سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

عشق چیست؟

  • ۱۶:۱۱

عشق چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند و بگوید عشق وجود خارجی ندارد و امری ساختگی است ولی این سوال مطرح است که عشق چیست و به چه معنی است؟

عشق چیزی است مافوق محبت

عشق، چیزی است مافوق محبت. محبت در حد عادی، در هر زمینه نیز در انسان وجود دارد، زمینه چیزی که آن را معمولا " عشق " می نامند.
در زبان عربی می‌گویند کلمه " عشق " در اصل از ماده " عشقه " است، و " عشقه " نام گیاهی است که در فارسی به آن " پیچک " می گویند که به هر چیز برسد دور آن می‌پیچد، مثلا وقتی به یک گیاه دیگر می رسد دور آن چنان می‌پیچد که آن را تقریبا محدود و محصور می‌کند و در اختیار خودش قرار می‌دهد. یک چنین حالتی [ در انسان پیدا می‌شود ]

اثر عشق

اثرش این است که بر خلاف محبت عادی انسان را از حال عادی خارج می‌کند،خواب و خوراک را از او می‌گیرد، توجه را منحصر به همان معشوق می‌کند، یعنی یک نوع توحد و تأحد و یگانگی در او به وجود می‌آورد، یعنی او را از همه چیز می‌برد و تنها به یک چیز متوجه می‌کند به طوری که همه چیزش او می‌شود ، یک چنین محبت شدیدی.

در حیوانات چنین حالتی مشاهده نشده است. در حیوانات، علائق حداکثر در حدود علائقی است که انسانها به فرزندانشان دارند. یا همسرها به همسرها دارند. اگر غیرت دارند، اگر تعصب دارند، هر چه که نسبت به اینها دارند، در حیوانات هم کم و بیش پیدا می‌شود. ولی این حالت به این شکل، مخصوص انسان است. اینکه اصلا ماهیت این حالت چیست، خود یکی از موضوعات فلسفه شده است. بوعلی سینا رساله مخصوصی دارد در " عشق ". همچنین ملاصدرا در کتاب اسفار در بخش الهیات، صفحات زیادی حدود چهل صفحه را اختصاص داده است به تفسیر ماهیت عشق که این حالت چیست که در انسانها پیدا می‌شود، کما اینکه امروز هم مسأله عشق در " روانکاوی " تحلیل می‌شود که واقعا ماهیت این حالت در انسانها چیست؟

منبع:

کتاب فطرت شهید مطهری صفحه۸۹

مطالب مرتبط:

ماهیت عشق چیست؟

نظر سنجی در مورد عشق

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
علی رحمانی پور
عالی بود
ممنون
خواهش میکنم دوست عزیز...
ممنون از حضورتون...
فرشته ...
والا فکر نمی کنم خیلی درک درستی از عشق داشته باشم.
ولی فعلا که هر کسی رو میبینیم که مثلا عاشقه(البته به نظر من خیلی ها هم عین من اصلا نمی دونن عشق چیه فقط فکر میکنن عاشقن همون اصطلاح توهم عشقی ) در سخن که هیچ اما در رفتار به غلط کردن افتاده.
اون قسمت توضیح معنی و ریشه ی عشق هم برام خیلی جالب بود.اولی بار بود میخوندم
ممنون
یاعلی

حتما مطالب دیگه ای که در مورد عشق نوشتم رو مطالعه کنید. بنظرم مطالب مفیدی هست . مطلب آینده هم که در مورد ماهیت عشق هست بسیار عالی و مفید هست.
گل پسر
سپاس.
خواهش میکنم...
آقای سین
راهیست راه عشـــق کـــه هیچش کـــــناره نیست
آن جـــا جــز آن کـــه جـان بسپارند چــــــاره نیست
هر گه که دل به عـــشــق دهی خـــوش دمی بود
در کـــــــــــــار خیر حاجت هیچ اســتخاره نیست...
بسیار زیبا آقای سین... احسنت به این سلیقه...
منتظر ....
خیلی عالی بود
ممنون
خواهش میکنم دوست عزیز...
ali ghaffari
بسیار خوب بود

شهید مطهری این مطالب را با اشراف به فلسفه و کتاب اسفار و کتاب های ابن سینا و مطالعه کتاب های فلسوفان غربی نوشته ... و باید هم خوب باشد.
ممنون از حضورتون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود