سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

فرق حد ترخص و مسافت شرعی

  • ۱۳:۱۰
فرق حد ترخص و مسافت شرعی یکی از مسائل بسیار مهم است که بسیاری آن را نمی دانند. برای واضح شدن فرق آن ابتدا به صورت کلی فرق این دو را بیان می کنیم و در پایان با دقت فرق آن را بیان می کنیم: 
  • مسافت شرعی هشت فرسخ است و حد ترخص مقدار دقیقی برای آن تعیین نشده بلکه با ندیدن دیوارهای شهر و نشنیدن اذان شهر مشخص شده است.
  • حد ترخص کوتاه تر از مسافت شرعی است و برای رسیدن به حد ترخص فاصله کمتری باید طی شود. 
  • حد ترخص برای مسافری که می خواهد مسافت شرعی را طی کند کاربرد دارد و برای کسی که نمی خواهد مسافت شرعی را طی کند هیچ کاربردی ندارد و عبور کردن او از حد ترخص نمازش را شکسته نمی کند.
  • اگر سوال شود که نماز و روزه مسافری که می خواهد مسافت شرعی را طی کند از کجا شکسته می شود؟ از خانه خودش و مبدا یا از رسیدن به مقصد یا جایی بین این دو؟ جواب این است که از جایی بین مبدا و مقصد که به مبدا نزدیکتر است و حد ترخص نام دارد.

وقتی تصمیم می گیریم به مسافرتی برویم اگر مسافت شرعی را طی نکنیم نماز و روزه تمام است اگرچه بیشتر از حد ترخص مسافت طی کنیم مثلا اگر ایستگاه قطار یا فرودگاه در فاصله زیادی از شهر باشد و از حد ترخص می گذرد، کسانی که همراه مسافر می آیند نماز و روزه شان کامل است گرچه از حد ترخص عبور می کنند ولی مسافرانی که قرار است مسافت شرعی را طی کنند نمازشان شکسته و روزه شان باطل است. پس همراهان این مسافر نماز و روزه شان کامل است ولی این مسافر نماز روزه اش کامل نیست با اینکه هر دو یک مقدار مسافت طی کرده اند و در یک محل هستند. 

مطالب مرتبط:

مسافت شرعی و حکم نماز و روزه

نظر مراجع تقلید در مورد حد ترخص (کامل)

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
محمد
آفرین شکرالله سعیک

تشکر...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود