سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

کراهت سلام کردن به دختران جوان

  • ۲۰:۴۲

سلام کردن مردان به زنان نامحرم  ودعوت انها به طعام، کراهت دارد و در دختر جوان این کراهت موکد تر است. (ولی جواب دادن سلام انها کراهتی ندارد بلکه واجب است).

این فتوا موافق فتوای ایت الله خمینی و خویی و گلپایگانی است و ایت الله مکارم این کراهت را مختص به دختران جوان دانسته اند(1)

ایت الله خویی دو روایت برای این فتوا اورده اند . اول صحیحه غیاث بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام که فرمودند : بر زن  سلام نکن و دوم روایت صحیحه مسعده بن صدقه از امام صادق علیه السلام که فرمودند : امیر المومنین فرموده اند : به زنان سلام نکنید و انها را به طعام دعوت نکنید. (2)

و روایت صحیحه ربعی را هم مرحوم اشتهاردی در مدارک العروه بعنوان دلیل بر این فتوا اورده است ، که امام صادق علیه السلام فرمود : پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم بر زنان سلام می کرد وسلام انها را جواب می داد و امیر المومنین علیه السلام بر زنان سلام می کرد ولی کراهت داشت که بر دختران جوان سلام کند و می فرمود : می ترسم که از صوت انها خوشم اید و بیش از آن که ثواب انتظار دارم زیان ببینم.

البته 

منابع مطالب در ادامه مطلب است

 

پاورقی:

ﻣﺴﺄﻟﺔ 41: ﻳﻜﺮﻩ ﻟﻠﺮﺟﻞ ﺍﺑﺘﺪﺍﺀ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ ﺑﺎﻟﺴﻠﺎﻡ (7) ﻭ ﺩﻋﺎﺅﻫﻦ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ، ﻭ ﺗﺘﺄﻛﺪ ﺍﻟﻜﺮﺍﻫﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﺸﺎﺑﺔ.

(7). ﻣﻜﺎﺭﻡ ﺍﻟﺸﻴﺮﺍﺯﻱ: ﺍﻟﻜﺮﺍﻫﺔ ﻓﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﺸﺎﺑﺔ ﻭ ﻣﻦ ﻳﺨﺎﻑ ﻣﻨﻬﺎ ﺍﻟﻔﺘﻨﺔ ﻏﻴﺮ ﺛﺎﺑﺖ، ﻟﺪﻟﺎﻟﺔ ﻏﻴﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﺮﻭﺍﻳﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻟﻮﻟﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻬﻦ ﻛﺜﻴﺮﺍ؛ ﻭ ﻣﺎ ﻭﺭﺩ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻨﻊ ﻣﻄﻠﻘﺎ، ﻣﻘﻴﺪ ﺑﻤﺎ ﺫﻛﺮ، ﻟﻤﺎ ﺃﺷﺮﻧﺎ ﺇﻟﻴﻪ ﻣﻦ ﻓﻌﻠﻬﻢ:

-تعلیقات علی العروه الوثقی

 

[مسأله 41: یُکره للرّجل ابتداء النساء بالسلام]

[3673] مسأله 41: یُکره للرّجل ابتداء النساء بالسلام، و

دعاؤهنّ إلی الطّعام (2) و تتأکّد الکراهه فی الشابَّه.

______________________________

 (2) و تدل علیه:

أوّلًا: صحیحه غیاث بن إبراهیم عن أبی عبد اللّٰه (علیه السلام)، أنّه قال: «لا تسلّم علی المرأه» «2».

ثانیاً: صحیحه مسعده بن صدقه عن أبی عبد اللّٰه (علیه السلام)، قال: «قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): لا تبدؤوا النساء بالسلام، و لا تدعوهن إلی الطعام، فإن النبی (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم) قال: النساء عیّ و عوره، فاستروا عیّهن بالسکوت، و استروا عوراتهن بالبیوت» «3».

