- پنجشنبه ۲۹ تیر ۹۶
- ۱۶:۱۵
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ (۶)
و بعضی از مردم سخنان بیهوده را میخرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است! (۶)
کلمه" لهو" به معناى هر چیزى است که آدمى را از مهمش باز بدارد، و لهو الحدیث آن سخنى است که آدمى را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد، مانند حکایات خرافى، و داستانهایى که آدمى را به فساد و فجور مى کشاند، و یا از قبیل سرگرمى به شعر و موسیقى و مزمار و سایر آلات لهو که همه اینها مصادیق لهو الحدیث هستند.
" لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ"- مقتضاى سیاق این است که مراد از" سبیل اللَّه" قرآن کریم، و معارف حق و صحیح... است.(۱)
با توجه به گستردگی معنای لهو الحدیث (هر سخنی که آدمی را از حق منصرف کند) مصادیق و مثال های زیادی می توان برای آن بر شمرد که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم.
کتب ضاله
در کتب فقهی کتب ضاله و گمراه کننده را از مصادیق این آیه شریفه می دانند و با توجه به احادیث، خرید، فروش، نگهداری و خواندن کتب ضاله را حرام است.(۲)داستان های گمراه کننده
در مجمع البیان گفته آیه" وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ... " در باره نضر بن حارث بن علقمة بن کلدة بن عبد الدار بن قصى بن کلاب نازل شد، چون او مردى تاجر بود، به ایران سفر مى کرد و در آن جا اخبار و افسانه هاى ایرانى را از منابعش مى گرفت و مى آمد براى قریش تعریف مى کرد، و به ایشان مى گفت: محمد از عاد و ثمود برایتان تعریف مى کند، و من از رستم و اسفندیار و اکاسره، مردم هم قصه هاى او را گوش مى دادند و به آیات قرآن گوش فرا نمى دادند، (نقل از کلبى).مؤلف: این معنا در الدر المنثور از بیهقى از ابن عباس نیز آمده، و بعید نیست که علت نزول همه سوره بوده باشد. (۳)
غنا
غنا هم یکی از مصادیق و مثال های لهو الحدیث است که در روایات با استناد به این آیه شریفه حرام شمرده شده است.و در کتاب معانى الاخبار به سند خود از یحیى بن عباده، از امام صادق (ع) روایت کرده که در معناى لهو الحدیث فرمود: یکى از مصادیق آن غناست «۳».
مؤلف: این معنا در کافى هم به سند وى از مهران از امام صادق (ع) «۴»، و نیز به سندش از وشاء از حضرت رضا (ع) «۵»، و نیز به سندش از حسن بن هارون از آن جناب روایت شده است «۶».
و در کافى به سند خود از محمد بن مسلم از امام باقر (ع) روایت آورده که گفت: من از آن جناب شنیدم که مى فرمود غنا از آن گناهانى است که خدا وعده آتش به مرتکبش داده، آن گاه این آیه را خواند: " وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ
لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ" «۷».
و نیز در همان کتاب به سند خود از ابى بصیر روایت کرده که گفت از امام باقر (ع) پرسیدم کسب زنان آوازخوان چطور است؟ فرمود: اگر مى خواند تا مردها دورش جمع شوند حرام است، و اگر براى عروسىها دعوت مى شود عیبى ندارد، و این کلام خدا است که مى فرماید: " وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ" «۸».
و در مجمع البیان گفته: ابو امامه از رسول خدا (ص) روایت کرده که فرمود: آموختن غنا به زنان، و کنیز مغنیه را فروختن حلال نیست، و پول آن حرام است، و خدا در تصدیق این فتوى در کتاب خود نازل کرده که:
____________________________________ ______________
(۱) مجمع البیان، ج ۸، ص ۳۱۳.
(۲) الدر المنثور، ج ۵، ص ۱۵۸.
(۳) معانى الاخبار، ص ۳۴۹، ح ۱.
(۴) کافى، ج ۶، ص ۴۳۱، ح ۵.
(۵) فروع کافى، ج ۶، ص ۴۳۲، ح ۸.
(۶) فروع کافى، ج ۶، ص ۴۳۳، ح ۱۶.
(۷) فروع کافى، ج ۶، ص ۴۳۱، ح ۴.
(۸) فروع کافى، ج ۵، ص ۱۱۹، ح ۱.
ترجمه المیزان، ج ۱۶، ص: ۳۱۸
" وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ... " «۱».
مؤلف: این روایت را الدر المنثور هم از جمع کثیرى از صاحبان کتب حدیث از ابى امامه از رسول خدا (ص) روایت کرده است (۴).