- شنبه ۴ دی ۹۵
- ۱۸:۰۰
دعای حجامت
دعای حجامت بر اساس آنچه در کتاب شریف فقه الرضا آمده است و علامه مجلسی در بحار الانوار و حلیه المتقین آورده است این دعا می باشد:
فِقْهُ الرِّضَا، قَالَ ع إِذَا أَرَدْتَ الْحِجَامَةَ فَاجْلِسْ بَیْنَ یَدَیِ الْحَجَّامِ وَ أَنْتَ مُتَرَبِّعٌ وَ قُلْ:
امام رضا علیه السلام فرمودند هنگامی که اراده حجامت داشتی روبروی حَجَّام (حجامت کننده) بنشین در حالی که چهار زانو نشسته ای بگو:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْکَرِیمِ فِی حِجَامَتِی مِنَ الْعَیْنِ فِی الدَّمِ وَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ أَعْلَالٍ وَ أَمْرَاضٍ وَ أَسْقَامٍ وَ أَوْجَاعٍ وَ أَسْأَلُکَ الْعَافِیَةَ وَ الْمُعَافَاةَ وَ الشِّفَاءَ مِنْ کُلِّ دَاءٍ.
به نام خداوند بخشنده مهربان؛ پناه می برم به خداوند کریم در حجامتم از عیب در خون و از هر بدی و علت و مرض و بیماری و دردی؛ و از تو عافیت و سلامتی و شفا از هر بیماری در خواست می کنم.
دعای حجامت برای روزهایی که حجامت توصیه نشده است
بعضی از روزها مثل جمعه حجامت در آنها خوب نیست و اگر لازم بود حجامتی در آن روز انجام شود(مثلا فشار خون خیلی بالا بود یا غلبه مزاج دم و گرمی شدید ایجاد شده بود) قبل از حجامت آیه الکرسی بخوانید. در روایتی از امام صادق علیه السلام وارد شده است که فرمودند:
وَ قَدْ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: اقْرَأْ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ احْتَجِمْ أَیَّ یَوْمٍ شِئْتَ [1]
آیه الکرسی بخوان و هر روز که خواستی حجامت کن
البته بهتر است هم دعای حجامت که از امام رضا علیه السلام نقل شد بخوانید و هم آیه الکرسی.
همچنین از امام صادق علیه السلام همان دعای امام رضا علیه السلام نقل شده است با این تفاوت که بعد از «و من کل سوء» را ذکر نکردند و دعا را کوتاه تر فرموده اند و در ادامه روایت می فرمایند: ای فلانی زمانی که تو این دعا را خواندی همه چیز را جمع کرده ای ( دعای کاملی کرده ای و همه چیز را از خدا خواسته ای) و دلیل این فرمایش خود را اینگونه بیان می کنند: وقتی تو می گویی من از هر سوء و بدی به خدا پناه می برم، سوء و بدی هم به معنای فقر هست هم زنا و هم مرض و ...(برای هر کدام از این معانی مثالی از قرآن کریم هم می آورند) و با گفتن اینکه «به خدا پناه می برم از هر سوء و بدی»، از همه اینها به خدا پناه برده ای.
همچنین امام صادق علیه السلام زمان خواندن این دعا را قبل از فارغ شدن از حجامت و سیلان خون حجامت دانسته اند که تقریبا همان زمان روایت قبل هست و بنظر می رسد تاکید هست که میان دعا و حجامت فاصله نشود و قبل از به راه افتادن خون، دعا خوانده شود.
متن عربی این روایت دعای حجامت و توضیحات عربی آن را که در بحار الانوار آورده شده است:
۱۱- مَعَانِی الْأَخْبَارِ، عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ إِذَا أَرَدْتَ الْحِجَامَةَ وَ خَرَجَ الدَّمُ مِنْ مَحَاجِمِکَ فَقُلْ قَبْلَ أَنْ تَفْرُغَ وَ یَسِیلَ [2] الدَّمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْکَرِیمِ فِی حِجَامَتِی هَذِهِ مِنَ الْعَیْنِ فِی الدَّمِ وَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ ثُمَّ قَالَ وَ مَا عَلِمْتَ یَا فُلَانُ أَنَّکَ إِذَا قُلْتَ هَذَا فَقَدْ جَمَعْتَ الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لَاسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ [۱] یَعْنِی الْفَقْرَ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ [3] یَعْنِی أَنْ یَدْخُلَ فِی الزِّنَا وَ قَالَ لِمُوسَی ع أَدْخِلْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ [5] قَالَ مِنْ غَیْرِ مَرَضٍ [4] .
الطب، طب الأئمة علیهم السلام عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقَاسِمِ بْنِ سِنْجَابٍ عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ إِلَی قَوْلِهِ مِنْ غَیْرِ مَرَضٍ ثُمَّ قَالَ وَ اجْمَعْ ذَلِکَ عِنْدَ حِجَامَتِکَ وَ الدَّمُ یَسِیلُ بِهَذِهِ الْعُوذَةِ الْمُتَقَدِّمَةِ [6] .
- المکارم، عن الصادق ع مرسلا مثله [7] بیان من العین فی الدم أی إصابة العین فی خروج الدم أو العین بمعنی العیب و ما علمت استفهام تقریر أی اعلم أن قولک من کل سوء یشمل الاستعاذة من جمیع الآفات الدینیة و الدنیویة من الأمراض البدنیة و الأحوال الدینیة ثم استشهد ع بالآیات التی استعمل السوء فیها بجمیع تلک المعانی. [8]
دریافت دعای حجامت Pdf
---------------
[۱]: بحارالانوار - مجلد ۵۹، صفحه ۱۱۷
[2]: فی المصدر: و الدم یسیل.
[۲]: الأعراف: ۱۸۸.
[۳]: یوسف: ۲۴.
[۴]: النمل: ۱۲.
[۵]: معانی الأخبار: ۱۷۲ و فی المصدر «من غیر برص».
[۶]: الطب(طب الائمه): ۵۵- ۵۶.
[7]: المکارم: ۸۲.
[8]: بحارالانوار - مجلد ۵۹، صفحه 111