و هذه الصحیحه و إنْ کانت لا تخلو من اضطراب فی التعلیل، حیث لم تعرف المناسبه بین قوله (علیه السلام) «النساء عیّ» أی عاجزه عن التکلّم و بین النهی عن ابتدائهنّ بالسلام، فإنّ هذا التعلیل إنما یتناسب مع النهی عن التحدث معهن لا النهی عن ابتدائهنّ بالسلام، إلّا أنّها بحسب صدرها تتضمن النهی عن ابتدائهن بالسلام فتکون دلیلًا علی المدّعَی.

و علی کل حال فهاتان الصحیحتان بإطلاقهما تدلّان علی حرمه ابتداء الرجل المرأه

______________________________

(1) رساله النکاح 20: 68.

(2) الوسائل، ج 20 کتاب النکاح، أبواب مقدمات النکاح، ب 131 ح 2.

(3) الوسائل، ج 20 کتاب النکاح، أبواب مقدمات النکاح، ب 131 ح 1.

موسوعه الإمام الخوئی، ج 32، ص: 85

..........

______________________________

السلام، من دون فرق بین ذات المحرم و غیرها. و حیث إنّ الحکم فی ذات المحرم مقطوع العدم، لقیام السیره القطعیه علی الجواز، فلا بدّ من تقیید إطلاقهما من هذه الجهه و تخصیص الحکم بغیر ذات المحرم، فیکون ظاهرهما حرمه ذلک بالنسبه إلیهن. و لکن لا بدّ من رفع الید عن هذا الظاهر أیضاً، لما ورد صریحاً من أنّ النبی (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم) و الإمام علیّاً (علیه السلام) کانا یبدآن النساء بالسلام.

ففی صحیحه ربعی بن عبد اللّٰه عن أبی عبد اللّٰه (علیه السلام)، قال: «کان رسول اللّٰه (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم) یسلّم علی النساء و یرددن علیه، و کان أمیر المؤمنین (علیه السلام) یسلّم علی النساء، و کان یکره أن یسلّم علی الشابّه، و یقول: أتخوّف أن یعجبنی صوتها، فیدخل علیَّ أکثر مما طلبت من الأجر» «1».

فإنّ هذه الصحیحه تدلّ علی أنّ سیره النبی (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم) و الإمام (علیه السلام) کانت علی ابتدائهن بالسلام، خصوصاً إنّ ملاحظه قوله (علیه السلام): «فیدخل علیَّ أکثر مما طلبت من الأجر» تکشف عن استحباب ابتدائهن بالسلام و إن ذلک مما فیه الأجر، کما لا یخفی.

و الجواب عن ذلک بأنّ النبی (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم) أبٌ للأُمّه جمعاء، کما یظهر من قوله تعالی «وَ أَزْوٰاجُهُ أُمَّهٰاتُهُمْ» «2» و لذلک حرم التزوّج بهنّ بعده (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم) فلا تبقی فی الروایه دلاله علی جواز ابتداء الأجنبیه بالسلام، إنّما یتمّ فی خصوص ما روی من فعله (صلّی اللّٰه علیه و آله و سلم)، فیبقی فعل أمیر المؤمنین (علیه السلام) حجه علی الجواز بل الاستحباب علی ما عرفت.

و علی هذا فیتحصل مما تقدم أنّ ابتداء المرأه بالسلام کابتداء الرجل به، أمر مستحب و مرغوب شرعاً من دون تقیید بالمحارم أو غیرها. نعم، فی خصوص السلام علی الشابّه إذا خاف الرجل أن یعجبه صوتها یلتزم بالکراهه، لما تقدّم

. ______________________________

(1) الوسائل، ج 20 کتاب النکاح، أبواب مقدمات النکاح، ب 131 ح 3.

(2) سوره الأحزاب 33: 6.

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی رضا عظیمی راد
سلام
بسیار عالی
ان شاالله که در زندگی به کار بندیم
سلام
ممنون... ان شاء الله...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی

وَ عِبادُ الرَّحمن...
عاشق این نامم...
بارها این آیه را خواندم و لذّت بردم...
آنان که آنقدر سبک بال بر روی زمین راه می روند که نزدیک است هر لحظه به آسمان روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
و بر این عقیده ایم که اگر صفات عباد الرحمن هر چند کم، در جامعه ما ایجاد شود، رحمت از زمین و آسمان بر ما نازل می شود و تمام مشکلات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...



در این سایت
در كل اينترنت
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد