سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

نماز آیات واجب است یا مستحب؟

  • ۲۱:۴۵

نماز آیات نه تنها واجب است بلکه جزو واجب های فوری است یعنی مثل نماز ظهر نیست که خواندن آن ده دقیقه حدودا طول می کشد ولی ساعت ها برای آن وقت هست بلکه نماز آیات را فورا باید خواند و به تاخیر انداختن آن معصیت محسوب می شود اگر چه از گردن انسان ساقط نمی شود و باید آن را بخواند. فوری بودن آن هم به این معنا که بدون مشغول شدن به کار دیگری شروع به وضو و مقدمات نماز و خود نماز شود. همین واجب بودن نماز آیات باعث می شود که بتوان آن را به جماعت بجا آورد (هیچ نماز مستحبی را نمی توان به جماعت خواند و همه نماز های واجب را می توان به جماعت به جا آورد).


وجوب نماز جمعه در رساله مراجع تقلید

مسأله ۱۴۹۵ از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‌کند انسان باید نماز آیات را بخواند (۱) و بنا بر احتیاط واجب (۲) باید (۳) به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. 
(۱) (فاضل: ) و بنا بر أقوی وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد.. 
(نوری: ) و بنا بر احتیاط واجب باید از وقتی که شروع به باز شدن می‌کند تأخیر نیندازد. 
(۲) (اراکی: ) بنا بر احتیاط مستحب.. 
[عبارت «بنا بر احتیاط واجب » در رساله آیت اللّه بهجت نیست ] 
(۳) (خوئی، تبریزی: ) بهتر این است که.. 
(گلپایگانی، صافی: ) مسأله از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‌کند، انسان می‌تواند نماز آیات را بخواند و باید به قدری تأخیر نیندازد که تمام قرص باز شود (صافی: بلکه أحوط آن است که از قبل از شروع در باز شدن تأخیر نیندازد). 
(سیستانی: ) مسأله وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‌کند و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، (اگر چه بهتر آن است که به قدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند) ولی تمام کردن نماز آیات را می‌توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تأخیر انداخت. 

(زنجانی: ) مسأله وقت ادای نماز آیات در خورشید یا ماه گرفتگی، از وقتی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‌کند و تا وقتی که کاملًا باز شود ادامه دارد، لکن بنا بر احتیاط مستحب به قدری به تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. 
(مکارم: ) مسأله در موقع گرفتن خورشید یا ماه، وقت نماز آیات از موقعی است که شروع به گرفتن کرده و تا زمانی که کاملًا باز نشده ادامه دارد ولی احتیاط مستحب آن است که قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند.

مسأله ۱۴۹۸ 
موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می‌افتد، انسان باید (۱) فوراً نماز آیات را بخواند (۲) و اگر نخواند معصیت کرده (۳) و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است. 
(۱) (زنجانی: ) مکلف باید.. 
(۲) (خوئی، زنجانی: ) به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر (زنجانی: بدون عذر) تأخیر کرد، معصیت کرده (زنجانی: و باید هر چه زودتر بخواند) و بنا بر احتیاط وقت خواندن، نیّت ادا و قضا نکند. 
(۳) (مکارم: ) و احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند. 
(تبریزی: ) مسأله در نماز آیات برای زلزله یا رعد و برق و بادهای سیاه و مانند آنها لازم است مکلّف نماز آیات را فوراً بخواند و چنانچه تأخیر بیندازد، أحوط آن است که به قصد ما فی الذّمّه بیاورد و قصد اداء و قضا نکند. 
(سیستانی: ) مسأله موقعی که زلزله می‌آید یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق می‌افتد و بخواهد احتیاط کند اگر وقتشان وسعت داشته باشد لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و در غیر این صورت مانند زلزله باید فوراً آن را بخواند به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر تأخیر کرد، احتیاط مستحب آن است که بعداً بدون نیّت ادا و قضا بخواند. (1)

 و أمّاوقتها ففی الکسوفین هو من حین الأخذ إلی تمام الانجلاء علی الأقوی، فتجب المبادره إلیها، بمعنی عدم التأخیر إلی تمام الانجلاء، و تکون أداء فی الوقت المذکور، و الأحوط عدم التأخیر عن الشروع فی الانجلاء، و عدم نیّه الأداء و القضاء علی فرض التأخیر، و أمّا فی الزلزله و سائر الآیات المخوّفه فلا وقت لها، بل یجب المبادره إلی الإتیان بها بمجرّد حصولها و إن عصی فبعده إلی آخر العمر، و تکون أداء مهما أتی بها إلی آخره
 (2)

أما فی الزلزله فهو المشهور، بل صریح بعض و ظاهر آخر:
الإجماع علیه. لإطلاق دلیلها الخالی عن التعرض لذلک. و أما سائر الایات المخوفه، فالمحکی عن أکثر القائلین بالوجوب هو التوقیت بوقت الآیه. و کأنه لأن العمده فی دلیله صحیح زراره و محمد المتقدم، فان قوله (ع) فی ذیله: «حتی تسکن» (3)

منابع:

1. رساله سیزده مرجع، ج1، ص814

2. عروه الوثقی ج1 ص726

3. مستمسک العروه الوثقی، ج 7، ص: 10

مطالب مرتبط

مطالب در مورد نماز آیات
وقت نماز آیات در زلزله، خسوف و کسوف

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
گرافیست ارشد
خشید اگر چند ماه بعد کسی یادش بیوفته باز هم میشه خوند ؟
قضای نماز آیات: در خسوف و کسوف هر وقت یادش بیفته باید قضای آن را بخواند ولی در زلزله و موارد دیگر طبق مساله 1498 رساله سیزده مرجع که در متن آورده شده باید بجا آورد ( اختلاف هست که نیت ادا باید بکند یا بدون نیت ادا و قضا باید بخواند). ولی نیت قضا نباید بکند.
گرافیست ارشد
آهان سپاس
خواهش می کنم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود