیست جز در دو مورد.

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
وَ عِبادُ الرَّحمن...
آنان که سبک بال بر روی زمین راه می روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
اگر صفات عباد الرحمن هر چند کم، در جامعه به وجود آید، رحمت بر ما نازل می شود و مشکلات حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...





در این سایت
در كل اينترنت
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد