سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

آیا ادرار نجس است؟

  • ۰۷:۰۲

نجاست ادرار و احکام آن

ادرار و مدفوع انسان و حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد بنابر فتوای همه مراجع معظم تقلید نجس است. به فتوای مراجع تقلید یازده چیز نجس است و باید از آنها اجتناب کرد. نجس چیزی است که خوردن آن حرام است و با آن نمی توان نماز خواند و برخی از عبادات را به جا آورد. نجاسات عبارتند از:

1. بول(ادرار) 2. غائط(مدفوع) 3. منی 4.مردار 5. خون 6. سگ 7. خوک 8. کافر 9.شراب 10. فقاع( آبجو) 11.عرق شتر نجاست خوار

البته مورد یازدهم اختلافی است. و هر کدام از این موارد تبصره ها و نکاتی دارد که باید به بخش نجاسات توضیح المسائل رجوع کرد. ولی جز این موارد نجاست وجود ندارد و همه چیز پاک  است.

بنابراین ادرار انسان در هر سنی نجس است  و اگر ظرفی با ادرار یا نجاسات دیگر نجس شد باید حتما تطهیر شود تا بتوان در آن غذا خورد و گرنه اگر غذایی در آن ریخته شود آن غذا هم نجس می شود و نمی شود خورد. حتی اگر یک قطره ادرار در دیگی بیفتد و بعد از چند روز در آن دیگ آش بپزند تمام آن آش نجس می شود و نمی توان آن را خورد. یا اگر لباسی با ادرار یا نجاسات دیگر نجس شود باید حتما برای نماز تطهیر شود وگرنه نماز صحیح نیست. همچنین محل سجده نمازگذار باید پاک باشد.

البته ادرار و مدفوع حیوانات حلال گوشت مثل گاو و گوسفند نجس نیست و فقط ادرار حیوانات حرام گوشت که خون جهنده دارند مثل موش، گربه، سگ، گرگ و... نجس است.

بعضی از افراد کنترل ادرار خود را از دست می دهند و بی اختیار از آنها ادرار خارج می شود(مسلوس) که احکام خاصی دارند و در مطالب مرتبط می توانید احکام این افراد را ببینید. برخی هم نسبت به پاکی و نجاست وسواسی می شوند. این افراد هم احکام خاصی دارند و نباید در وضو و طهارت بیش از افراد عادی وقت بگذارند و سخت گیری کنند.


نجس بودن ادرار در رساله مراجع تقلید

مسأله ۸۴ بول و غائط انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد که اگر رگ آن را ببرند، خون از آن جستن می‌کند، نجس است (۱)، ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است.

(۱) (فاضل: ) بقیه مسأله ذکر نشده. 

(گلپایگانی: ) و بنا بر احتیاط واجب ( (زنجانی: ) و بنا بر احتیاط) باید از بول و غائط حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی کند (زنجانی: مثل ماهی حرام گوشت) اجتناب کرد.. 

(خوئی، سیستانی، تبریزی: ) (خوئی، تبریزی: و بول) و غائط حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی کند، مثل ماهی حرام گوشت و هم چنین فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است. (سیستانی: ولی از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد باید بنا بر احتیاط لازم اجتناب کرد). 

(بهجت: ) و بنا بر احتیاط از بول و غائط حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد، در صورتی که عسر و حرج لازم نمی آید، اجتناب نمایند.. 

(مکارم: ) و احتیاط واجب آن است از بول حیوان حرام گوشت که خون جهنده ندارد نیز اجتناب کند، ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس و مانند آنها پاک است، بنا بر این از فضله موش و گربه و حیوانات درنده و مانند آنها باید اجتناب کرد. 

(صافی: ) و بنا بر احتیاط واجب باید از بول حیوان حرام گوشتی که خون آن جستن نمی کند اجتناب کرد، ولی فضله آنها خواه بزرگ باشند یا کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارند پاک است.

[توضیح المسائل سیزده مرجع - جلد۱،صفحه۶۵]


مطالب مرتبط:

احکام مسلوس و مبطون در رساله مراجع تقلید
احکام بی اختیاری ادرار و مدفوع به فتوای آیت الله خمینی، خامنه ای

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی اسمعیلی
حاجی ما را یاد وسواسی سابقمان انداختی سابقا ما خیلی واسواس بودیم و این قسمت ار رساله مراجع را زیاد می خوانیدم تشکر از شما
خواهش می کنم...
خدا رو شکر که دیگه نیستید...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود