سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

موضوع منبر

  • ۱۱:۰۶

موضوعات منبر که به ذهنم می رسد را با توضیحی مجمل یادداشت می کنم تا در موقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد لذا این پست به مرور زمان کامل می شود. عقیده بنده این هست که با ورود شبهات تخصصی در بین مردم، ما هم باید تخصصی و البته قابل فهم برای عوام صحبت کنیم؛ مقداری از گرفته شدن احکام از قرآن و روایات را به مردم نشان دهیم و عقلانی بودن و قوت فقه را هم به مردم بچشانیم.


دادن حق الناس و هموار کردن مسیر آخرت

بعد از مرگ مسیر طول و دراز و سختی داریم و هر حق الناسی که به گردن ما باشد مدت ها ما را گرفتار میکند (آوردن آیات و روایات). پس تمام سعی خود را در اسرع وقت بکنیم تا از دیون خلاص شویم. احکام دینی که صاحبش را نمی شناسیم و حق الناس در کودکی هم بیان شود. رد مظالم هم داده بشه. خمس هم حق امام هست.


اصلاح قرائت نماز

نماز از مهمترین اصول دین هست و هیچ کس هم برای اشتباه خواندنش قاصر نیست و عذر موجهی نداره چون همه جا افرادی که نماز را اصلاح کنند هستند. پس در عمل واجبی که روزی پنج بار باید اجام شود اگر کوتاهی شود زمان زیادی برای قضای آن نیاز هست و چون مقصر هست و یاد نگرفته، تخفیفی هم در کار نیست.

اشتباهات متداول نماز: الحمدرلله رب العالمین، مالک یوم (با ضمه یاء) الدین، قل (با ضمه هر دو) والله احد، تلفظ اشتباه حروف عربی مثل ح ض ط ع ص و تفاوت نگذاشتن با ه ز ت ء س


اسلام رحمانی

این روزها چیزی که بخاطر جذاب بودنش حتی از بعضی روحانیون مورد انتقاد جامعه روحانیت هم مطرح می شود همین اسلام رحمانی هست که ترس از خدا رو بد میدونه و جهنم رو خالی از سکنه میکنه! در حالی که قرآن پر از آیات نقض این صحبت ها هست و به هیچ عنوان با آن قابل جمع نیست! اتفاقا ترس از جهنم عامل سعادت انسان معرفی شده. خداوند در سوره نازعات میفرماید:

وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَیٰ (۴۰) ۞ 

و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوا باز دارد، 

فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوَیٰ (۴۱) ۞ 

به یقین بهشت جایگاه اوست.


آیات ترس از جهنم بسیار زیاد هست و خداوند حتی اولیاء خودش رو از آن میترسانه تا مبادا سراغ نافرمانی و فساد بروند و از محبوب و محب بودن به مغضوب و مورد غصب بودن تبدیل بشوند.

البته در بیان این مطالب مقبولیت روحانی و نوع بیان آن بسیار مهم هست چون پذیرش این مطالب تعبد زیاد نیاز دارد.


تطهیر نجاست

از مسائلی که خیلی ها توجه ندارند تعداد آبکشی نجاست هست و این مطلب که ادار حتی با آب کر و جاری هم دو بار باید آبکشی بشود و دو بار یعنی یک بار از زیر شیر خارج شود و دوباره زیر شیر قرار گیرد و هر چقدر هم یکسره زیر شیر بماند باز هم یک بار محسوب می شود. نکات لزوم فشردن لباس برای تطهیر و لزوم از بین بردن نجاست قبل از تطهیر هم مهم هست. خونی که جزو بدن هست مثلا روی زخم کاملا به بدن متصل هست نجاست محسوب نمیشه. مسئله غساله و ترشحات آب های متفاوت بیان شود.


حکم تطهیر با ماشین لباسشویی هم گفته شود چون با این آب کمی که ماشین لباسشویی های جدید استفاده می کنند و حرکات آرام آنها سخت هست که گفته بشود لباس با آن پاک می شود و اختلاف فتوا هم وجود دارد.

دقت شود که فرد وسواسی اگر هست در مورد احکام وسواس صحبت شود.


برای رضای خدا کار کنیم

بچه بزرگ نکنیم تا عصای دستمان باشد بلکه بزرگ کنیم چون خدا خواسته و باقیات الصالحات ما باشد. کار را برای همسرمان انجام ندهیم بلکه برای خدا انجام دهیم. اگر کار را برای خدا نکنیم هم اجر اخروی نداریم و هم انتظاراتی در ازای کارهایمان داریم که با برآورده نشده آنها آزار می بینیم (خسر الدنیا و الاخره) 


نفی ضرر در اسلام

داستان سمره بن جندب

  1. کتاب احیاء الموات - «5» 12 بَابُ عَدَمِ جَوَازِ الْإِضْرَارِ بِالْمُسْلِمِ وَ أَنَّ مَنْ کَانَ لَهُ نَخْلَةٌ فِی حَائِطِ الْغَیْرِ وَ فِیهِ عِیَالُهُ فَأَبَى أَنْ یَسْتَأْذِنَ وَ أَنْ یَبِیعَهَا جَازَ قَلْعُهَا وَ دَفْعُهَا إِلَیْهِ

32281- 3- «4» وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ کَانَ لَهُ عَذْقٌ- فِی حَائِطٍ لِرَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ- وَ کَانَ مَنْزِلُ الْأَنْصَارِیِّ بِبَابِ الْبُسْتَانِ- فَکَانَ یَمُرُّ بِهِ إِلَى نَخْلَتِهِ وَ لَا یَسْتَأْذِنُ- فَکَلَّمَهُ الْأَنْصَارِیُّ أَنْ یَسْتَأْذِنَ إِذَا جَاءَ فَأَبَى سَمُرَةُ- فَلَمَّا تَأَبَّى جَاءَ الْأَنْصَارِیُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص- فَشَکَا إِلَیْهِ وَ خَبَّرَهُ الْخَبَرَ فَأَرْسَلَ إِلَیْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص- وَ خَبَّرَهُ بِقَوْلِ الْأَنْصَارِیِّ وَ مَا شَکَا- وَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ الدُّخُولَ فَاسْتَأْذِنْ فَأَبَى- فَلَمَّا أَبَى سَاوَمَهُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ مِنَ الثَّمَنِ مَا شَاءَ اللَّهُ- فَأَبَى أَنْ یَبِیعَ- فَقَالَ لَکَ بِهَا عَذْقٌ یُمَدُّ لَکَ فِی الْجَنَّةِ- فَأَبَى أَنْ

______________________________

(1)- فی نسخة فاقلعها (هامش المخطوط).

(2)- الکافی 5- 292- 1.

(3)- التهذیب 7- 146- 650.

(4)- الکافی 5- 292- 2.

وسائل الشیعة، ج‌25، ص: 429‌

یَقْبَلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْأَنْصَارِیِّ- اذْهَبْ فَاقْلَعْهَا وَ ارْمِ بِهَا إِلَیْهِ- فَإِنَّهُ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ «1».

  1. وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ نَحْوَهُ «2» وَ رَوَاهُ الشَّیْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ مِثْلَهُ «3».


داستان آب چاه

وسائل الشیعة، ج‌25، ص: 420‌

32257- 2- «1» وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَضَى رَسُولُ اللَّهِ ص بَیْنَ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فِی مَشَارِبِ النَّخْلِ- أَنَّهُ لَا یُمْنَعُ نَفْعُ الشَّیْ‌ءِ- وَ قَضَى بَیْنَ أَهْلِ الْبَادِیَةِ- أَنَّهُ لَا یُمْنَعُ فَضْلُ مَاءٍ لِیُمْنَعَ فَضْلُ کَلَإٍ- وَ قَالَ «2» لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ.

______________________________

(1)- الکافی 5- 293- 6.

(2)- فی المصححة الثانیة فقال.


بحث حق الناس و حق همسایه

معامله صحیح و خیار غبن و تدلیس و حق شفعه و ...


حدیث رفع

وسائل الشیعه، ج15، کتاب الجهاد، أبواب جهاد النفس و ما یناسبه، باب56، ح1، ص369؛ التوحید، ص353 و الخصال، ج2، ص417: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی التَّوْحِیدِ وَ الْخِصَالِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ حَرِیزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ- علیه السلام - قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ- صلی الله علیه و آله و سلم -: 
رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی تِسْعَهُ أَشْیَاءَ الْخَطَأُ وَ النِّسْیَانُ وَ مَا أُکْرِهُوا عَلَیْهِ وَ مَا لَا یَعْلَمُونَ وَ مَا لَا یُطِیقُونَ وَ مَا اضْطُرُّوا إِلَیْهِ وَ الْحَسَدُ وَ الطِّیَرَهُ وَ التَّفَکُّرُ فِی الْوَسْوَسَهِ فِی الْخَلْوَهِ مَا لَمْ یَنْطِقُوا بِشَفَهٍ.

ما لا یعلمون دلیل نمی شود که به دنبال دانستن احکام و ... نرویم چون می دانیم که تکالیفی داریم و تا این علم به تکالیف نداشته باشیم نمی توانیم آن را انجام دهیم پس علم به تکلیف از باب مقدمه واجب، واجب است.

بطلان طلاق و ازدواج و معامله اکراهی


åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی اکبر
سلام
بر ثمرة بن جندب لعنت
علیکم السلام... لعنت...
امیر

عجب!!!

تیتر داستانها به زبان فارسی و خود داستانها به زبان عربی؟!!! اون هم در کشور پارسی زبان؟

این همه بی سلیقه گی؟

یعنی تایپ فارسی سخت‌تر از عربیه؟ یا شاید هم نیاز نیست؟

 

بیشتر ایده و موضوع مدنظرم بوده نه منبر کامل.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود