سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

درمان غلبه بلغم

  • ۱۱:۲۷

به خلاف مزاج صفرا، برای درمان غلبه بلغم باید بدن را به سختی بیندازند، در دمای گرم قرار دهند و ازسرما دوری کنند، لباس گرم بپوشند و خصوصا آب و مایعات کم بخورند. از غذاهای سرد خصوصا ماست و دوغ پرهیز کنند و غذاهای گرمی بخش مانند: ارده، عسل، شیره انگور یا خرما، ادویجات استفاده کنند و اگر غذای سردی مصرف می کنند حتما مصلح آن را هم بخورند مثلا در کنار برنج، زیره یا دارچین یا شوید بخورد و در کل از ادویجات خصوصا فلفل و زنجبیل بیشتر استفاده کند. دمنوش دارچین و زجبیل هم بسیار مناسب است. ورزش های سبک ولی با مدت زمان بیشتر هم مفید است و در کل فعالیت بدنی در از بین بردن غلبه این مزاج بسیار موثر است.

یکی از راه های مهم درمان بلغم، حمام است. البته نه این حمام هایی که امروزه مرسوم است بلکه حمام هایی که در گذشته بود. حمام های قدیمی محیط گرم و پر از بخار دارد و علاوه بر عرق زیادی که فرد در این حمام می کند و محیط گرمی که دارد، وزن بدن را هم پایین می آورد و رطوبت را کم می کند. البته به نظر می رسد محیط سونا هم می تواند جایگزین خوبی باشد. در روایت آمده است:

مَنْ دَخَلَ الْحَمَّامَ عَلَى الرِّیقِ أَنْقَى‌ الْبَلْغَمَ‌ وَ إِنْ دَخَلْتَهُ بَعْدَ الْأَکْلِ أَنْقَى الْمِرَّةَ وَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَزِیدَ فِی لَحْمِکَ فَادْخُلِ الْحَمَّامَ عَلَى شِبَعِکَ وَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یَنْقُصَ فِی لَحْمِکَ فَادْخُلْهُ عَلَى الرِّیق‌[1]

یعنی کسی که ناشتا به حمام برود بلغم را پاکسازی می‌کند و اگر بعد از غذا خوردن داخل حمام شوی صفراء و سوداء را پاکسازی می‌کند و اگر می‌خواهی گوشت بدنت  زیاد شود وارد حمام شو بعد از سیری و اگر بخواهی گوشت بدنت کم شود ناشتا وارد حمام شو.


داروی ضد بلغم قوی

داروی طریفل آیت الله تبریزیان[2] که از هلیله، بلیله ،آمله و عسل ساخته می شود برای از بین بردن رطوبت مزاج بلغم بسیار مناسب است. داروی ترکیبی قوی برای درمان مزاج بلغم داروی بلغم زدای طب اسلامی است که در سایت آیت الله تبریزیان به صورت آماده فروخته می شود. چون درست کردن داروهای ترکیبی کار سخت و وقت گیری هست و در مقدارهای کم به صرفه هم نیست بهتر است داروی آماده آن را خریداری کنید. علاوه بر داروی بلغم زدا، "مرکب یک با سویق عدس" و "مرکب سه" هم ضد بلغم هستند. اگر هر سه این دارو ها یا طریفل و بلغم زدا را با هم مصرف کنیم اثر قوی تری دارد. 

در پایان باید ذکر کنم که با رعایت موارد بالا بدون مصرف دارو می توان بلغم را درمان کرد ولی بدون آن موارد حتی با مصرف دارو هم درمان امکان پذیر نیست و زمانی بهترین نتیجه حاصل می شود که دارو و پرهیزات همه با هم رعایت شود.


منابع:

[1] طب الائمه، ابن سابور الزیات، ص66.

[2] کافی (ط - الاسلامیه) ج8 ص194

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
نـــای دل
تشکر از شما..
خواهش می کنم...
کارگر
خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
خدا خیرتون بده
خواهش می کنم...
علی اسمعیلی
تشکر واقعا استفاده کردیم تشکر از شما
خواهش می کنم دوست عزیز ...
فرخ
بهتر بود یک نوع داروی سنتی هم برای دفع بلغ می نوشتید.
در طب سنتی هم از طریفل که در متن ذکر شد به عنوان بلغم زدا استفاده می شود و گاهی ترکیباتی بر آن اضافه می شود...
دوست
سپاس
خواهش می کنم دوست عزیز...
عشق دمشق
سلام
مزاج خودمون را باید چطوری تشخیص بدیم
علائم هر مزاج رو داشته باشید مزاج شما همان هست...
کلمه مزاج را در جستجوی سایت جستجو کنید تا مطالب مرتبط را ببینید
عشق دمشق
تشکر عالی بود
خواهش می کنم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود