سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

آثار نماز جمعه

  • ۱۰:۳۷

نماز جمعه فریضه ای عبادی-سیاسی است که آثار فردی و اجتماعی فروانی دارد و این آثار علاوه بر آثار فردی و اجتماعی نماز محسوب می شود. در اینجا به بعضی از آثار نماز جمعه اشاره می کنیم:


تربیت و تزکیه

خداوند نماز جمعه از مصادیق ذکر الله شمرده است و می فرماید:

 یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِذٰا نُودِیَ لِلصَّلاٰةِ مِنْ یَوْمِ اَلْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلىٰ ذِکْرِ اَللّٰهِ وَ ذَرُوا اَلْبَیْعَ ذٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ  ﴿1﴾

ای مؤمنان! چون برای نماز روز جمعه ندا دهند، به سوی ذکر خدا بشتابید، و خرید و فروش را رها کنید. که این [اقامه نماز جمعه و ترک خرید و فروش] برای شما بهتر است اگر [به پاداشش] معرفت و آگاهی داشتید.

ذکر خداوند باعث آرامش و اطمینان قلبی(2) است. ذکر الله شفای قلوب(3) است و نفاق را از بین می برد. و به طور کلی ذکر الله تاثیر به سزایی در تربیت و تزکیه نفوس دارد.


کسب معارف دین

نماز جمعه ابزاری است تا مردم هر جمعه بتوانند کسب معارف دین کنند و از یک عالم دینی بهره ببرند. طلب علم، یک واجب دینی محسوب می شود که نماز جمعه می تواند مکانی برای یاد گیری مسائل دینی و اعتقادی باشد. مردم در نماز جمعه از فراغت روز جمعه استفاده می کنند و مقداری از آن را به کسب معارف دینی می پردازند.


افزایش بصیرت سیاسی

عالم به زمانه بودن و داشتن بصیرت سیاسی چیزی نیست که کسی از آن بی نیاز باشد. حکومت و سیاست از اموری هستند که تاثیر به سزایی در رشد و تحکیم اسلام در جامعه دارد و مومنین بی خبر از امور سیاسی از یکی مهمترین نقاط اصلاح و فساد جامعه غافل هستند. یکی از مسائلی که در نماز جمعه مطرح می شود مسائل سیاسی جامعه است و در کمتر عبادتی به این امر مهم اهتمام وجود دارد و این ویژگی، جایگاه کلیدی نماز جمعه را آشکار می کند.


ایجاد و تحکیم وحدت

نماز جمعه، نمایش وحدت و هماهنگی هفتگی مسلمانان است و اسلام بدین طریق روحیه تعاون و وحدت را به کالبد جامعه می دمد. امام خمینی ره می فرمایند:

نماز جمعه که نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است باید هر چه شکوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود. ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه یک نماز عادى است، نماز جمعه با شکوهمندى که دارد براى نهضت کوتاه عمر ما یک پشتوانه محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامى ما عامل مؤثر و بزرگى است.

ملت عظیم و عزیز با شرکت خود باید این سنگر اسلامى را هر چه عظیم تر و بلند پایه‌تر حفظ نمایند تا به برکت آن توطئه‌هاى خائنانه و دسیسه‌هاى مفسدان خنثى شود.(4)


افشای منافقان

در نماز جمعه مستحب است سوره منافقون خوانده شود که مضامین عالی در مورد منافقین دارد و یکی از رسالت های نماز جمعه هم افشای منافقان و ویژگی های آنها است که پر خطرترین و مضرترین افراد در جامعه هستند. (5)

----------------------------------

1. الجمعة، 9

2. رعد، آیه 28

3. دعای کمیل: یا من اسمه دواء و ذکره شفاء

4. صحیفه نور ج9 ص97

5. کتاب رسالت و جایگاه نماز جمعه ص 61

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۸۴۳
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود