سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

شناخت مزاج دموی و درمان آن

  • ۱۹:۴۷

مزاج دموی در صورتی که غلبه نکرده باشد بهترین مزاج محسوب می شود ولی اگر غلبه کرده باشد باید خصوصیات مزاج گرم وتر را شناخت و درمان مزاج دموی را شروع کرد چون غلبه هیچ مزاجی خوب نیست و حتی غلبه مزاج دموی که بهترین مزاج هم محسوب می شود ممکن است باعث  خطرات جدی غلبه مزاج دموی شود.

خصوصیات مزاج گرم و تر (مزاج دموی) 

این افراد بیشتر بدن ماهیچه ای و ورزشکاری دارند و موهای بدن آنها زیاد و زخیم با سرعت رشد زیاد و سیاه رنگ است. رنگ زبان، بدن و رخساره آنها سرخ است. میل و قدرت جنسی آنها زیاد است و در لمسِ پوست، گرمی، رطوبت و تعریق زیاد دارند. محیط گرم را دوست ندارند و احساس کسالت و سنگینی می کنند و خوابشان زیاد و پر بازده است.
این افراد در معرض رعاف(خونریزی از بینی)، فشار خون، تپش قلب، امراض کلیوی و... هستند.

درمان مزاج دموی

بهترین و موثرترین و سریعترین درمان مزاج دموی حجامت است. از رسول مکرم اسلام نقل شده است که فرمودند:

الدّاءُ ثَلاثَةٌ وَالدَّواءُ ثَلاثَةٌ ؛ فَأَمَّا الدّاءُ: فَالدَّمُ وَالمِرَّةُ وَالبَلغَمُ ؛ فَدَواءُ الدَّمِ الحِجامَةُ، و...(1)
درد، سه چیز است و درمان نیز سه چیز. امّا درد، عبارت است از: دم(خون)، تلخه (صفرا و سودا) و بلغم. درمان دم (خون)، حجامت است، ... (2)

دموی مزاج ها باید در طول سال عادت به حجامت داشته باشند و بین 6 تا 12 بار در سال حجامت کنند که 6 بار آن در پاییز و بهار باشد.

در کنار حجامت، پرهیزهای مزاج دموی هم نباید فراموش شود و پرهیز نکردن اثر حجامت را کم می کند. دموی مزاج ها باید از گوشت ها خصوصا گوشت قرمز پرهیز کنند .رژیم غذایی مزاج گرم وتر باید بیشتر گیاه خواری و میوه جات و سبزیجات باشد. خاکشیر، بارهنگ سوپ یا آش جو، نان جو برای آنها مفید است. دموی مزاج ها باید از حجم غذای خود کم کنند انجیر و الو بخار هم داروهای خوبی می توانند باشند. ترشی جات طبیعی مثل زرشک، الو بخارا و... هم براشون مفید هست.(3)

معنی دموی

همانطور که در لغت نامه دهخدا هم آمده است دموی کلمه ای عربی است واز دم به معنی خون گرفته شده است و یاء آن یاء نسبت است مثل تهرانی که با این یاء، شخص را به تهران نسبت می دهیم. در نتیجه معنی دموی می شود: «منسوب به خون» و چون مزاج دموی با خون رابطه زیادی دارد و از همین راه هم درمان می شود ظاهر به این مزاج دم گفته اند.

معنی دموى در لغت نامه دهخدا

[دَ مَ وى ى] (ع ص نسبى) منسوب به دم به معنى خون باشد. (منتهى الارب) (ناظم الاطباء) (آنندراج) (غیاث) (از اقرب الموارد). رجوع به دم شود.  

دموى.  

[دَ مَ وى ى] (ع ص نسبى) منسوب به دم. خونى: اسهال دموى. (یادداشت مؤلف). خونین و پرخون. (ناظم الاطباء): و نیز از بیمارى دموى و صفرایى به ماءالشعیر ایمنى بود و اطباء عراق وى را ماء مبارک خوانند. (نوروزنامه). || آنکه خون زیاد به تن دارد. (یادداشت مؤلف).  

- مزاج دموى؛ مزاجى که خون بر آن غالب بود. (یادداشت مؤلف).  

--------------------------------------------------------

(1): . کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۲۶، ح ۲۹۹، مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۱۲۷، ح ۳۰۸، بحار الأنوار، ج ۶۲، ص ۱۲۷، ح ۸۷.

(2): . مقصود از «مشىّ» در پایان روایت، هر چیزى است که مسهل باشد. از آن رو، مسهل را «مشى» نامیده اند که شخص را به راه رفتن و رفتن به سمت آبریزگاه، وادار مى سازد.

(3): شناخت طبایع ج1 ص48 و...

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
بالای آسمان
واقعا نمی‌دونستم مزاج دموی بهترینه
خیلی استفاده کردم

خوبه که مطالب ما برای همه یک چیزی برای استفاده داره...

اسی
خوب بود، مرسی
ممنون از شما...
موفق و موید باشید...
....همنشین عقل ....
استفاده بردم اخوی ولی ای کاش موجز تر بیان می فرمودید و ای کاش مطالبی در مورد مزاج شناسی به طور دقیق مطرح بفرمایید تا خودمان مزاجمان را بشناسیم.
متشکرم
قصد دارم مزاج ها را یکی یکی بیان کنم و این مطلب اولین آنها بود... مقایسه این چهار پست فکر می کنم راه گشا باشه...
در مورد کلیت مزاج هم مطلبی نوشتم که لینک آن روی اولین کلمه این پست موجود هست...
سیّد محمّد جعاوله
متشکرم.
خواهش می کنم...
علی اسمعیلی
بسیار مطلب زیبایی بود تشکر لطفا در مورد مزاج سودا هم صحبت کنید چون افرادی که مرا می بینند می گویند شما سودایی هستی تشکر از مطلب خوبتان
ان شاء الله در مورد سودا هم صحبت می کنیم...
❤منتـــظر المهدی۳۱۳❤
تشکر وخداقوت
ممنون از منتظر المهدی...
ناشناس
 چون شوهرم صفراوی و خودم بلغمی (با توجه به مطالعه مختصری که داشتم حدس زدم) هستیم و نمی دونم چه غذایی براش درست کنم که هم اون دوست داشته باشه و هم خودم بتونم بخورم.
لطفا در ایمیلم راهنمایی بفرمایید.
حتما مطالب بعدی را در مورد مزاج صفرا و بلغم و بعضی مطالب مرتبط مطالعه کنید...
روش غذا درست کردن در این شرایط این هست که غذا را با ادویه کم بدون فلفل تهیه می کنید و برای خودتون سر سفره به غذاتون فلفل اضافه می کنید و پیاز در کنار غذا می خورید بخلاف شوهرتون که سردی جات مثل ترشی بدون فلفل و یا ماست و... درکنار غذا استفاده می کند.
در کل غذای معتدلی باید درست کرد و هر طرف در کنار غذا چیزهایی مصرف کنند که مزاج غذا مناسب خودشون باشه و فلفل بخاطر گرمی مزاج بالای آن پیشنهاد شده است و ماست سرد و تر هست و به شرط نداشتن درد مفاصل و اینکه به مقدار زیاد مصرف نشود، برای صفراوی ها مناسب هست.
مثال های دیگر مصرف نعناع،پونه،اویشن،دارچین،سیر،شیرین مزه ها مثل خرما،زعفران و زیره خصوصا با برنج و... در کنار غذا برای بلغمی است. و مصرف انواع ترشی هایی که فلفل به آن اضافه نشده، کاهو، سالاد، خیار، ترش مزه ها مثل ابلیمو و سرکه طبیعی، لیمو ترش و... در کنار غذا برای صفراوی است.
دمنوش های دو طرف باید متفاوت باشد مثلا یکی زنجبیل یا دارچین و دیگری شربت خاکشیر یا کاسنی...
شما باید با پوشش و لباس بیشتر همیشه خود را در شبانه روز گرم نگه دارید و مایعات زیاد مصرف نکنید و بقیه پرهیزات صفراوی و بلغمی برای هر کدام رعایت شود...
نـــای دل
استفاده کردیم...

سپاس...
خواهش می کنم دوست عزیز...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود