سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

کسانی که خدا آنها را فراموش کرده

  • ۱۷:۳۴

 

خداوند در آیه 67 سوره توبه می فرماید : خدا منافقان  را فراموش کرده است و علت این فراموشی را اینچنین بیان میکند: آنها خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنها را فراموش کرد .
واضح است که خداوند هیچ گاه فراموشی نمی گیرد و منظور این است که در عمل آنها را فراموش کرده است و از رحمت خود محروم کرده است چون رحمت خداوند همانطور که در آیه 71 سوره توبه آمده مشروط به ایمان و عمل به دستورات الهی است .
 فلذا یاد آور می شود که قبل از شما هم کسانی بودند که مال و اموال و قدرت بیشتر از شما  به آنها داده شده بود و آنها خودشان را در گناه فرو بردند و ضرر کردند  و عذاب الهی بر آنها نازل شد. 
خداوند زندگی اقوام گذشته را نقل می کند تا عبرت بگیریم و بدانیم که کسانی که بیش از ما قدرت و ثروت داشتند عمر کوتاه را به سعی در لذت بردن از دنیا سپری کردند و جزء زیانکاران شدند ، و ما هم اگر شهوت ها و حب دنیا را در دل نگه داریم، کوتاهی عمر و زیان در پایان عمر را فراموش می کنیم ،و به خاطر لذت زود گذر دنیا به خود ظلم می کنیم و رحمت و نعمات الهی(مال و اموال و قدرت و توانایی) را به لعن و عذاب الهی تبدیل می کنیم.
و برای تذکر همین بس که...
چه سخت است فراموش ماندن از خاطر او...
منابع و آیات در ادامه مطلب
منبع: تفسیر جامع الجوامع

پی نوشت:
آیات 67 تا71 سوره توبه
الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقِینَ هُمُ الْفاسِقُونَ (67) وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقِینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْکُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها هِیَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقِیمٌ (68) کَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّةً وَ أَکْثَرَ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلاقِکُمْ کَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ بِخَلاقِهِمْ وَ خُضْتُمْ کَالَّذِی خاضُوا أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ (69) أَ لَمْ یَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ قَوْمِ إِبْراهِیمَ وَ أَصْحابِ مَدْیَنَ وَ الْمُؤْتَفِکاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَما کانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ (70) وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (71) 
57 
ترجمه: 
مردان و زنان منافق، برخی شان از برخ دیگر آنهایند: 
که امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند و دستهایشان را (از بخشش و انفاق) می‌بندند، اینها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از یاد برد، به درستی که منافقان فاسقند. (67) 
خداوند به زنان و مردان منافق و نیز به کافران وعده آتش دوزخ داده که در آن جاویدانند، همین آنها را بس است و خدا لعنتشان کرده و کیفری همیشگی دارند. (68) 
مانند کسانی که پیش از شما بودند که از لحاظ نیرو سختتر و از لحاظ ثروت و داشتن فرزند از شما بیشتر بودند و از آنچه سهمشان بود 
58 
بهره مند شدند، شما نیز از نصیب خود بهره مند شدید مانند کسانی که پیش از شما از نصیب خود بهره بردند و شما (در گناه و خلاف) فرو رفتید همانگونه که آنها فرو رفتند و اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفت و همانها زیانکارانند. (69) 
آیا خبر آنان که پیش از ایشان بوده اند: 
قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهیم و اهل مدین و آبادیهای واژگون شده، که پیامبرانشان با دلیلهای روشن به سوی آنها آمدند، به اینها نرسیده است؟ 
خدا به آنها ستم نکرد اما خود آنها به خویشتن ستم روا می‌داشتند. 
و مردها و زنان با ایمان، برخی از آنان دوستان برخی دیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و نماز بپا می‌دارند و زکات می‌دهند و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند، اینهایند که خداوند مورد رحمتشان قرار خواهد داد. براستی که خداوند با عزّت و با حکمت است. (71)
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
....مسعود ....
ممنونم 
خواهش میکنم دوست عزیز
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود