سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

نماز آیات برای پس لرزه

  • ۰۹:۰۹
پس لرزه همان زلزله هایی هستند که بعد از زلزله بزرگتر می آید و حکم نماز آیات برای پس لرزه اگر عرفا یک زلزله محسوب نشوند با زلزله تفاوتی ندارد. پس اگر پس لرزه ها با فاصله زمانی کوتاهی بعد از زلزله آمد به طوری که مردم آن را یک زلزله حساب می کنند پس لرزه ها نماز آیات ندارد و یک نماز آیات کافی است ولی اگر زلزله آمد و تمام شد و بعد از مدتی پس لرزه آمد به طوری که مردم پس لرزه را ادامه زلزله قبلی نمی دانند و این لرزش ها را پس لرزه جداگانه ای به حساب می آورند باید نماز آیات جدا گانه ای خوانده شود.
دقت شود که پس لرزه ها هم ممکن است با فاصله نزدیک به هم بیایند به صورتی که سازمان زلزله نگاری بیش از یک زلزله را ثبت کرده باشد ولی مردم اینها را ادامه هم می دانند و همه را یکی حساب می کنند که کمی قطع و وصل شد. در این صورت معیار مردم هستند و یک نماز آیات برای این پس لرزه ها کافی است.
پس لرزه ها را هم مردم باید حس کنند و پس لرزه ای که حس نمی شود و فقط با دستگاه زلزله نگار می شود به آن پی برد نماز آیات ندارد.
در نتیجه ممکن است در مدت چند روز در بعضی نقاط مردم بارها و بارها لرزش هایی را در زمین حس کنند که برای هر کدام از این لرزش ها باید یک نماز آیات خوانده شود و فرقی ندارد که زلزله خفیف باشد یا قوی. همچنین فرقی ندارد زلزله باشد یا پس لرزه. مهم این است که در زمین لرزشی ایجاد شده که مردم آن را حس کردند پس نماز آیات واجب است.

نماز آیات برای پس لرزه در رساله مراجع تقلید

مسأله ۱۴۹۲ اگر از چیزهایی که نماز آیات برای آنها واجب است بیشتر از یکی اتفاق بیفتد، انسان باید برای هر یک از آنها یک نماز آیات بخواند، (۱) مثلًا اگر خورشید بگیرد و زلزله هم بشود، باید دو نماز آیات بخواند. 
(۱) ( مکارم شیرازی : ) مثل این که چند بار زلزله شود یا گرفتن خورشید با زلزله همراه گردد. امّا اگر در بین نماز آیات این امور واقع شود، همان یک نماز آیات کافی است. 
( فاضل لنکرانی: ) مثلًا اگر دو بار زلزله بشود باید دو نماز آیات بخواند. و همین طور اگر دو تا از آنها اتفاق بیفتد یعنی هم خورشید بگیرد و هم زلزله شود. [1]

استفتاء آیت الله خامنه ای در مورد نماز آیات برای پس لرزه

س ۷۱۵: بعد از وقوع زلزله در منطقه ای، غالباً در مدت کمی دهها پس لرزه رخ می‌دهد، حکم نماز آیات در این موارد چیست؟ 
ج: هر زلزله ای، چه شدید و چه خفیف، اگر زلزله مستقلی محسوب شود، نماز آیات جداگانه ای دارد.[2]

منبع:
1. [توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید - جلد۱،صفحه۸۱۰]
2. [توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید - جلد۱،صفحه۸۲۰]

مطالب مرتبط:
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی رحمانی پور
سپاس
خواهش می کنم...
منتظر ....
ممنون
خواهش می کنم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود