سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

حکم گذاشتن آرنج در سجده (فتوای تمام مراجع)

  • ۲۰:۴۹

بعضا فکر می کنند گذاشتن آرنج در سجده بر روی زمین، نماز را باطل می کند ولی هیچ کدام از مراجع تقلید گذاشتن آرنج در سجده روی زمین را مبطل نماز نمی دانند.

شاید شما هم این سوال برایتان پیش آمده باشد و در رساله مراجع هم جواب آن را ندیده و در پیدا کردن جواب به مشکل برخورده باشید. حکم مساله گذاشتن آرنج در سجده را باید با یک مقدار دقت از مساله 1045 رساله مراجع تقلید به دست آورد. وقتی مراجع تقلید می گویند در سجده هفت موضع باید بر زمین گذاشته شود یعنی گذاشتن یا نگذاشتن بقیه اعضا بدن بر روی زمین مهم نیست و تاثیری در صحیح بودن یا باطل بودن نماز ندارد و اگر لازم باشد عضوی روی زمین قرار نگیرد حتما در رساله ذکر می شود. پس چون گذاشتن یا نگذاشتن آرنج بر روی زمین جزو این هفت مورد نیست گذاشتن یا نگذاشتن آن بر روی زمین بدون اشکال است.
البته در فتوایی دیگر مراجع نگذاشتن آرنج بر روی زمین در سجده را مستحب دانسته اند. فتوای «واجب نبودن گذاشتن آرنج بر روی زمین در حال سجده» و «مستحب بودن نگذاشتن آن» را در رساله مراجع تقلید در ادامه مطلب می توانید مطالعه کنید.

فتوای مراجع تقلید (آیت الله خمینی، خامنه ای، مکارم، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی، گلپایگانی، خویی، تبریزی،نوری، فاضل و اراکی)

مسأله ۱۰۴۵ نماز گزار باید در هر رکعت از نمازهای واجب و مستحب، بعد از رکوع دو سجده کند (۱) و سجده آن است که پیشانی و کف دو دست (۲) و سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمین بگذارد (۳). 
(۱) (زنجانی: ) یعنی به قصد خضوع پیشانی را به زمین بگذارد و بنا بر احتیاط مستحب مقداری از پیشانی که بر زمین قرار می‌گیرد کمتر از درهم نباشد (مقدار درهم در مسأله [۸۴۸] بیان شد) و باید در حال سجده ذکر بگوید و در حال ذکر، کف دو دست و دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمین بگذارد و نهادن پشت دست کفایت نمی کند و بنا بر احتیاط واجب باید انگشتان دست نیز روی زمین قرار گیرد. 
(۲) (بهجت: ) تمام کف دو دست.. 
(۳) (خوئی، تبریزی: ) سجده آن است که پیشانی را به قصد خضوع به زمین بگذارد و در حال سجده در نماز، واجب است که کف دو دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد. 
(سیستانی: ) سجده محقّق می‌شود به این که به هیئت مخصوصی، پیشانی را به قصد خضوع به زمین بگذارد و در حال سجده در نماز، واجب است که کف دو دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد. و منظور از پیشانی بنا بر احتیاط واجب وسط آن است و آن مستطیلی است که از کشیدن دو خط فرضی بین دو ابرو در وسط پیشانی تا مرز موی سر به دست می‌آید. (1)

فتوای استحباب نگذاشتن آرنج در سجده

مسأله ۱۰۹۱ در سجده چند چیز مستحب است:...
۱۳ مردها آرنجها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند و زنها آرنجها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند. و مستحبات دیگر سجده در کتابهای مفصّل گفته شده است (۱۴).
(۱۴) [مورد ۱۳ در رساله آیت اللّه مکارم (و بهجت) نیست ] (2)

فتوای آیت الله خامنه ای

س: اگر در سجده دست مرد تا آرنج روى زمین باشد چه حکمى دارد؟

ج) اشکال ندارد، هر چند براى مردان مستحب است آرنج‌ها را از زمین جدا نگهدارند.

فتوای آیت الله مکارم 

پرسش:آیا مردان می توانند آرنج خود را در سجده نمازهای واجب بر روی زمین بگذارند؟
پاسخ: بهتر است مردان آرنج هایشان روی زمین قرار نگیرد.(4)

منابع:
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
بالای آسمان
نکته خوبی را اشاره فرمودید
ممنونم
خواهش می کنم دوست عزیز...

نـــای دل
استفاده کردیم...

سپاس...
خواهش میکنم...
موفق و موید باشید...
منتظر ....
تشکر
خواهش می کنم...
....همنشین عقل ....
ممنون بهره بردبم
الحمد لله...
ممنون از حضورتون...
منتـــظر المـهـدی۳۱۳
مفید بود متشکرم ازتون
وظیفه بود دوست عزیز...
ممنون از حضورتون...
حدیث روزانه
+++++
تشکر از مثبتاتون...
علی اسمعیلی
تشکر از مطلب شما اتفاقا این مسئله مورد سوال من نیز بود تشکر
بله این سوال زیاد پرسیده میشه...
ف. تفتی
مفید بود

سپاس
خواهش می کنم...
ممنون از حضورتون...
ناشناس
جامع و کامل بود
نظر لطفتون هست...
موفق و موید باشید...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود