سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

مساله این است: مسافرت قبل از اذان یا بعد از اذان

  • ۲۳:۲۲

تمام فقها قائل به این هستند که اگر روزه دار بعد از اذان ظهر مسافرت کند ،باید روزه خود را تمام کند و اگر پیش از اذان مسافرت کند روزه را باطل می دانند ولی برخی از فقها باطل بودن روزه کسی که پیش از اذان مسافرت کرده را مشروط به داشتن نیت سفر از شب آن کرده اند و در این مورد اختلاف فتوا وجود دارد که در ادامه آورده شده است.
البته اگر قبل ظهر مسافرت کند تا وقتی که به حد ترخص نرسیده نباید روزه خود را باطل کند وگرنه کفاره دارد.

مسأله ۱۷۲۱ اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند (۱) و اگر پیش از ظهر مسافرت کند (۲)، وقتی به حد ترخص برسد (۳) یعنی به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود (۴)، باید روزه خود را باطل کند (۵) و اگر پیش از آن روزه را باطل کند بنا بر احتیاط، کفاره نیز بر او واجب است.
(۱) (صافی: ) و در صورتی که شب نیت سفر کرده باشد احتیاط مستحب آن است که قضای آن را به جا آورد..
(۲) (مکارم: ) روزه اش باطل است، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند کفّاره بر او واجب است (منظور از حدّ ترخّص جایی است که صدای اذان شهر را نشنود، یا به جایی برسد که از نظر مردم شهر پنهان گردد).
(۳) (خوئی، تبریزی: ) در صورتی که از شب نیت سفر داشته باشد روزه اش باطل می‌شود و الا بنا بر احتیاط واجب روزه را تمام کند و بعداً قضا کند (تبریزی: بعداً قضا لازم نیست). و اگر پیش از رسیدن به حد ترخص روزه را باطل کند کفاره بر او واجب است.
(۴) (گلپایگانی، صافی: ) باید نیت روزه نداشته باشد (صافی: و اگر از شب، قصد سفر نکرده باشد احتیاط مستحب اتمام روزه و قضای آن است) ولی اگر قبل از ظهر به وطن برگردد و مفطر به جا نیاورده باشد، به حد ترخص که رسید، باید نیت روزه نماید و روزه اش صحیح است.
(اراکی: ) دیوار شهر را نبیند و اهل آنجا او را نبینند..
(۵) (نوری: ) باید نیت روزه نداشته باشد..
(بهجت: ) مسأله اگر مسافر قبل از ظهر به سفر رود روزه اش باطل می‌شود، چه از شب نیت مسافرت داشته باشد یا نه، ولی احتیاط مستحب این است که اگر از شب قبل تصمیم مسافرت نداشته، مسافرت نکند.
(سیستانی: ) مسأله اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید بنا بر احتیاط روزه خود را تمام کند و در این صورت قضای آن لازم نیست و اگر پیش از ظهر مسافرت کند بنا بر احتیاط واجب نمی تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیت سفر داشته باشد، ولی در هر صورت نباید پیش از رسیدن به حدّ ترخص چیزی را که روزه را باطل می‌کند انجام دهد و گر نه کفاره بر او واجب می‌شود.
(زنجانی: ) مسأله اگر روزه دار از شب در فکر سفر نباشد حتی به نحو تردید و در روز مسافرت کند باید روزه را تمام کند، چه پیش از ظهر سفر کند، چه بعد از ظهر، و چنانچه از شب در فکر سفر باشد اگر بعد از ظهر مسافرت کند باید روزه را بگیرد، و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به حد ترخص برسد می‌تواند روزه را بخورد و صحت روزه گرفتن محل ّ اشکال است و می‌تواند روزه را رجاءً گرفته ولی بنا بر احتیاط واجب باید آن را قضا کند، و پیش از رسیدن به حد ترخص جایز نیست روزه را بخورد، ولی اگر روزه را خورد، بعد به سفر رفت کفاره ندارد، هر چند کفاره دادن مطابق احتیاط استحبابی است.
- جلد ۱، صفحه ۹۵۱ - توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید 

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
....مسعود ....
ممنون
خواهش میکنم...
منتظر ....
ممنون استفاده کردیم
خواهش میکنم...
موفق باشید...
❤منتـــظر المهدی 313❤
کاربردی بود سپاس...
خیلی ممنون...
محمد دهقانی
استفاده کردیم
تشکر
خواهش میکنم دوست عزیز...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود