- شنبه ۲۸ بهمن ۹۶
- ۲۱:۰۷
تنبیه هشتم: در واقع تتمه ای برای بحث اصل مثبت است و اختلافی که با شیخ ره در محدوده اصل مثبت در حجت وجود دارد.
- در صورتی که استصحاب در حکم شرعی جریان پیدا کند جعل حکمی مماثل با همان مستصحب است
- در صورتی که استصحاب در موضوعی از موضوعات جریان پیدا کند:
1. اگر به انگیزه ترتب اثر شرعی بلاواسطه خود مستصحب باشد این اصل جاری میشود مثل استصحاب حیات زید برای ترتب وجوب نفقه زوجه
2. در صورتی که مستصحب از امور ذاتیه باشد:
تمام ذات: نوع
جزء اعم ذات: جنس
جزء مساوی ذات: فصل
این مورد هم اصل مثبت است.
3. در صورتی که مستصحب محمول بالضمیمه باشد ( از امور متاصله ای که ما بحذاء خارجی دارد مثل سودا و بیاض و ...) از نظر شیخ ره استصحاب به دلیل اصل مثبت بودن جاری نمی شود.
آخوند ره:
جواب 3: چون کلی طبیعی در خارج به وجود افراد خودش وجود پیدا می کند و وجود دیگری غیر از وجود فرد ندارد لذا اثری که برای فرد ثابت است همان اثری است که بر کلی ثابت است لذا مانعی از استصحاب کلی ذاتی وجود ندارد لذا اثری که برا ی فرد در خارج ثابت می شود در واقع بر کلی مترتب است.
چون تغایری در خارج وجود ندارد زیرا وجود آن در خارج به وجود منشا انتزاعش است نه اینکه وجود دیگری داشته باشد.
با توجه با اینکه ما بحذاء مستقل خارجی دارد لذا تغایر موجود است و نمی توان اثر یکی را برای دیگری مترتب کرد و اصل مثبت است.
تا دیروز زید متصف به سیاهی بود امروز که در وجود زید شک داریم و استصحاب می کنیم نمی توانیم اثر اسودیت را بر او مترتب کنیم.
- تلخیص کفایه الاصول
- ۱۹۲۲