سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

چرا باید لعن کنیم؟!

  • ۱۹:۰۶

گاهی گفته می شود چرا باید با لعن کردن احساسات منفی بروز داد ؟ لعن یک نوع خشونت و بد بینی است . چرا باید در زیارت عاشورا 100 لعن کرد ؟ بیاید به جای این همه لعن صلوات بفرستید و اینهمه احساسات منفی بروز ندهید. دین اسلام دین محبت و عشق و رحمت است ،نه دین لعن فحش و ناسزا و بد بینی... جواب این سوال را در ادامه بیان می کنیم.
فطرت
خداوند در وجود انسان احساسات و واکنش های مختلفی خلق کرده است که هیچ کدام عبث و لغو و بیهوده نیست که خداوند هرگز کار بیهوده نمی کند. و همانطور که خداوند محبت را در انسان خلق کرده بغض و دشمنی را هم خلق کرده است . در محبت های دین که حرفی نیست . همه کلام در بغض و دشمنی است. نمی توان ادعا کرد که ما باید فقط محبت کنیم و بغض و دشمنی چیز بدی است و خداوند هرگز آن را تجویز نمی کند. پس اگر این حس بیهوده خلق نشده برای چیست؟ واضح است که انسان اگر به کسی یا چیزی محبت داشته باشد باید با دشمنان آن دشمن باشد.
خداوند در قرآن می‌فرماید: «انَّ الشَّیطانَ لَکُمْ عَدُّوٌ فَاتَّخِذُوهُ عَدُّواً»
شیطان دشمن شماست. او را دشمن بگیرید (1)
اگر کسی با تو دشمن است تو هم باید او را دشمن بشمری و به عنوان یک دشمن با او برخورد کنی نه دوستانه و با محبت.
البته برای مومن دنیا ارزش ندارد و بخاطر دنیا با کسی دشمنی نمی کند ولی دشمنی با دین و سعادت اخروی چیزی نیست که قابل اغماض باشد.

ایجاد نفاق
اگر «دشمنی» با دشمنان خدا نباشد، به تدریج رفته رفته رفتار انسان به آنها دوستانه می‌شود، و در اثر معاشرت، رفتار آنها را می‌پذیرد و حرفهایشان را قبول می‌کند. کم کم شیطان دیگری مثل آنها می‌شود. می‌گویید نه! ببینید قرآن چه می‌فرماید: «وَ اِذا رَأَیتَ الَّذینَ یخُوضُونَ فی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُم حتّی یخوضُوا فی حَدیثٍ غیرهِ»، (2).
چنانچه ببینی کسانی نسبت به دین بدگویی و اهانت می‌کنند، با سستی و با زبان مسخره و استهزا سخن می‌گویند، به آنها نزدیک نشو. هر چه گفتند، گوش نده تا زمانی که به بحث دیگری بپردازند. و در جای دیگر می‌فرماید: «وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیکُمْ فی الْکتابِ أَنْ اِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یکْفَرُ بِها وَ یسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدوا مَعَهُمْ حتّی یخوضوا فی حدیثٍ غَیرهِ» بعد می‌فرماید اگر کسانی این نصیحت را گوش نکردند، باید بدانند که عاقبت به آنها ملحق خواهند شد. «اِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْکافِرینَ وَالْمُنافِقینَ فی جَهَنَّمَ جَمیعاً» (3).
سرانجام کسانی که نسبت به استهزاکنندگان دین محبت می‌ورزند و به آنها روی خوش نشان می‌دهند این است که تدریجاً حرفهای استهزاکنندگان بر آنها اثر می‌گذارد. وقتی حرفهایشان اثر کرد، در دلهایشان شک به وجود می‌آید. و اگر شک ایجاد شد، اظهار ایمان کردن نفاق می‌شود. انسان وقتی در دل ایمان ندارد اما در ظاهر بگوید من مسلمانم، این عین نفاق است. قرآن می‌فرماید: «اِنَّ اللَّه جامِعُ الْکافِرینَ وَالْمُنافِقینَ فی جَهَنَّمَ جَمیعاً» چنین کسانی که در دنیا به واسطه اثر همنشینی با کافران منافق می‌شوند، در آخرت داخل جهنم با ایشان همنشین خواهند بود.
بحث کامل در مورد این موضوع را در کتاب استاد مطالعه کنید.

منابع:  
(1) فاطر، ۶.
(2) انعام، ۶۸.
(3) نساء، ۱۴۰.
بر گرفته از کتاب اذرخشی دیگر از اسمان کربلا (مجموعه سخنرانی های محمدتقی مصباح یزدی) _ص23

مطالب مرتبط:

دانلود کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا (مجموعه سخنرانی های محمدتقی مصباح یزدی )

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۵۷۰
حامد عبدالهی
 حرفاتون رو قبول دارم. ولی در کل از تنفر و لعن کردن و مرگ گفتن خوشم نمیاد.
چیزی که باید باعث تنفر ما بشه، عمل و کار اونهاست که باید مورد غضب ما قرار بگیره
خداوند که ارحم الرحمن و رئوف به بندگانش هست خودش هم ظالمین و دشمنان اهلبیت رو لعن میکنه ... و لعن جزء لاینفک دین ماست و در قرآن لعن فراوان است... لعن نه فحش است و نه کلام بی ادبی و فقط درخواست دوری از رحمت است.... و خود شخص در ظاهر انسان است ولی در باطن حیوانی کثیف و درنده هست و اولیاء الله را میدرد و با مثل خود کاری ندارد و فقط عمل او نیست که بد است ... و اگر درک میکردیم چه بر ابی عبد الله گذشت و با بهترین و مهربانترین خلق خداوند چه کردند از دشمنانش متنفر می شدیم که زینب سلام الله علیها هم لعن کرد... الا لعنت الله علی القوم الظالمین...

محمد جواد
خسته نباشید متن خوبی بود
سلامت باشید دوست عزیز...
ممنون از حضورتون...
فدای شما فندق هستم
سلام، متن تون خوب بود اما لطفا مطلبی بزارید که بیشتر تاکید بر لعن کرده باشه و دلایل قانع کننده تری ارائه داده باشه.
ممنون از وبلاگ خوب تون.
علیکم السلام...
به نظرم خودم دلایل استاد خوب بود ... و اگر روایات تا کید در لعن مد نظرتون باشه ان شاء الله توفیق بشه اونها رو هم بیارم...
ممنون از توجهتون...
نـــای دل
طیب الله..

عالی بود...
ممنون دوست عزیز...
♥سرباز شیعه♥
رحمت خدا برشما

ممنون
خواهش میکنم دوست عزیز...
sun awaiter
بسیار عالی
اجرکم عندالله
التماس دعا
یاعلی
محتاجیم به دعا...
ممنون از لطفتون...
حامد عبدالهی
بله. اما باید حواسمون باشه که با لعن کردن اونها، خودمون رو فراموش نکنیم!
خیلی اوقات ما کارهایی رو میکنیم که از کار اونها خیلی بدتره...
باید مواظب باشیم شامل این لعن ها نشیم
وقتی زیارت عاشورا میخونم و به لعن ها میرسم، فورا انگشت اشاره رو به سمت خودم میگیرم. که حواسم باشه خودم هم کاری نکنم که یه روزی شامل این لعن ها بشم.
بله... درسته دوست عزیز... 
نکته بسیار خوبی بود...
ممنون...
مجتبی مطوری
پست زیبایی بود مرسی😊
خواهش می کنم...
ممنون از حضورتون...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود