سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

خواص انگشتر عقیق در روایات

  • ۰۹:۵۷

انگشتر عقیق دارای خواص متعددی است که در بعضی روایات به بعضی از این خواص اشاره شده و در بعضی روایات چند خواص ذکر شده است   و ما در این مقاله سعی کردیم که این روایات را به صورت دسته بندی و در کنار هم بیاوریم.

این نکته هم باید مورد توجه قرار بگیرد که این خواص در صورت نبود مانع بروز می کند و صرف بدست کردن انگشتر ،کافی نیست . مثلا گناه، باعث بالا نرفتن دعا و حبس شدن دعا می شود و با انگشتر دعا کردن قرار نیست این مانع را برطرف کند.

در ادامه مقاله خواص انگشتر عقیق را ذکر می کنیم.

ایمنی و دفع از دشمنان و بلاها

منقول است: امیر المؤمنین علیه السلام چهار انگشتر در دست مى کردند، انگشتر یاقوت براى شرافت و زینتش و فیروزه براى نصرت و یارى اش و حدید صینى براى قوّتش و عقیق براى حرز و دفع دشمنان و بلاها. 

از حضرت صادق علیه السلام منقول است: انگشتر عقیق مورث ایمنى است در سفر.

در حدیث دیگر وارد شده است: حاکمى پى شخصى فرستاده بود به سبب جرمى، حضرت صادق علیه السلام فرمود: انگشتر عقیق به او برسانید. چنان کردند مکروهى به او نرسید. 

در حدیث دیگر منقول است: شخصى به نزد حضرت رسول صلى الله علیه وآله وسلم آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد. حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى؟! که آن از هر بدى نگاه مى دارد آدمى را. 

در حدیث دیگر منقول است: شخصى از برابر امام محمّد باقرعلیه السلام گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند. حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست؟! اگر با او مى بود تازیانه نمى خورد

برطرف کردن فقر:

و در حدیث صحیح از حضرت على بن موسى الرضاعلیه السلام مروى است: عقیق، فقر و درویشى را برطرف مى کند و در دست کردن عقیق، نفاق را زایل مى کند. 

عاقبت به خیری:

در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است: هرکه انگشترى بگیرد که نگینش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد. 

در حدیث معتبر از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هرکه انگشتر عقیق داشته باشد، امید هست که عاقبتش مقرون به خیر و نیکى باشد. 

برآورده شدن حاجات:

از ربیعة الراوى منقول است: در دست امام زین العابدین علیه السلام انگشتر عقیق دید، پرسید که این چه نگین است؟ فرمود: این عقیق رومى است. حضرت رسول صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است.  

در روایت دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقول است: دستى به سوى آسمان بلند نمى شود که خدا دوست تر دارد از دستى که در آن انگشتر عقیق بوده باشد. 

حفظ از آتش جهنم

در حدیث معتبر از امام حسین علیه السلام منقول است: چون حضرت موسى علیه السلام بر کوه طور با حق تعالى مناجات کرد و بر زمین نظر کرد، حق تعالى از نور روى او عقیق را آفرید. پس فرمود: قسم خوردم به ذات مقدس خود که عذاب نکنم به آتش جهنّم، دستى را که انگشتر عقیق در آن باشد، اگر ولایت على بن ابى طالب علیهما السلام داشته باشد. 

زیاد شدن ثواب نماز:

از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است: نماز کسى که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتى که غیر عقیق در دست داشته باشند به چهل درجه زیادتى دارد. 

و در روایت دیگر منقول است: دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد. 

روایاتی که چند خواص را ذکر میکنند

در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم: کدام یک از نگین‌ها بر انگشت خود بنشانم؟ فرمود: چرا غافلى از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید؟! که این‌ها سه کوهند در بهشت. اما کوه عقیق سرخ، پس مشرف است بر خانه رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم و اما کوه عقیق زرد، پس مشرف است بر خانه حضرت فاطمه علیها السلام، و اما کوه عقیق سفید، پس مشرف است بر خانه امیر المؤمنین علیه السلام، و همه آن‌ها یک خانه است و از زیر کوهى نهرى جارى است از برف سردتر و از شیر سفیدتر، و نمى خورد از آن نهرها مگر آل محمّدعلیهم السلام و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر مى آید و به یکجا مى ریزد، و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهى مى کنند و از براى محبّان آل محمّدعلیهم السلام طلب آمرزش مى کنند. پس هرکه از شیعیان آل محمّدعلیهم السلام یکى از این عقیق‌ها را در دست داشته باشد، نبیند مگر خیر و نیکى و فراخى روزى و سلامتى از جمیع بلاها، و امان یابد از شر پادشاه ظالم و از هرچه، آدمى ازآن مى ترسد و حذر مى نماید. 

سلیمان اعمش روایت کند: در خدمت امام جعفر صادق علیه السلام بودم در خانه منصور عباسى، پس شخصى را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود. حضرت فرمود: اى سلیمان! ببین که انگشترش چه نگین دارد؟ گفتم: یابن رسول اللَّه! عقیق نیست. فرمود: اى سلیمان! اگر عقیق بود تازیانه اش نمى زدند. او را گفتم: یابن رسول اللَّه! دیگر بفرما. فرمود: اى سلیمان! انگشتر عقیق امان مى بخشد از دست بریدن. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: اى سلیمان! انگشتر عقیق امان مى بخشد از خون. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: اى سلیمان! خداى عزّوجلّ دوست مى دارد بلند کند به دعا به سوى او، دستى را که در او نگین عقیق باشد. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: عجب دارم از دستى که در آن عقیق باشد چگونه خالى مى ماند از دینار و درهم. گفتم: یابن رسول اللَّه دیگر بفرما. فرمود: ایمن مى گرداند از فقر. گفتم: یابن رسول اللَّه! روایت کنم این حدیث را از جدّت حسین بن على از پدرش امیرالمؤمنین علیهم السلام؟ فرمود: بلى.

منبع تمامی روایات کتاب شریف حلیه المتقین است 

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۲۳۰۶
محمد دهقانی
فکر نمی کردم انگشتر عقیق اینقد خاصیت داشته .
عالی بود دوست عزیز .
ممنون جناب دهقانی... 
موفق و موید باشید...
....مسعود ....
احسنت مطلب خوبیه
ممنون از شما...

حدیث روزانه
سلام علیکم خسته نباشید
استفاده کردیم 
مصمم شدیم که تا جایی که می توانیم از دستمان خارج نکنیم
علیکم السلام 
سلامت باشید
خداوند بر توفیقات شما اضافه کند...
روح الله اسکندری
عالی بود
ممنون جناب اسکندری
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود