سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

وحی، ابزار قدرتمند پیامبر برای حکومت

  • ۱۸:۰۹
وحی
یکی از ابزار های قدرتمند منافقان و دشمنان پیامبر صلی الله علیه و اله برای از میان برداشتن وی ،استهزاء و مسخره کردن بود و در مقابل ترس از افشای هویت واقعی منافقان بوسیله وحی باعث می شد پیامبر تسلط بیشتری بر حکومت داشته باشند .
در شأن نزول آیه( 64 سوره توبه)گفته اند: گروهى از منافقان، تصمیم گرفتند شتر پیامبر را در بازگشت از جنگ تبوک در گردنه اى رَم دهند تا پیامبر صلى الله علیه وآله کشته شود. رسول خدا از تصمیم آنان از طریق وحى با خبر شد.
در حالى که عمّار و حُذیفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسیدند و منافقان حمله کردند. پیامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذیفه گفت. او پرسید: چرا فرمان قتلشان را نمى دهى؟ فرمود: نمى خواهم بگویند که محمّدصلى الله علیه وآله چون به قدرت رسید، مسلمانان را کشت. (1)
منافقان در غیاب پیامبر، از روى استهزا مى گفتند: او مى خواهد کاخهاى شام را تسخیر کند! این آیه نازل شد و آنان را تهدید به رسوایى کرد. (2)و فرمود: هر چه می خواهید مسخره کنید، خداوند آنچه را بیم دارید اشکار می کند.
و این بیم به خاطر این بود که منافقین که در ابتدای حکومت پیغمبر صلی الله علیه واله زیاد بودند ،به حقانیت وی یقین داشتند.
------------------------------
1) تفاسیر المیزان، فى ظلال القرآن، مجمع البیان، کبیرفخررازى و نمونه.
2) تفسیر مجمع البیان، تفسیر نور 
3)یَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَیْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ 
منافقان بیم دارند که سوره اى به زیان آنان نازل شود که از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مى خواهید) مسخره کنید، قطعاً خداوند آنچه را که (از آشکار شدنش) بیم دارید، آشکار خواهد کرد.(64 توبه) 

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی رضا عظیمی راد
متشکر
خواهش میکنم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود