سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

استصحاب تعلیقی

  • ۲۲:۲۹

تنبیه پنجم: استصحاب تعلیقی

حکمی که بر موضوعی مترتب می شود در یک تقسیم به دو قسم است: حکم تنجیزی و حکم تعلیقی( مشروط به حصول معلق علیه )

  • در حکم تنجیزی حتما استصحاب جاری می شود.
  • آخوند ره: استصحاب در حکم تعلیقی هم جاری است زیرا ارکان استصحاب کامل است و مانعی وجود ندارد.


اشکال سید محمد مجاهد ( صاحب مناهل):حکمی (وجوب حج معلق بر استطاعت یا حرمت عنب قبل از کم شدن دو سوم آن) که بر خطاب اصلی وارد شده است یک خطاب معلق است و بعد از حصول ما علق علیه تحقق پیدا می کند.لذا یکی از ارکان استصحاب (یقین سابق) مختل است و با اختلال رکن استصحاب جای جریان استصحاب نخواهد بود.

جواب: وجود کل شیء بحسبه. وجود چیزی که منجز است وجود تنجیزی است که غیر از وجود تعلیقی است و وجود چیزی که تعلیقی است وجود تعلیقی است و غیر از وجود تنجیزی است.


گاهی دلیل اجتهادی از اطلاقی برخوردار است که همه موارد را شامل می شود مثل اینکه فرموده است: تجب صلاه الجمعه فی عصر الظهور و الغیبه 

ولی گاهی دلیل اجتهادی از اطلاق برخوردار نیست که همه موارد را شامل شود بلکه مهمل ( غرض مولا نه به بیان تعلق گرفته نه به عدم بیان) یا مجمل (غرض مولا به عدم بیان تعلق گرفته) است. در چنین مواردی از استصحاب استفاده می کنیم و دلیل را تعمیم می دهیم. وقتی در زمان غیبت  در مورد وجوب نماز جمعه شک شود استصحاب جاری می شود و معلوم می شود در زمان غیبت نیز مشمول آن بوده است.

فرقی نمی کند که خطاب وارده در مقام بیان حکم تعلیقی باشد یا تنجیزی


اشکال دوم: درست است که اختلالی در احکام استصحاب تعلیقی وجود ندارد اما اشکال استصحاب تعلیقی از ناحیه دیگر است و ان این است که چنین استصحابی مبتلا به معارض است و در اثر تعارض  هر دو استصحاب تساقط می کند. در مورد زبیب(کشمش) که حالت متغیره انگور است دو استصحاب جاری می شود:

1. استصحاب حکم مطلق: قبلا یقین به حلیت عصیر زبیبی داشتیم حال پس از غلیان شک داریم و همان حلیت استصحاب می شود.

2. استصحاب حکم معلق: قبلا یقین داشتیم که العنب اذا غلی یحرم حال در مورد زبیب پس از غلیان شک داریم و همان حرمت تعلیقیه استصحاب می شود.

جواب: وقتی ارکان استصحاب در مورد حکم تعلیقی وجود دارد مانعی از جریان حکم تعلییقی نیست و این استصحاب جاری می شود. 

در اصل و اساس دوحکم برای عنب وجود دارد:

  • حکم تنجیزی: العنب حلال
  • حکم تعلیقی: العنب اذا غلی حرام

پس از ورود خطاب تعلیقی معلوم می شود که غلیان، غایت برای حلیت است و شرط برای حرمت است. بنابرین تا زمانی که معلق علیه یعنی غلیان حاصل نشده است حکم تنجیزی (حلیت) وجود دارد و وقتی معلق علیه حاصل شد غایت حکم تعلیقی است و دیگر نمی توان حکم به حلیت کرد و پس از آن حکم تعلیقی (حرمت) مترتب می شود.

اما پس از عروض حالت(زبیبیت برای برای عنب) دو حکم از با جریان دو استصحاب به وجود می آید:

  • حکم تنجیزی: تا قبل از عروض این حالت حکم به حلیت می شد پس از عروض حالت تردید داریم و استصحاب حلیت جاری می شود.
  • حکم تعلیقی: تا قبل از عروض این حالت حکم به حرمت حکم تعلیقی می شد پس از عروض حالت تردید داریم و استصحاب حرمت تعلیقی جاری می شود.

این دو در طول هم هستند و زمانی که غلیان حاصل شد نوبت به استصحاب حلیت نمی رسد.


åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
وَ عِبادُ الرَّحمن...
آنان که سبک بال بر روی زمین راه می روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
اگر صفات عباد الرحمن هر چند کم، در جامعه به وجود آید، رحمت بر ما نازل می شود و مشکلات حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...





در این سایت
در كل اينترنت
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد