- چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۹۸
- ۱۱:۰۶
موضوعات منبر که به ذهنم می رسد را با توضیحی مجمل یادداشت می کنم تا در موقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد لذا این پست به مرور زمان کامل می شود. عقیده بنده این هست که با ورود شبهات تخصصی در بین مردم، ما هم باید تخصصی و البته قابل فهم برای عوام صحبت کنیم؛ مقداری از گرفته شدن احکام از قرآن و روایات را به مردم نشان دهیم و عقلانی بودن و قوت فقه را هم به مردم بچشانیم.
دادن حق الناس و هموار کردن مسیر آخرت
بعد از مرگ مسیر طول و دراز و سختی داریم و هر حق الناسی که به گردن ما باشد مدت ها ما را گرفتار میکند (آوردن آیات و روایات). پس تمام سعی خود را در اسرع وقت بکنیم تا از دیون خلاص شویم. احکام دینی که صاحبش را نمی شناسیم و حق الناس در کودکی هم بیان شود. رد مظالم هم داده بشه. خمس هم حق امام هست.
اصلاح قرائت نماز
نماز از مهمترین اصول دین هست و هیچ کس هم برای اشتباه خواندنش قاصر نیست و عذر موجهی نداره چون همه جا افرادی که نماز را اصلاح کنند هستند. پس در عمل واجبی که روزی پنج بار باید اجام شود اگر کوتاهی شود زمان زیادی برای قضای آن نیاز هست و چون مقصر هست و یاد نگرفته، تخفیفی هم در کار نیست.
اشتباهات متداول نماز: الحمدرلله رب العالمین، مالک یوم (با ضمه یاء) الدین، قل (با ضمه هر دو) والله احد، تلفظ اشتباه حروف عربی مثل ح ض ط ع ص و تفاوت نگذاشتن با ه ز ت ء س
اسلام رحمانی
این روزها چیزی که بخاطر جذاب بودنش حتی از بعضی روحانیون مورد انتقاد جامعه روحانیت هم مطرح می شود همین اسلام رحمانی هست که ترس از خدا رو بد میدونه و جهنم رو خالی از سکنه میکنه! در حالی که قرآن پر از آیات نقض این صحبت ها هست و به هیچ عنوان با آن قابل جمع نیست! اتفاقا ترس از جهنم عامل سعادت انسان معرفی شده. خداوند در سوره نازعات میفرماید:
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَیٰ (۴۰) ۞
و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوا باز دارد،
فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوَیٰ (۴۱) ۞
به یقین بهشت جایگاه اوست.
آیات ترس از جهنم بسیار زیاد هست و خداوند حتی اولیاء خودش رو از آن میترسانه تا مبادا سراغ نافرمانی و فساد بروند و از محبوب و محب بودن به مغضوب و مورد غصب بودن تبدیل بشوند.
البته در بیان این مطالب مقبولیت روحانی و نوع بیان آن بسیار مهم هست چون پذیرش این مطالب تعبد زیاد نیاز دارد.
تطهیر نجاست
از مسائلی که خیلی ها توجه ندارند تعداد آبکشی نجاست هست و این مطلب که ادار حتی با آب کر و جاری هم دو بار باید آبکشی بشود و دو بار یعنی یک بار از زیر شیر خارج شود و دوباره زیر شیر قرار گیرد و هر چقدر هم یکسره زیر شیر بماند باز هم یک بار محسوب می شود. نکات لزوم فشردن لباس برای تطهیر و لزوم از بین بردن نجاست قبل از تطهیر هم مهم هست. خونی که جزو بدن هست مثلا روی زخم کاملا به بدن متصل هست نجاست محسوب نمیشه. مسئله غساله و ترشحات آب های متفاوت بیان شود.
حکم تطهیر با ماشین لباسشویی هم گفته شود چون با این آب کمی که ماشین لباسشویی های جدید استفاده می کنند و حرکات آرام آنها سخت هست که گفته بشود لباس با آن پاک می شود و اختلاف فتوا هم وجود دارد.
دقت شود که فرد وسواسی اگر هست در مورد احکام وسواس صحبت شود.
برای رضای خدا کار کنیم
بچه بزرگ نکنیم تا عصای دستمان باشد بلکه بزرگ کنیم چون خدا خواسته و باقیات الصالحات ما باشد. کار را برای همسرمان انجام ندهیم بلکه برای خدا انجام دهیم. اگر کار را برای خدا نکنیم هم اجر اخروی نداریم و هم انتظاراتی در ازای کارهایمان داریم که با برآورده نشده آنها آزار می بینیم (خسر الدنیا و الاخره)
نفی ضرر در اسلام
داستان سمره بن جندب
- کتاب احیاء الموات - «5» 12 بَابُ عَدَمِ جَوَازِ الْإِضْرَارِ بِالْمُسْلِمِ وَ أَنَّ مَنْ کَانَ لَهُ نَخْلَةٌ فِی حَائِطِ الْغَیْرِ وَ فِیهِ عِیَالُهُ فَأَبَى أَنْ یَسْتَأْذِنَ وَ أَنْ یَبِیعَهَا جَازَ قَلْعُهَا وَ دَفْعُهَا إِلَیْهِ
32281- 3- «4» وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ کَانَ لَهُ عَذْقٌ- فِی حَائِطٍ لِرَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ- وَ کَانَ مَنْزِلُ الْأَنْصَارِیِّ بِبَابِ الْبُسْتَانِ- فَکَانَ یَمُرُّ بِهِ إِلَى نَخْلَتِهِ وَ لَا یَسْتَأْذِنُ- فَکَلَّمَهُ الْأَنْصَارِیُّ أَنْ یَسْتَأْذِنَ إِذَا جَاءَ فَأَبَى سَمُرَةُ- فَلَمَّا تَأَبَّى جَاءَ الْأَنْصَارِیُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص- فَشَکَا إِلَیْهِ وَ خَبَّرَهُ الْخَبَرَ فَأَرْسَلَ إِلَیْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص- وَ خَبَّرَهُ بِقَوْلِ الْأَنْصَارِیِّ وَ مَا شَکَا- وَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ الدُّخُولَ فَاسْتَأْذِنْ فَأَبَى- فَلَمَّا أَبَى سَاوَمَهُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ مِنَ الثَّمَنِ مَا شَاءَ اللَّهُ- فَأَبَى أَنْ یَبِیعَ- فَقَالَ لَکَ بِهَا عَذْقٌ یُمَدُّ لَکَ فِی الْجَنَّةِ- فَأَبَى أَنْ
______________________________
(1)- فی نسخة فاقلعها (هامش المخطوط).
(2)- الکافی 5- 292- 1.
(3)- التهذیب 7- 146- 650.
(4)- الکافی 5- 292- 2.
وسائل الشیعة، ج25، ص: 429
یَقْبَلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْأَنْصَارِیِّ- اذْهَبْ فَاقْلَعْهَا وَ ارْمِ بِهَا إِلَیْهِ- فَإِنَّهُ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ «1».
- وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ نَحْوَهُ «2» وَ رَوَاهُ الشَّیْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ مِثْلَهُ «3».
داستان آب چاه
وسائل الشیعة، ج25، ص: 420
32257- 2- «1» وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَضَى رَسُولُ اللَّهِ ص بَیْنَ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فِی مَشَارِبِ النَّخْلِ- أَنَّهُ لَا یُمْنَعُ نَفْعُ الشَّیْءِ- وَ قَضَى بَیْنَ أَهْلِ الْبَادِیَةِ- أَنَّهُ لَا یُمْنَعُ فَضْلُ مَاءٍ لِیُمْنَعَ فَضْلُ کَلَإٍ- وَ قَالَ «2» لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ.
______________________________
(1)- الکافی 5- 293- 6.
(2)- فی المصححة الثانیة فقال.