سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

نذر زن بدون اجازه شوهر

  • ۱۵:۵۸

زن در نذر کردن باید از شوهر خود اجازه بگیرد ولی این که در چه مواردی باید اجازه بگیرد (در همه موارد یا فقط مواردی که نذرش منافی حق شوهر است یا...)و آیا اگر شوهر بعدا اجازه دهد نذر صحیح هست یا نه؟ اختلاف فتوا وجود دارد.
مسأله 2644 نذر زن بی اجازه شوهرش باطل است. 

برای دیدن نظر بقیه مراجع (غیر امام خمینی ره) بر روی ادامه مطلب یا تیتر کلیک کنید.

(گلپایگانی): مسأله اگر شوهر از نذر کردن زن جلوگیری نماید و یا زن بدون اجازه شوهر نذر کند، نذر او باطل است.
(خوئی)، (تبریزی): مسأله اگر شوهر از نذر کردن زن جلوگیری نماید، زن نمی تواند در صورتی که وفا به نذرش مُنافی با حق ّ شوهر باشد نذر کند ( (خوئی): بلکه بدون اذن شوهر در این صورت نذر زن منعقد نمی شود).
(فاضل)، (مکارم): مسأله نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد، بی اجازه او باطل است ( (مکارم): و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب ّ آن است که با اجازه او باشد).
(صافی): مسأله نذر زن در موردی که منافی با حق ّ شوهر باشد بدون اذن او منعقد نمی شود بلکه بنا بر احتیاط در امور مالی غیر از حج ّ و زکات و احسان به پدر و مادر و صله رحم نیز با اذن شوهر نذر نماید. 
(بهجت): مسأله نذر زن بدون اجازه شوهر بنا بر احتیاط واجب وضعاً منعقد می‌شود.
(سیستانی): مسأله نذر زن بدون اذن قبلی یا اجازه بعدی شوهر در آنچه با حق ّ استمتاع او منافات دارد، صحیح نیست حتی اگر قبل از ازدواج نذر کرده باشد. و صحت نذر زن در اموالش بدون اجازه شوهر محل ّ اشکال است، پس باید رعایت احتیاط شود، مگر در حج ّ و زکات و صدقه و احسان به پدر و مادر و صله ارحام.
(زنجانی): مسأله بنا بر مشهور نذر زن با نهی شوهر، بلکه بی اذن او صحیح نیست، و ظاهراً با اجازه بعدی صحیح می‌شود، ولی بنا بر احتیاط حتّی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود. 

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
محمد مهدی امجدیان
ماجور باشید
التماس دعا
ممنون دوست عزیز... محتاجیم به دعا 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود