سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

درمان سودا در طب اسلامی

  • ۱۵:۲۲

سودا

برای درمان مزاج سودا در طب اسلامی از روش هایی همچون نوره کشیدن، داروهای ترکیبی مرکب اول و هفتم، قی کردن و دیگر روش ها استفاده می شود که اگر هم زمان علاوه بر داروی ترکیبی از روش های دیگر مثل نوره، قی، عسل خوردن هم استفاده شود زودتر به نتیجه می رسیم. 

یکی از علل مهم تولید سودا غذاهای نامناسب و فست فودی هست که برای درمان، ابتدا باید از آنها پرهیز کرد. خوردن پیتزا، سوسیس، کالباس، نوشابه و ... همه سودازا و مضر است. پس ابتدا تغذیه خود را باید تغییر بدهیم و خوراک طبیعی و سالم مثل روغن زیتون، عسل ، شیره انگور، خرما، برنج ایرانی را جایگزین خوراک های خود کنیم و از خوردن چای زیاد هم بپرهیزیم. غذاهای مانده، ته دیگ ها، قرص های شیمیایی هم سودا زا هستند و باید از آنها پرهیز کرد. یکی از مشکلات شایع مزاج سودا یبوست هست که آن را هم باید حتما درمان شود.

مزاج سودا بدترین مزاج و درمان آن از همه مزاج ها سخت تر است. پس باید به شدت پرهیزات غذایی را رعایت کرد و با صبوری، مصرف دارو و دیگر روش ها به نتیجه رسید. درمان های سودا در طب اسلامی عبارنتد از:


قی

قی به معنای استفراغ کردن هست که البته استفراغ عمدی منظور است چون در روایت آمده است:

مَنْ تَقَیَّأَ قَبْلَ‌ أَنْ‌ یُتَقَیَّأَ کَانَ أَفْضَلَ مِنْ سَبْعِینَ دَوَاءً وَ یُخْرِجُ الْقَیْ‌ءُ عَنْ هَذَا السَّبِیلِ کُلَّ دَاءٍ وَ علیلة [عِلَّةٍ](1)

یعنی کسی که استفراغ کند قبل از اینکه خودبخود ایجاد شود بهتر از هفتاد دارو است ...


فصد

فصد تیغ زدن به رگ های اصلی و بیرون آمدن خون بدون کمک بادکش است که اصولی دارد و در جای خودش باید بیان شود. فصد بیشتر برای افرادی توصیه می شود که خون زیادی دارند و خون آنها هم فاسد و بسیار کثیف است.


مداومت نوره

نوره کشیدن که در عرف از آن به واجبی و پودر موبر هم تعبیر می شود یکی از آداب اسلامی است که سودا را کم می کند. 

و من أراد أن یحرق‌ السوداء فعلیه بکثرة القى و فصد العروق و مداومة النورة.(2)

یعنی کسی که دوست دارد سوداء را بسوزاند بر او باد زیاد قی کند و فصد کند و به طور مداوم از نوره استفاده کند.

البته نباید فراموش کرد که نوره باید نوره سنتی باشد و موبر های شیمیایی مضراتی را در بر خواهند داشت. مهمتر از همه بدن عانه (زیر ناف و اطراف آلت تناسلی) و زیر بغل است ولی نوره کشیدن تمام بدن جز سر هم توصیه شده است. سعی کنید از تیغ برای موهای زائد استفاده نکنید چون ممکن است دچار خارش و جوش های بسیار دردناکی شوید.

با از بین بردن موهای زائد توسط نوره رشد موهای بدن را زیاد می کنیم و موها در واقع فضولات بدن هستند که هر چه بیشتر خارج شوند بهتر است در روایت آمده است:

اعْلَمْ أَنَّ آلَامَ الْبَدَنِ وَ أَدْوَاءَهُ‌ تَخْرُجُ بِخُرُوجِ الشَّعْرِ فِی مَسَامِّهِ‌ وَ بِخُرُوجِ الْأَظْفَارِ مِنْ أَنَامِلِهَا وَ لِذَلِکَ أُمِرَ الْإِنْسَانُ بِالنُّورَةِ وَ حَلْقِ الرَّأْسِ وَ قَصِّ الْأَظْفَارِ فِی کُلِّ أُسْبُوعٍ لِیُسْرِعَ الشَّعْرُ وَ الْأَظْفَارُ فِی النَّبَاتِ فَتَخْرُجَ الْآلَامُ وَ الْأَدْوَاءُ بِخُرُوجِهِمَا وَ إِذَا طَالا تَحَیَّرَا [تَحَیَّزَا] وَ قَلَّ خُرُوجُهُمَا فَاحْتَبَسَتِ‌ الْآلَامُ وَ الْأَدْوَاءُ فِی الْبَدَن‌ فَأَحْدَثَتْ عِلَلًا وَ أَوْجَاعاً وَ مَنَعَ مَعَ ذَلِکَ الشَّعْرَ مِنَ الْمَوَاضِعِ الَّتِی تَضُرُّ بِالْإِنْسَانِ وَ تُحْدِثُ عَلَیْهِ الْفَسَادَ وَ الضُّر(3)

یعنی دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان خارج مى‌گردد؛ از این رو به انسان فرمان داده شده که هر هفته با نوره مالیدن و مو تراشیدن و کوتاه کردن ناخنها به این کار اقدام کند. این کار باعث مى‌شود که موى و ناخن با شتاب بیشترى برویند و دردها و بیماریها را سریعتر خارج کنند. اگر شخص چنین نکند، رشد آنها کوتاه و اندک مى‌شود، در نتیجه، دردها در بدن مى‌ماند و بیماریهاى مختلف پدید مى‌آید نیز از رویش مو در چند جاى بدن که وجود آن براى انسان مایه رنج و زیان است جلوگیرى شده‌ است.


عسل

عسل در قرآن به عنوان شفا نام برده شده است و در روایت به عنوان درمان مزاج بلغم وسودا معرفی شده است. روایت می فرماید:

مَنْ لَعِقَ‌ لَعْقَةَ عَسَلٍ عَلَى الرِّیقِ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ یَحْسِمُ‌ الصُّفْرَةَ وَ یَمْنَعُ الْمُرَّةَ السَّوْدَاءَ وَ یُصَفِّی الذِّهْنَ وَ یُجَوِّدُ الْحِفْظَ إِذَا کَانَ مَعَ اللُّبَانِ الذَّکَرِ.(4)

یعنی کسی که یک قاشق مربا خوری غذا بخورد بلغم را قطع می‌کند وصفراء را می‌کشند و سوداء را قطع می‌کند ...


داروهای ترکیبی

داروی مرکب اول (5) و هفتم آیت الله تبریزیان(6) که به صورت آماده در داروخانه آیت الله تبریزیان فروخته می شود می تواند درمان مناسبی برای سودا باشد. 


افتیمون

افتیمون (7)  در طب اسلامی و سنتی به عنوان یک سودابر خوب محسوب می شود که بهتر است با داروهای دیگری ترکیب شود تا قدرت بیشتری پیدا کند.


[8] الدراسه ج2 ص442
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی

وَ عِبادُ الرَّحمن...
عاشق این نامم...
بارها این آیه را خواندم و لذّت بردم...
آنان که آنقدر سبک بال بر روی زمین راه می روند که نزدیک است هر لحظه به آسمان روند...
با اَهل آسمان بیشتر اَز اَهل زمین اُنس دارند...
آنچنان اَز جهنم یاد می کنند اِنگار آن را می بینند...
و بر این عقیده ایم که اگر صفات عباد الرحمن هر چند کم، در جامعه ما ایجاد شود، رحمت از زمین و آسمان بر ما نازل می شود و تمام مشکلات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی حل خواهد شد...
إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ...



در این سایت
در كل اينترنت
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد