سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

اوامر: ماده امر (تلخیص کفایه)

  • ۱۰:۳۴

در بحث ماده امر، لفظ امر از چهار جهت مورد بررسی قرار می گیرد که نمودار آن را در تصویر مشاهده می کنید. جهات بحث در مورد ماده امر عبارتند از: معانی لفظ امر، اعتبار علوّ در معنای امر، حقیقت در وجوب بودن لفظ امر و طلب حقیقی یا انشایی بودن در معنای ماده امر. در ادامه خلاصه هر کدام را بیان می کنیم.


معانی لفظ امر

لفظ امر یک معنای لغوی دارد و یک معنای اصطلاحی.لفظ امر در معنی زیر به کار رفته است(معانی لغوی):

طلب مانند: اَمَرَه بکذا

شان مانند: شغلنی امر کذا

کار مانند: وَ مٰا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ  ﴿1﴾

کار عجیب مانند:  فَلَمّٰا جٰاءَ أَمْرُنٰا ﴿2﴾

شیء مانند: ما رایت الیوم امرا عجیبا

حادثه مانند: امر کربلا من اعظم القضایا

غرض مانند: جاء زید لامر کذا

نظر مصنف: معنای لفظ امر فقط طلب و شیء است و بقیه معانی از مصادیق شیء است نه مفهوم امر
نظر صاحب فصول: لفظ امر برای معانی طلب و شان وضع شده است.

اصطلاح اصولی لفظ امر: طلب چیزی با قول مخصوص (صیغه امر مانند افعل) بنابرین معنای اصطلاحی لفظ امر همان صیغه امر است. 

اگر در کتاب و سنت لفظ امر بدون قرینه به کار رفت بر چه معنایی باید حمل کنیم؟
باید رجوع به اصل شود و اصل عدم حجیت در ظنون است. پس لفظ امر را بنابر اصاله ظهور به معنای مصدری طلب حمل می کنیم. البته اصاله الظهور اعم از حقیقت و مجاز است.

اعتبار معنای معنای علو

ظاهر اعتبار معنای علو در معنای امر است و طلب مساوی یا پایینتر از عالی، امر محسوب نمی شود و لو طلب علو و استعلا کند.

حقیقت در وجوب بودن لفظ امر

لفظ امر حقیقت در وجوب است و حقیقت در مطلق طلب(اعم از وجوب و ندب) به نحو اشتراک معنوی نیست و دلیل آن تبادر است و مویدات آن عبارتند از:
فَلْیَحْذَرِ اَلَّذِینَ یُخٰالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ ﴿3﴾
مٰا مَنَعَکَ أَلاّٰ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ ﴿4﴾
و...


طلب حقیقی یا انشایی در معنای ماده امر

طلب حقیقی: قائم بر نفس است. ابتدا تصور می کنیم بعد تصدیق بعد میل بعد هیجان الرغبه بعد اراده.
طلب انشائی: آنچه ابراز شود (انشاء طلب). تا زمانی که طلب با صیغه افعل و غیر آن انشاء و ابراز نشده است طلب حقیقی هست ولی وقتی ابراز و انشاء شد طلب، طلب انشائی است.
ظاهر این است که طلب در معنای ماده امر، طلب انشائی است.(5)

منبع:
1. هود، 97
2. هود، 66
3. النور، 63
4. الأعراف‏، 12
5. تلخیص مسلم قلی پور گیلانی
    کتاب مکاسب شیخ انصاری

بعدیابتداقبلی

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی

وَ عِبادُ الرَّحمن...
عاشق این نامم...
بارها این آیه را خواندم و لذّت بردم...
آنان که آنقدر سبک بال بر روی زمین راه می روند که نزدیک است هر لحظه به آسمان روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
و بر این عقیده ایم که اگر صفات عباد الرحمن هر چند کم، در جامعه ما ایجاد شود، رحمت از زمین و آسمان بر ما نازل می شود و تمام مشکلات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...



در این سایت
در كل اينترنت
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد