سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

اوامر: ماده امر (تلخیص کفایه)

  • ۱۰:۳۴

در بحث ماده امر، لفظ امر از چهار جهت مورد بررسی قرار می گیرد که نمودار آن را در تصویر مشاهده می کنید. جهات بحث در مورد ماده امر عبارتند از: معانی لفظ امر، اعتبار علوّ در معنای امر، حقیقت در وجوب بودن لفظ امر و طلب حقیقی یا انشایی بودن در معنای ماده امر. در ادامه خلاصه هر کدام را بیان می کنیم.


معانی لفظ امر

لفظ امر یک معنای لغوی دارد و یک معنای اصطلاحی.لفظ امر در معنی زیر به کار رفته است(معانی لغوی):

طلب مانند: اَمَرَه بکذا

شان مانند: شغلنی امر کذا

کار مانند: وَ مٰا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ  ﴿1﴾

کار عجیب مانند:  فَلَمّٰا جٰاءَ أَمْرُنٰا ﴿2﴾

شیء مانند: ما رایت الیوم امرا عجیبا

حادثه مانند: امر کربلا من اعظم القضایا

غرض مانند: جاء زید لامر کذا

نظر مصنف: معنای لفظ امر فقط طلب و شیء است و بقیه معانی از مصادیق شیء است نه مفهوم امر
نظر صاحب فصول: لفظ امر برای معانی طلب و شان وضع شده است.

اصطلاح اصولی لفظ امر: طلب چیزی با قول مخصوص (صیغه امر مانند افعل) بنابرین معنای اصطلاحی لفظ امر همان صیغه امر است. 

اگر در کتاب و سنت لفظ امر بدون قرینه به کار رفت بر چه معنایی باید حمل کنیم؟
باید رجوع به اصل شود و اصل عدم حجیت در ظنون است. پس لفظ امر را بنابر اصاله ظهور به معنای مصدری طلب حمل می کنیم. البته اصاله الظهور اعم از حقیقت و مجاز است.

اعتبار معنای معنای علو

ظاهر اعتبار معنای علو در معنای امر است و طلب مساوی یا پایینتر از عالی، امر محسوب نمی شود و لو طلب علو و استعلا کند.

حقیقت در وجوب بودن لفظ امر

لفظ امر حقیقت در وجوب است و حقیقت در مطلق طلب(اعم از وجوب و ندب) به نحو اشتراک معنوی نیست و دلیل آن تبادر است و مویدات آن عبارتند از:
فَلْیَحْذَرِ اَلَّذِینَ یُخٰالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ ﴿3﴾
مٰا مَنَعَکَ أَلاّٰ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ ﴿4﴾
و...


طلب حقیقی یا انشایی در معنای ماده امر

طلب حقیقی: قائم بر نفس است. ابتدا تصور می کنیم بعد تصدیق بعد میل بعد هیجان الرغبه بعد اراده.
طلب انشائی: آنچه ابراز شود (انشاء طلب). تا زمانی که طلب با صیغه افعل و غیر آن انشاء و ابراز نشده است طلب حقیقی هست ولی وقتی ابراز و انشاء شد طلب، طلب انشائی است.
ظاهر این است که طلب در معنای ماده امر، طلب انشائی است.(5)

منبع:
1. هود، 97
2. هود، 66
3. النور، 63
4. الأعراف‏، 12
5. تلخیص مسلم قلی پور گیلانی
    کتاب مکاسب شیخ انصاری

بعدیابتداقبلی

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود